tanden Antwerpen
Antw: tanden Antwerpen
Wacht nog maar even, want de tanden van Martijn hebben op z\'n zachtst gezegd toch wat van hun oorspronkelijke glans verloren
wat determineren altijd lastiger maakt dan met zeer perfect materiaal. Erik zal vast wel nog iets te zeggen hebben.

- Supergraver
Antw: Antw: tanden Antwerpen
Tja het is inderdaad niet echt \'Mill\' materiaal, snik.somniosus schreef:
Wacht nog maar even, want de tanden van Martijn hebben op z\'n zachtst gezegd toch wat van hun oorspronkelijke glans verloren![]()
Gr
Martijn
Antw: Antw: Antw: tanden Antwerpen
Troost u, ge zult ze van Mill ook wel hebben...Supergraver schreef:Tja het is inderdaad niet echt \'Mill\' materiaal, snik.somniosus schreef:
Wacht nog maar even, want de tanden van Martijn hebben op z\'n zachtst gezegd toch wat van hun oorspronkelijke glans verloren![]()
Gr
Martijn
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
May be, maar ik had het over mijn tandjes.somniosus schreef:

Ik neem aan dat Notorhynchus primigenius en Isurus retroflexus min of meer goed zitten nu, dus gaan ze in de database. Of toch nog even wachten?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hoi Somniosus, Frederik en Martijn,somniosus schreef:
Erik zal vast wel nog iets te zeggen hebben.
bij deze...
Na nog eens grondig door mijn collectie tanden te zijn gelopen, de tanden van Martijn en mijn eigen tanden te hebben bekeken kom ik tot de conclusie dat ik het niet zeker weet... Die conclusie wil ik nog wel onderbouwen.
Somniosus heeft er zeker gelijk in dat de tand van Frederik het meest lijkt op de recente I. paucus. De recente kaak op elamso is echter van een kleinere haai. Dat telt voor mij nogal zwaar. Over de veranderende morfologie (die bij bijvoorbeeld hastalis zeer duidelijk veranderd in de ontogenie) ken ik geen goede beschrijvingen of gegevens (ik heb wel duidelijke vermoedens...).
De belangrijkste reden waarom ik eraan twijfel om Somniosus gelijk te geven is de volgende:
In het materiaal dat ik uit het gebied rondom Antwerpen heb, zitten verschilende tanden die -ook qua grootte- identiek zijn aan de tand van Frederik. Daarnaast heb ik ook uit de bovenkaak verschillende 2e anterieure tanden. Die tanden hebben een wat rechtere meisale en distale snijrand dan de tanden afgebeeld op elasmo, en zijn zeer goed vergelijkbaar met de eerste tand die Martijn laat zien. Ik denk dat die van I. oxyrinchus zijn.
Tanden van I. paucus zijn in mijn verzameling eenvoudigweg erg zeldzaam. Wanneer ik ze heb, zijn ze vrij duidelijk herkenbaar aan de brede, platte kroon.
Veel meer zoals bijvoorbeeld hier is afgebeeld:
http://www.elasmo.com/genera/reconstruc ... arrow.html
Ik mis 1e voortanden die duidelijk sigmoid zijn/ naar linguaal buigen bij mijn grotere Isurus tanden. Daarom vermoed ik dat de tanden bij grotere Isurus oxyrinchus wel eens veel rechter kunnen zijn dan bij jongere dieren.
Maar ik heb geen bewijzen daarvoor...
Somniosus noemt nog het kenmerk van een onderbroken mesiale snijrand. in zekere I. desori uit Mill loopt de snijrand mesiaal en distaal mooi door. Ik denk niet dat dat een 100% kenmerk is.
De tand van Frederik vind ik labio-linguaal niet opvallend plat. helamaal niet eigenlijk. Ook daarom ben ik niet overtuigd.
Dus: zonder duidelijkheid over mogelijke veranderingen in de ontologie twijfel ik eraan om somniosus gelijk te geven. Hij heeft zeker goede redenen te twijfelen aan mijn eerste determinatie van I. oxyrinchus. Anderzijds ziet een \"typische\" retorflexus er in mijn ogen beslist anders uit (zie elasmo).
@ martijn:
Ik sluit me wat jouw tanden betreft aan bij de eerste reactie van somniosus:
tand 1 = zonder twijfel I. oxyrinchus
tand 2 = één van de twee
tand 3 = bijna zeker I. retroflexus
Er blijft wat mij betreft overeinde dat ik vind dat geen van de laatste twee tanden boven elke twijfel verheven is.
En ja mijn stelregel is een beetje: Liever geen naam dan een mogelijk foute naam.
Ik heb naar ik vermoed veel minder Isruri gezien/in mijn collectie dan Somniosus. Ik kan mij dan ook voorstellen dat hij wellicht grote isurus tanden heeft die beter als een anterieure oxyrinchus/desori bestempeld kunnen worden, en die duidelijk verschillen van de tand hier afgebeeld door Frederik.
Groeten, Erik
Erik, je bent het met me eens dat de tand van Frederik het meeste lijkt op een retroflexus en je sluit je aan bij mijn reactie op Martijn’s exemplaren. Ik zie dus niet echt een groot meningsverschil
Ik kan mij zeker vinden in je twijfel omtrent een correcte determinatie van Martijn’s laatste 2 specimens en ik geef ook liever geen naam dan een mogelijk foute naam.
Wat de onderbroken mesiale snijtand betreft, heeft dit enkel betrekking op de UA1. Bij andere posities is dat niet (altijd) zo.
Retroflexus is usually gemakkelijk herkenbaar, maar naar ik dacht niet zo z’n voortanden uit de bovenkaak. Ik heb er hier een homogeen sample uit het Deurganckdok bijgenomen en ik moet je (weeral:)) gelijk geven dat de grotere oxyrinchus tanden rechter zijn dan de tanden van jongere exemplaren. Ik heb tussen mijn retroflexus tanden een vermoedelijke UA1 zitten die toch wel anders is. Dus zou de tand van Frederick wel een oxyrinchus kunnen zijn.

