(geen) Gravende spiriferen?
(geen) Gravende spiriferen?
Rond Pasen zijn we met een deel van de WFW groep naar Barvaux geweest. Door drukte nu pas alle vondsten uitgezocht en goed bekeken en had deze bijna in de vuilnisbak gekieperd.
Het heeft in mijn ogen iets weg van een graafgang met kleprest/afdruk van de steelklep van een spirifeer. Alleen geen idee of die beesten zich in groeven.
Ik vroeg me af of iemand mij uitleg kan geven over de leefomstandigheden van de spiriferen. Kon er op internet weinig over vinden.
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 25-04-2017 om 14:59 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
Antw: Gravende spiriferen?
Dag Hidde,
De spiriferen van het type "Cyrtospirifer" zoals aangetroffen te Biron gare (Barvaux) zijn in hun adulte fase vrijliggend op de bodem. Misschien zijn ze vastgehecht in een juveniel stadium maar in geen geval graven ze zich in.
Het is moeilijk om vast te stellen welk soort fossiel je gevonden hebt maar het ziet er een beetje uit als een orthoceras.
Groeten.
Willy
De spiriferen van het type "Cyrtospirifer" zoals aangetroffen te Biron gare (Barvaux) zijn in hun adulte fase vrijliggend op de bodem. Misschien zijn ze vastgehecht in een juveniel stadium maar in geen geval graven ze zich in.
Het is moeilijk om vast te stellen welk soort fossiel je gevonden hebt maar het ziet er een beetje uit als een orthoceras.
Groeten.
Willy
Hartelijk dank Willy.
Duidelijk dat die dieren geen gravers waren.
Live heeft het bovenste deel toch iets weg van een verweerde spirifer. Ik denk daarom dat het gaat om een wat bijzonder gevormde concretie met zo'n fossiel erop.
Zal me eens verdiepen in orthoceras, maar die ik tot nog toe gezien van Barvaux waren wel wat duidelijker. (Scherpe tekening van de afzonderlijke kamers).
Hidde
Duidelijk dat die dieren geen gravers waren.
Live heeft het bovenste deel toch iets weg van een verweerde spirifer. Ik denk daarom dat het gaat om een wat bijzonder gevormde concretie met zo'n fossiel erop.
Zal me eens verdiepen in orthoceras, maar die ik tot nog toe gezien van Barvaux waren wel wat duidelijker. (Scherpe tekening van de afzonderlijke kamers).
Hidde

Ha Koen. Dank voor de reactie, maar het is geen trilobiet.
Ik ben namelijk Willy mijn excuses schuldig. Heb wat onderzoek gedaan naar determinatie kenmerken van orthoceraten en natuurlijk hebben die, net als alle Cephalopoden, een sipho voor het regelen van de phragmoconale druk.
Volgens mij is op de dwarsdoorsneden op de foto's ook een doorsnede van de sipho te zien. Deze lijkt niet zo geplet als de schelp.
Hiddr