Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Bericht door hubertus68 » 26 apr 2017, 09:27

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Luc,

ik heb het boek van Milne & Edwards niet, maar wat laat jouw aan Theonoa disticha twijfelen? Wat een beetje vreemd lijkt is de rangschikking van de fascicels. Het lijkt een beetje als of twee kolonies over elkaar gegroeit zijn. Maar ik denk in feite, dat hethier om een oude adulte kolonie gaat. De nieuwe celbundels worden tussen de bestaande bundels "ingeschakelt". Vandaar dit beeld. Het lijkt overigens ook erop dat er een stuk afgebroken is. Hierdoor is het centrum natuurlijk verplaatst worden. Bij deze twee foto's van T. disticha uit mijn verzameling.

De tweede kolonie is inderdaad een mooie. Er zijn blijkbaar maar twee Tricephalopora-soorten voor het Limburgse Krijt beschreven (T. falcoburgensis, Pergens en T. pinguis, v. Hagenow). Op basis van de beschrijving van Hagenow voor T. pinguis, zie ik geen overeenkomst met jouw stuk. T. falcoburgensis (Pergens) zou een optie kunnen zijn. Zie jij ergens een vikarierend avicularium, dat ongeveer de grootte van een autozooecium heeft?
Helaas is T. falcoburgensis niet aanwezig in de Pergens-collectie.

Beste Groeten,
Oliver

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 26 apr 2017, 10:08

Waanzinnig interessant om te lezen en doorspekt met prachtige foto's! Top!

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 26 apr 2017, 20:09

Stijn, bedankt voor uw fijne commentaar en het is plezant te lezen dat dit topic met interesse wordt gevolgd.

Oliver,

ik heb lang getwijfeld tussen de door Von Hagenow onder de genus naam Defrancia beschreven soort disticha en zijn korte vermelding van Defrancia brongniarti. Omdat de cellenbundels een beetje uit het centrum ontspringen, ben ik uiteindelijk voor brongniarti gegaan. Want dat geeft hij aan als verschillend met disticha. Hij heeft zelf deze soort wel niet afgebeeld. Ik heb ook het werk van Milne & Edwards niet en daarom kon ik de commentaar van v. Hagenow niet controleren. Dus ben ik akkoord om jouw analyse te volgen en de nu geldige naam Theonoa disticha ( von Hagenow, 1851 )toe te kennen aan dit specimen. Hopelijk kunnen we het werk van Milne- Edwards nog ooit op de kop tikken om alles te verifiëren.

De twee enige soorten Tricephalopora, die bekend zijn uit het Limburgse Krijt zijn inderdaad T. falcoburgensis ( Pergens ) en T. pinguis ( von Hagenow). Jij hebt gelijk dat T. pinguis uitgesloten is, maar ik denk dat ook T. falcoburgensis nogal verschilt van dit specimen. Zo is bvb het aantal costae bij de beschrijving en schets van Pergens hoger dan bij dit exemplaar. De foto die Voigt ( 1930 ) geplaatst heeft lijkt dan wel beter overeen te komen, maar hij is toch te onduidelijk om een conclusie te trekken. Een vikarierend avicularium kan ik niet direct vinden op mijn specimen. Maar misschien brengt een SEM opname later meer duidelijkheid.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 07 mei 2017, 15:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze nog eens 3 afbeeldingen van mosdiertjes uit de ENCI ( Meerssen Member ).

Het eerste specimen is een Retecava maculata ( von Hagenow, 1851 ). Dit is een zeer broos netwerk met zijdelings afgeplatte takjes, waarop de mondopening vrij onregelmatig verspreid zitten. Centraal komen die afgeplatte zijden samen tot een kiel, die over het ganse netwerk loopt.
De dorsale zijde is vrij glad met dunne groefjes, veroorzaakt door kenozooecia, die in de langsrichting lopen.

