Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Rotsbeentjes en Bulla's van Knokke en Cadzand .

Bericht door strandjutters » 05 jun 2017, 00:43

Afbeelding

Hallo Sander,hier de voorkant.

Bij mijn andere perioticums van Potvis zit er steeds een extra botje aan deze zijde,bij deze foto zou het rechts moeten zitten,maar ik zie het hier niet.

Het kan dus Potvis zijn,maar dan zeker een andere soort of hetgeen ik al heb gevonden.

GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 05 jun 2017, 12:25

Hoi Pascal,

Na het zien van de voorkant ben ik nog meer overtuigd dat het om een potvisperioticum gaat i.p.v. een narwal/beloega. Ik heb in mijn eigen collectie 1 soortgelijke perioticum, waarbij ook dat botje ontbreekt, maar voor de rest is het qua morfologie identiek aan dat van een potvis.
strandjutters schreef:
Heb je een link voor deze in de Kaloot ?
De publicatie staat helaas niet online maar ik heb wel het artikel in pdf. Als je wil dan kan ik het naar je mailen.

En voor het vergelijken van je collectie zou je terecht kunnen bij het Natuurhistorisch Museum Rotterdam.

Gr,
Sander

[Bewerkt door SantanaFormatie op 05-06-2017 om 11:25 NL]

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 05 jun 2017, 12:32

Hallo Das goed Sander,stuur het maar door ;)

In de hand zijn er toch wel een paar verschillen met mijn potvissen,het kan natuurlijk om een andere soort potvis gaan .
Ik leg het stuk bij de potvis perioticums ,en zoek mijn narwhal eens op in de collectie van Cadzand en Knokke.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 05 jun 2017, 23:39

Hallo Sander,ik heb de Ganges meermaals in mijn collectie,en waarschijnlijk ook veel meer dan dat ;)

Ik denk dat de mensen in Rotterdam versteld zouden staan van mijn collectie,zelf Mark walvis heeft mijn collectie uit Antwerpen nog nooit gezien,het zijn er in elk geval in de honderd tallen,ik heb ze nog nooit geteld,en ben ook niet van plan dit te doen ;)

Maar mijn collectie uit Knokke-Cadzand-Doel-Kaloot-En Antwerpen is waarschijnlijk een van de grootste die er is ;)

Plus een paar honderden tanden van deze zeezoogdieren ;) mijn kleinste dolfijne tanden zijn minder dan 1 cm groot.

Ook stukken in situ,(Mogelijk Zanden van Kiel),nooit door iemand bekeken :(

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 05-06-2017 om 22:42 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 05-06-2017 om 22:47 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 18-06-2017 om 22:04 NL]

strandjutters

Elbert

Bericht door Elbert » 06 jun 2017, 00:11

Hoi, Pascal, als je weer eens bij mij bent, kun je wellicht ook mijn zeezogerbotten es bekijken...

groeten, Bert

Elbert

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 jun 2017, 00:13

Zal ik eens doen Elbert,als het bot maar van rond het oor komt,van de rest van het dier ken ik niet zo veel :)

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 jun 2017, 23:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen.

Vandaag wat gaan zoeken in Antwerpen,dit viel vet tegen,tot ik op de valreep dit perioticum vond van een baleinwalvis ,ze zijn niet zo elegant of een tandwalvis-perioticums ,deze van dolfijnen.

Maar ik ben er toch blij mij,en het maakt mijn dag goed,je vind ze namelijk super zeldzaam compleet,deze is zo goed als perfect.

Om welke soort het gaat weet ik niet,ik heb er namelijk heel wat van deze Baleinwalvissen ,maar heb ze nog nooit laten determineren,dit lijkt mij ook een pak moeilijker dan tandwalvissen,ik heb er veel en er lijken er bijna geen twee op elkaar.

Hallo Sander,je heb gelijk,die vorige gaat richting potvis nu ik mijn narwals heb bekeken die ik eerder had gevonden,maar deze potvis had ik nog niet eerder in mijn verzameling,hij wijkt totaal af van de rest,das wel interessant natuurlijk.

GR Pascal

strandjutters

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 13 jun 2017, 04:59

Hoi Pascal,

Gezien de kleine kop en de vorm van de processen gaat het zeer waarschijnlijk om een perioticum van een Cetotheriidae.

Helaas weet ik niet om welk genus het gaat bij de potvisperioticum.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 jun 2017, 21:50

Hallo Sander,ik denk ook richting Cetotheriidae,het lijkt typisch op zo een bad-eendje ;)

De Potvis kan ik zeker niet thuisbrengen,is een geval apart ;)

Nu als alles verloopt naar plan verhuist mijn complete collectie richting Rotterdam voor een onbepaalde tijd eind deze maand(Misschien enkele weken of langer,hangt af van de inhoud ;) )

Ik hoop dat er wat nieuws uit tevoorschijn komt,ik zou al blij zijn met 1 iets,das toch weer een stap verder in deze moeilijke materie.

Ik hou jullie op de hoogte ;)

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 17 jun 2017, 21:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen.

Vandaag wat gaan zoeken in Antwerpen,in het vooruitzicht van mijn bezoek in Rotterdam deze dag vandaag toch speciaal ingesteld op het zoeken naar perioticums.

We noemde de dag van vandaag al heel de week expeditie Robenson :)

Mijn vrouw en ik had deze dag al wat uitgestippeld wat we precies gingen doen,en hoe we zouden zoeken.

Het was een leuke dag met veel voltreffers,we hadden samen toch een 30 tal periotica en wat bulla,s.

Een van de mooiste was deze Beluga bovenaan rechts,het was al 4 jaar geleden dat ik deze soort nog had gevonden,volgens Mark Walvis waren er in 2012 ,ongeveer 10 stuks bekend in Nederland en Belgie ;).

Nog een leukere vondst was een perioticum die ik totaal nog niet in de verzameling had,een vrij groot stuk die mij doet denken aan een orka perioticum.

GR

strandjutters

Plaats reactie