Prep; Hildoceras ? Yorkschire.
- Everhardus
Antw: Prep; Hildoceras ? Yorkschire.
Pascal, wat de naalden betreft, klinkt goed, maar de logica ontgaat me....met deze naald verder werken in zachtere matrix zou onpraktisch zijn. Slijpen gaat het worden, of een nieuwe naald laten zetten in de voet, daarvan zijn de kostsn te overzien...
- Everhardus
Gezien ik toch bij deze ammonieten vooral moeite heb de matrix goed te verwijderen tussen de windingen heb ik de bino maar weer eens van stal gehaald. Ondanks dat ik het lastig vind goed scherp te stellen zoals ik al eens eerder schreef in een ander topic ga ik het nu wat langer trachten vol te houden. Als ik het goed heb werk jij met 15x vergroting Pascal ? Wat zou je me aanraden qua vergroting, ik heb de keuze tussen 10x en 20x.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Marcel,ik heb dezelfde bino als jou.Dus de 20 en de 10,ik werk altijd onder de 10,je hebt meer bewegingsruimte onder de bino.
Das zeker goed met deze grote stukken,de 20 zou ik persoonlijk gebruiken met een trilo niet groter dan een cm,en dan nog
.
Ik ben de 10 gewoon en blijf er bij op dit moment,je hebt wel meer verlichting nodig bij de prep of dit lampje die je er bij hebt gekregen,dit trekt op niets ;)ik heb het al weggegooid
GR
Das zeker goed met deze grote stukken,de 20 zou ik persoonlijk gebruiken met een trilo niet groter dan een cm,en dan nog

Ik ben de 10 gewoon en blijf er bij op dit moment,je hebt wel meer verlichting nodig bij de prep of dit lampje die je er bij hebt gekregen,dit trekt op niets ;)ik heb het al weggegooid

GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Marcel,ik zie nu dat je een probleem hebt met het scherpstellen van de bino.
Ik prep nooit op de tafel ,maar altijd in de hand,ik neem dus het stuk in de hand en zoem dan in op het stuk,eenmaal goed dan prep ik steeds op deze hoogte tot het beeld uit zichzelf scherp wordt.Het is een kwestie van gewoonte
Je moet dus nooit het volledig stuk zien onder de bino,enkel het stukje dat je wilt vrijpreppen.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 13-05-2017 om 22:44 NL]
Ik prep nooit op de tafel ,maar altijd in de hand,ik neem dus het stuk in de hand en zoem dan in op het stuk,eenmaal goed dan prep ik steeds op deze hoogte tot het beeld uit zichzelf scherp wordt.Het is een kwestie van gewoonte

Je moet dus nooit het volledig stuk zien onder de bino,enkel het stukje dat je wilt vrijpreppen.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 13-05-2017 om 22:44 NL]
strandjutters
- Everhardus
Thanx Pascal. Ik zie dat je mijn problemen herkend. 10x vergroten leek mij ook al ok, verlichting is idd onvoldoende en ja ik kwam al tot de conclusie dat scherpstellen deels uit de hand moet gebeuren. Kortom, ik weet genoeg. Het idiote is dat je onder een dergelijke vergroting het gevoel hebt enorme schade toe te brengen aan je object terwijl daar met het blote oog niks van te zien is.
Ik moet dit wat tijd geven denk ik....
Ik moet dit wat tijd geven denk ik....
- strandjutters
Ja onder de bino denk je dat je er bijna bent ,terwijl je nog maar een rip hebt geprept ,ik ken dit gevoel, maar kan er al mee leven 
Zoals ik al zei,als het onder de bino er goed uit ziet ,is het zeker goed als je het er vanonder haalt
GR

Zoals ik al zei,als het onder de bino er goed uit ziet ,is het zeker goed als je het er vanonder haalt

GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik was even dit topic aan het bijlezen en zie enkele onopgeloste vragen staan.
Wat betreft verlichting onder de microscoop: inderdaad, grotere vergrotingen vragen meer licht, en je hebt voldoende licht nodig om goed te kunnen zien. Meerdere lichtbronnen vanuit verschillende hoeken zijn te verkiezen, omdat je dan minder last hebt van schaduwen.
Vroeger keek je dan tegen dure oplossingen aan (i.e. koudlicht), maar tegenwoordig heb je degelijke oplossingen met LED licht voor een fractie van de kostprijs. Een bezoekje aan IKEA lost alles op: Jansjö http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50163202/
Ik heb er zo 4 rond mijn opstelling staan. Maar ik werk onder een hogere vergrotingsfactor (doorgaans 22x)
Wat betreft het bijslijpen van naalden. Dat een naald weer scherp zou worden door te preppen in andere matrix, dat ervaar ik toch héél anders. Volgens mij klopt dat niet.
Bijscherpen doe ik tegenwoordig op een diamantschijfje, met de hand. Dat is grof, maar je krijgt hardmetalen naalden redelijk snel scherp zo. Nadien op een slijpsteentje afwerken. Eigenlijk zou je dan best nog napolijsten, maar dat doe ik doorgaans niet. Het vergt een beetje oefening en je moet zorgen dat je de punt mooi symmetrisch kan houden, maar het gaat wel. Voortgang tijdens het slijpen bekijk ik onder de microscoop.
Wat betreft verlichting onder de microscoop: inderdaad, grotere vergrotingen vragen meer licht, en je hebt voldoende licht nodig om goed te kunnen zien. Meerdere lichtbronnen vanuit verschillende hoeken zijn te verkiezen, omdat je dan minder last hebt van schaduwen.
Vroeger keek je dan tegen dure oplossingen aan (i.e. koudlicht), maar tegenwoordig heb je degelijke oplossingen met LED licht voor een fractie van de kostprijs. Een bezoekje aan IKEA lost alles op: Jansjö http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50163202/
Ik heb er zo 4 rond mijn opstelling staan. Maar ik werk onder een hogere vergrotingsfactor (doorgaans 22x)
Wat betreft het bijslijpen van naalden. Dat een naald weer scherp zou worden door te preppen in andere matrix, dat ervaar ik toch héél anders. Volgens mij klopt dat niet.
Bijscherpen doe ik tegenwoordig op een diamantschijfje, met de hand. Dat is grof, maar je krijgt hardmetalen naalden redelijk snel scherp zo. Nadien op een slijpsteentje afwerken. Eigenlijk zou je dan best nog napolijsten, maar dat doe ik doorgaans niet. Het vergt een beetje oefening en je moet zorgen dat je de punt mooi symmetrisch kan houden, maar het gaat wel. Voortgang tijdens het slijpen bekijk ik onder de microscoop.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus
Thanx Frederik, ik had gisteren al een vergelijkbaar led lampje bij mijn opstelling bijgeplaatst en merkte al een positief verschil. Een goede tip om er nog een aantal bij te plaatsen, voor de kosten hoef ik het niet te laten !!
- strandjutters
Hallo Frederik,ik wil best geloven dat dit systeem niet klopt om een naald scherp te maken 
Maar ik prep hier waarschijnlijk een van de meeste in diverse gesteenten,en ik heb in heel mijn prep ervaring nog nooit een naald moeten slijpen,ik heb er een die wat bot is van vuursteen te preppen,maar die hou ik mooi opzij,omdat die botte naald soms het beste resultaat heeft om een oogje vrij te preppen.
Dat mijn naalden scherp blijven heeft ook te maken dat ik mijn steen (Matrix) steeds in fijne lijntjes afwerk,dit onder een hoek van 30 graden,vrij plat dus.
Maar aan de andere kant werk ik ook met andere naalden dan jullie,mijn preppen is van een ander merk,en waarschijnlijk de naalden ook .
GR
[Bewerkt door strandjutters op 15-05-2017 om 21:41 NL]

Maar ik prep hier waarschijnlijk een van de meeste in diverse gesteenten,en ik heb in heel mijn prep ervaring nog nooit een naald moeten slijpen,ik heb er een die wat bot is van vuursteen te preppen,maar die hou ik mooi opzij,omdat die botte naald soms het beste resultaat heeft om een oogje vrij te preppen.
Dat mijn naalden scherp blijven heeft ook te maken dat ik mijn steen (Matrix) steeds in fijne lijntjes afwerk,dit onder een hoek van 30 graden,vrij plat dus.
Maar aan de andere kant werk ik ook met andere naalden dan jullie,mijn preppen is van een ander merk,en waarschijnlijk de naalden ook .
GR
[Bewerkt door strandjutters op 15-05-2017 om 21:41 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen.
Ik ben vorige week gestart met deze Hildo,een prep voor Elbert.
Het stuk meet 15 cm en ik ben er bijna.
Mijn vraag aan Elbert is of hij de negatief heeft van dit stukje die ontbreekt half weg.
Bij deze is de woonkamer wat verdrukt,maar het valt mee.
Gezien de hardheid van de steen,met veel Pyriet zou ik toch voorstander zijn om de andere zijde niet vrij te maken.Maar dat hangt van Elbert af

Hallo Frederik,ik heb toch ondervonden dat bij deze preps mijn naalden degelijk bot worden,ik heb de tip met de diamantschijf toegepast en dit ging toch vrij vlot,bedankt voor de tip

Mijn schoonbroer is garagist hier een honderd meter vandaan,hij vertelde mij dat het zeker geen probleem was om met zijn schuurband deze naalden ff te slijpen,maar hij kwam met rode kaken vertellen dat dit toch niet lukte

GR
strandjutters