Ik kan mij zeker vinden in je twijfel omtrent een correcte determinatie van Martijn’s laatste 2 specimens en ik geef ook liever geen naam dan een mogelijk foute naam.
Wat de onderbroken mesiale snijtand betreft, heeft dit enkel betrekking op de UA1. Bij andere posities is dat niet (altijd) zo.
Retroflexus is usually gemakkelijk herkenbaar, maar naar ik dacht niet zo z’n voortanden uit de bovenkaak. Ik heb er hier een homogeen sample uit het Deurganckdok bijgenomen en ik moet je (weeral:)) gelijk geven dat de grotere oxyrinchus tanden rechter zijn dan de tanden van jongere exemplaren. Ik heb tussen mijn retroflexus tanden een vermoedelijke UA1 zitten die toch wel anders is. Dus zou de tand van Frederick wel een oxyrinchus kunnen zijn.
Voor de mensen die sommige termen uit het haaientandenjargon niet helemaal snappen heeft Erik een twee afbeeldingen gemaakt met alle gebruikte termen.
Zie:
http://www.fossiel.net/informatie/gloss ... aientanden
Zie:
http://www.fossiel.net/informatie/gloss ... aientanden
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Mooi gedaan! Ik leer hier echt bij uit dit topic.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Supergraver
Ik toch wel!Frederik schreef:
Mooi gedaan! Ik leer hier echt bij uit dit topic.
Ik sta met m\'n mond vol tanden...
Ik volg deze discussie met interesse en leer nu veel over de determinatie van haaientanden!!
Groet, Tim

Ik volg deze discussie met interesse en leer nu veel over de determinatie van haaientanden!!
Groet, Tim
Darwin had gelijk...