kaak met kiezen
kaak met kiezen

vandaag gevonden op het strand tussen Katwijk en Noordwijk. Is dit een fossiel of gewoon overboord gegooid door een scheepskok?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: kaak met kiezen
er zit wel aardig wat sediment op ,dus fossiel kan goed, ook de Romeinse tijds periode kan .
een foto van het kauwvlak geeft meer duidelijkheid.
qua dier als je de kiezen zo bekijkt, smal en lang dan denk ik dat je het bij schaap of geit mag zoeken .
leuke vondst
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 30-04-2017 om 20:56 NL]
[Bewerkt door Optimo op 30-04-2017 om 22:17 NL]
een foto van het kauwvlak geeft meer duidelijkheid.
qua dier als je de kiezen zo bekijkt, smal en lang dan denk ik dat je het bij schaap of geit mag zoeken .
leuke vondst
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 30-04-2017 om 20:56 NL]
[Bewerkt door Optimo op 30-04-2017 om 22:17 NL]
Over het ouderdom durf ik niets te zeggen. Wel is het een stuk van het achterste deel van de kaak van een rund. Dit is te zien aan het zuiltje en het feit dat de kiezen hoogkronig zijn.
Huug ik zie het sediment niet. Waar zit het volgens jou?
Huug ik zie het sediment niet. Waar zit het volgens jou?

dag, dank voor jullie oordeel zover. hierbij nog het kauwvlak. helpt dat nog bij determinatie? en kan ik nog details geven die iets over de datering zeggen?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
dit geeft veel meer duidelijkheid ,en herzie mijn mening schaap!,
is inderdaad runderkaak ,de ouderdom blijft moeilijk ,maar het aanwezige sediment lijkt wel te wijzen naar een ouder stuk .dan recent ( is bv wel honderden jaren oud ),iemand zou het in handen moeten hebben voor een juiste determinatie .
Gr
Huug
is inderdaad runderkaak ,de ouderdom blijft moeilijk ,maar het aanwezige sediment lijkt wel te wijzen naar een ouder stuk .dan recent ( is bv wel honderden jaren oud ),iemand zou het in handen moeten hebben voor een juiste determinatie .
Gr
Huug