determinatie haaientanden (ook vreemd fragment en schelpjes) verdronken zwarte polder
determinatie haaientanden (ook vreemd fragment en schelpjes) verdronken zwarte polder
Beste,
Ons zoontje van 5 is gek van dino's (beenderen, fossielen, ...) en wilde er zelf gaan zoeken. We zijn enkele weken geleden dan maar op weekend geweest naar Cadzand en hebben (tegen de verwachting in) in "verdronken zwarte polder" (Nieuwvliet) een mooie oogst binnengehaald met een tuinzeef. Nu wil hij natuurlijk ook graag iets weten van de dieren waar ze bij horen.
https://postimg.org/gallery/2l7uoisg6/
We hebben enkele specifieke vragen:
- I.v.m de grote haaientand (foto 6): Is deze tand een fossiel of niet? De tand is niet zwart van kleur zoals de rest. Van welke haai?
- I.v.m. het fragment (foto 7 en 8 ) : Wat is dit? Een fragment van een (zeer grote dan) haaientand? Zo ja, van welke haai? Of toch iets anders? Het fragment lijkt op een gekarteld snijvlak.
- Volgens een fossielenjager die we tegenkwamen wat het schelpje links een fossiel en bijzonder (om intact te vinden).
Andere opmerkingen zijn uiteraard ook steeds welkom.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Ares Lagae
[Bewerkt door areslagae op 14-05-2017 om 13:15 NL]
[Bewerkt door areslagae op 14-05-2017 om 13:16 NL]
Ons zoontje van 5 is gek van dino's (beenderen, fossielen, ...) en wilde er zelf gaan zoeken. We zijn enkele weken geleden dan maar op weekend geweest naar Cadzand en hebben (tegen de verwachting in) in "verdronken zwarte polder" (Nieuwvliet) een mooie oogst binnengehaald met een tuinzeef. Nu wil hij natuurlijk ook graag iets weten van de dieren waar ze bij horen.
https://postimg.org/gallery/2l7uoisg6/
We hebben enkele specifieke vragen:
- I.v.m de grote haaientand (foto 6): Is deze tand een fossiel of niet? De tand is niet zwart van kleur zoals de rest. Van welke haai?
- I.v.m. het fragment (foto 7 en 8 ) : Wat is dit? Een fragment van een (zeer grote dan) haaientand? Zo ja, van welke haai? Of toch iets anders? Het fragment lijkt op een gekarteld snijvlak.
- Volgens een fossielenjager die we tegenkwamen wat het schelpje links een fossiel en bijzonder (om intact te vinden).
Andere opmerkingen zijn uiteraard ook steeds welkom.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Ares Lagae
[Bewerkt door areslagae op 14-05-2017 om 13:16 NL]
- torvosaurus
- Been thanked: 4 times
Antw: determinatie haaientanden (ook vreemd fragment en schelpjes) verdronken zwarte polder
Al je tanden zijn fossiel. Recente tanden zijn wit van kleur en worden bij ons zelden gevonden. Het grote stuk lijkt mij inderdaad een snijzijde van een grotere tand. Misschien Carcharodon megalodon of Carcharodon carcharias.
Over de schelpjes weet ik niets te vertellen.
Gr
Over de schelpjes weet ik niets te vertellen.
Gr
Thijs
Antw: determinatie haaientanden (ook vreemd fragment en schelpjes) verdronken zwarte polder
Hallo Ares.
De eerste penhoren is een
turritella solanderi uit het eoceen.
De tweede en derde penhoren zijn
turritella incrassata uit het plioceen.
De tandjes laat ik over aan strandjutter.
Toen je de solanderi vond in je zeef liet je hem
daarna vallen op het strand en was je hem weer kwijt.
Toen veegde je de boven laag van het zand bij elkaar
om opnieuw te zeven en vond hem opnieuw!
Vriendelijke groeten Aad.
De eerste penhoren is een
turritella solanderi uit het eoceen.
De tweede en derde penhoren zijn
turritella incrassata uit het plioceen.
De tandjes laat ik over aan strandjutter.
Toen je de solanderi vond in je zeef liet je hem
daarna vallen op het strand en was je hem weer kwijt.
Toen veegde je de boven laag van het zand bij elkaar
om opnieuw te zeven en vond hem opnieuw!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,op foto vier zie ik links een stukje roggetand in de midden een fragment megalodon en rechts een Isurus oxyrinchus.
De zwarte tanden zijn waarschijnlijk Eoceen van leeftijd,de groene tand,de oxyrichus is zeer waarschijnlijk Mioceen van leeftijd.
PS.je kunt je foto,s beter niet op een witte achtergrond plaatsen,op blauw of grijs komen ze beter tot hun recht.
GR
De zwarte tanden zijn waarschijnlijk Eoceen van leeftijd,de groene tand,de oxyrichus is zeer waarschijnlijk Mioceen van leeftijd.
PS.je kunt je foto,s beter niet op een witte achtergrond plaatsen,op blauw of grijs komen ze beter tot hun recht.
GR
strandjutters
Bedankt allemaal voor de input!
Aad: Wat super en onverwacht om je hier terug te ontmoeten!
Voor de rest van het forum: Ik ben Aad dat weekend meerdere keren tegengekomen op het strand (ik wist zelfs zijn naam niet). Na uren vruchteloos zoeken (strand Cadzand) kreeg mijn zoontje twee tandjes die Aad gevonden had! Nogmaals bedankt daarvoor. De dag nadien in verdronken zwarte polder hebben we veel meer geluk gehad zoals je kan zien
Aad: Wat super en onverwacht om je hier terug te ontmoeten!
Voor de rest van het forum: Ik ben Aad dat weekend meerdere keren tegengekomen op het strand (ik wist zelfs zijn naam niet). Na uren vruchteloos zoeken (strand Cadzand) kreeg mijn zoontje twee tandjes die Aad gevonden had! Nogmaals bedankt daarvoor. De dag nadien in verdronken zwarte polder hebben we veel meer geluk gehad zoals je kan zien

Hallo Ares.
Leuk je op deze manier opnieuw te ontmoeten!
Je heb mooie tandjes gevonden op de zwarte polder.
ik ben afgelopen weken twee keer daar geweest.
Eindelijk is sinds 3 weken een goede verbinding
met de bus naar de zwarte polder.
Als je nog een keer terug gaat om te zoeken stuur me dan een
mailtje.
Dan probeer ik ook te komen.
Als je klikt op pa3djc zie je mijn email adres.
Goede informatie is te vinden in deze boeken.
Zeeuwse strandfossielen te koop bol.com of
Schelpen van de Belgische kust te koop in Belgie.
Misschien tot ziens.
Doe je zoontje en je vrouw de groeten!
Leuk je op deze manier opnieuw te ontmoeten!
Je heb mooie tandjes gevonden op de zwarte polder.
ik ben afgelopen weken twee keer daar geweest.
Eindelijk is sinds 3 weken een goede verbinding
met de bus naar de zwarte polder.
Als je nog een keer terug gaat om te zoeken stuur me dan een
mailtje.
Dan probeer ik ook te komen.
Als je klikt op pa3djc zie je mijn email adres.
Goede informatie is te vinden in deze boeken.
Zeeuwse strandfossielen te koop bol.com of
Schelpen van de Belgische kust te koop in Belgie.
Misschien tot ziens.
Doe je zoontje en je vrouw de groeten!