Het specimen op foto 2 is volgens mij een Pustulopora virgula ( von Hagenow, 1840 ). Opnieuw een zeer dun vertakte kolonie met vrij verspreid, ronde mondopeningen ( meestal 5 per omwenteling), die uitmonden in schuin naar boven gerichte buisjes. Deze zijn hier wel allemaal afgebroken.
De ruimte tussen de mondopeningen is vrij glad. Op dwarsdoorsnede is de vijfhoek te zien, die overeen komt met de 5 mondopeningen per omwenteling.

Nummer drie heb ik nog niet kunnen determineren. Het is een mono-lamellaire kolonie met vrij grote autozooecia en grote, ronde of ovale mondopeningen. Deze laatste hebben een uitgesproken rand, die bolvormig verder loopt over de ganse onderliggende cel.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 07-05-2017 om 15:14 NL]

[Bewerkt door Lugo op 07-05-2017 om 15:16 NL]

[Bewerkt door Lugo op 07-05-2017 om 17:07 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 09 mei 2017, 13:45

Hoi Luc,

ik denk dat jij goed zit met de eerste twee namen. Wat betreft de Pustulopora, zou ik hiervan graag nog de andere zijde zien, en misschien de doorsnede.
De laatste foto toont een basaal gedeelte van een Onychocella-kolonie. Om welke soort het gaat is niet met zekerheid te bepalen, omdat dit stuk geen regulaire celvormen toont.

Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 09 mei 2017, 16:03

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Oliver,

hier zijn de bijkomende foto's van de P. virgula. Vooral de doorsnede enigszins goed op foto krijgen was geen sinecure, want de doorsnede van dat takje is ongeveer 0.8 mm. Maar toch is de vijfhoekige structuur, te wijten aan de 5 mondopeningen per omwenteling, toch redelijk goed te zien.

Wat de Onychocella kolonie betreft, dacht ik in eerste instantie aan O. sexangularis. Maar er zit zoveel variatie tussen de verschillende cellen, dat ik toch twijfel.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 10 mei 2017, 00:41

Hoi Luc,

zonder gonozooiden moeilijk te determineren, maar P.virgula is een kandidaat.
De Onychocella is - vanwegens te grootte van de cellen – zeker geen O. sexangularis.Jij moet eerder bij O. cyclostoma of O. piriformis zoeken.

Groeten,
Oliver

Geijzenga86

Bericht door Geijzenga86 » 16 mei 2017, 13:51

Waar kan ik vinden wat je voor apparatuur gebruikt hebt voor het maken van deze reeks super mooie foto's? Misschien zou je eens naar mijn topic willen kijken?; https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=33347

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 16 mei 2017, 15:19

Ik heb de aantwoort in jouw topic geschreven.

Groeten,
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 19 mei 2017, 10:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste forumleden,

het werk aan ons boek "Fielguide – Mosdiertjes (bryozoa) uit het Limburgs Krijt" schiet goed op. Tot nu toe hebben Luc (Lugo) en ik ongeveer 140 soorten beschreven. In het begin is dat niet moeielijk, omdat men met die soorten begint, die men zeker kent. Maar nu word het stilleweg moeielijker. Er duiken soorten op, die nog niet beschreven zijn, die niet zeker identificeert kunnen worden of die rare groeivormen tonen, zoals de hier afgebeelde...

Het gaat om een fors kolonie-fragment, bestaand uit een netwerk van takken, die op de frontale zijde (foto's 1 en 2) de alternerende celrijen tonen, en op de achterzijde bedekt zijn met woekerende lagen van zo genaamde firmatoporen (foto 4, langwerpige, verticaal uitgerichte poren). Op de zijkanten (foto 3) zijn de mondopeningen van de cellen te zien. Zij zijn in rijen van ca. 8 gerangschikt.

Ik zou zeggen dat het hier om een oude, zeer forse Idmidronea macilenta (v. Hagenow, 1851) gaat. Maar wat mij irriteerd zijn de golfachtige lijnen en richels, die de hele kolonie bedekken. Mijn gedachte was, dat de firmatoporen, die normaal op de achterzijde van de takken groeien, de hele kolonie geoccupeert hebben. Geen idee. Misschien heeft iemand dit al eens gezien?

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie