Is dit een kleine megalodon tand?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Flizz
Is dit een kleine megalodon tand?

Bericht door Flizz » 02 mei 2017, 08:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo ik zoek de determinatie van deze tand

JF

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Is dit een kleine megalodon tand?

Bericht door FossilDude » 02 mei 2017, 13:26

Hoi Jaylon,

Zoals je weet hebben megalodon-tanden karteltjes (de zogenaamde serrations). Soms zijn deze kartels afgesleten, maar meestal zie je dan alsnog de sporen van de karteltjes, of je ziet dat de randen zeer sterk zijn afgesleten.

Jouw tand heeft relatief scherpe (=niet afgesleten), maar niet gekartelde, snijranden. Bovendien is deze tandkroon relatief smal. Megalodon tanden hebben bredere kronen. Dit lijkt mij daarom eerder een tand uit het Isurus-Cosmopolitodus complex. Ik denk zelf richting een onderkaakse anterior tand van Cosmopolitodus hastalis. Ik zou richting tandpositie LA3 (of iets in die richting) denken.

Maar, wederom, er zitten op dit forum mensen die meer verstand van haaientanden hebben dan ik, dus wellicht dat die met een betere determinatie kunnen komen.

Groetjes,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 02-05-2017 om 13:51 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Is dit een kleine megalodon tand?

Bericht door hubertus68 » 02 mei 2017, 14:49

Hoi,

voor een determinatie is het belangrijk tenmindste de vindplaats te kennen. Verder zijn haaientanden zonder wortel vaak moeielijk of onmogelijk te determineren. Ga maar eens op zoek naar complete tanden. De beste vindplaatsen vind jij onder de rubriek "locaties".

Groeten,
Oliver

Plaats reactie