Schelpen Couvin

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Jaspernus
Schelpen Couvin

Bericht door Jaspernus » 14 mei 2017, 13:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze twee scheljes uit de Devoon koraalbanken gehaald uit een oude groeve nabij Couvin. De steen is kalksteen uit het Frasniaan (vermoed ik). Ik denk dat de twee schelpjes behoren tot de Atrypa genus. Als dit klopt ben ik al een gelukkig man. Kan iemand dit bevestigen? Op species brengen zou helemaal perfect zijn maar dat lijkt me onbegonnen werk.
Er bestaat ook het genus synatrypa en dat wordt ook in de omgeving van Couvin gevonden. Hoe herken je het verschil tussen beiden?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Schelpen Couvin

Bericht door Frederik » 14 mei 2017, 16:47

Met Atrypa zit je zeker in de goede richting. Ik weet dat er verschillende genera en soorten zijn (dat geef je zelf ook al aan), maar ik kan ze zelf ook niet goed uit elkaar houden en mis de literatuur en kennis hieromtrent.
Het is met brachiopoden ook wel zo dat sommige soorten pas met zekerheid op naam gebracht kunnen worden na studie van het inwendige armskelet.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Vanherle

Bericht door Vanherle » 15 mei 2017, 17:13

Op het eerste zicht lijkt dit een Costatrypa variabilis (Godefroid, 1970)te zijn . Deze brachiopode is zeer algemeen in verschillende formaties van het Frasniaan.

Je meldt dat je deze vondst deed in een oude groeve nabij Couvin. Maar in deze omgeving zijn verschillende groeven te vinden die niet altijd tot het Frasniaan behoren. Kan je misschien iets duidelijker zijn over de juiste vindplaats?

Groeten.

Willy

Jaspernus

Bericht door Jaspernus » 16 mei 2017, 09:31

De groeve waar deze scchelpjes van kwamen lig in het dorpje Bossu-en-Fagne. Een straatnaam of dergelijke weet ik er niet van dus meer kan ik er ook niet van zeggen. Het was met een excursie van de universiteit dat we daar kwamen.

Vanherle

Bericht door Vanherle » 16 mei 2017, 14:07

In het dorpje Boussu-en-Fagne ligt de zeer bekende groeve "Carrière du Cimetière" die ontsloten is in het Frasniaan en meer in het bijzonder in de Formatie van Grands Breux. C. variabilis is hier zeer algemeen aanwezig, zeker in de kleisteen.

Groeten.

Willy

Vanherle

Bericht door Vanherle » 16 mei 2017, 14:08

In het dorpje Boussu-en-Fagne ligt de zeer bekende groeve "Carrière du Cimetière" die ontsloten is in het Frasniaan en meer in het bijzonder in de Formatie van Grands Breux. C. variabilis is hier zeer algemeen aanwezig, zeker in de kleisteen.

Groeten.

Willy

Jaspernus

Bericht door Jaspernus » 18 mei 2017, 13:13

Dankjewel Willy voor de uitleg volgens mij was het inderdaad die groeve die we bezocht hebben!

Plaats reactie