spons? vondst cap blanc nez mei 2017

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
bonedigger2
spons? vondst cap blanc nez mei 2017

Bericht door bonedigger2 » 03 jun 2017, 15:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, kan er iemand me helpen bij de determinatie van dit fossiel . bij nazicht in determinatielijst geen vergelijkbare foto's gevonden.hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.zoals je kan zien is de preparatie nog niet afgewerkt.Alvast bedankt.

altijd op zoek naar een mooier fossiel om te prepareren

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Antw: spons? vondst cap blanc nez mei 2017

Bericht door Hidde » 03 jun 2017, 17:38

Hoi Bonedigger,

Mooie vondst heb je gedaan en netjes geprepareerd ook.

Volgens mij gaat het om een Exanthesis labrosus. (Plocoscyphia meandrina lijkt er erg op, maar heeft een dunnere wand heb ik onlangs geleerd).
Ik ben hier niet geheel zeker van. Naar mijn vermoeden zullen er nog wel meer mensen reageren die er meer verstand van hebben.
In de tussen tijd zou je Exanthesis op kunnen zoeken op Google. Of op deze site bij de geplaatste berichten, want Pascal heeft een mooi sponzen-landschap bij elkaar geprept.

Hidde

Edit:
Hierbij een https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=12749 naar een van de topic's van Pascal.

Ik ben ook ergens wel eens andere namen tegen gekomen. E. aptiensis, E.ovatus en E.reticulatus. Heb hier echter nog nooit iets met een wetenschappelijke basis overgelezen buiten 'Hexactinellid faunas in the Chalk of England and Ireland'. Een artikel in het Geological Megazine van Cambridge. Deze is uit 1968. Die alleen het bestaan van E. reticulatus en E. labrosus bevestigd. Het is goed mogelijk dat de andere afzonderlijke takken inmiddels samen gebracht zijn onder de naam E. labrosus. (Is geen gok, maar zeker weten doe ik het ook niet).

[Bewerkt door Hidde op 03-06-2017 om 18:28 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Spongebob
Has thanked: 421 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 03 jun 2017, 21:43

Tremabolites denk ik.
Mooie vondst hoor!

Time fades away (Neil Young)

bonedigger2

Bericht door bonedigger2 » 04 jun 2017, 11:26

Hey,
bedankt Hidde en spongebob ik ga eens googelen of ik met Exanthesis verder kom of met E. aptiensis, E.ovatus en E.reticulatus. dat is alvast een goede start om te beginnen determineren. groetjes Frank

bonedigger2

Bericht door bonedigger2 » 04 jun 2017, 12:37

Denk dat ik er wel zeker mag van zijn dat spongebob het bij het rechte eind heeft met zijn in 2008 gevonden Tremabolites megastoma, zie ik een erg grote gelijkenis met mijn nieuwe aanwinst.Bedankt weer eentje gedetermineerd :-). Bedankt

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 04 jun 2017, 19:58

Ik ben ook zeker van mening dat je voor de determinatie van Spongebob moet gaan.

Hidde

[Bewerkt door Hidde op 04-06-2017 om 18:58 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Plaats reactie