Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)
Bij deze nog een de foto van een specimen, dat komt uit de Meerssen Member van de ENCI groeve.
Ik ga er vanuit dat dit een Amphiblestrum ringens (von Hagenow, 1851) is. De aperturae zijn ongeveer 0.5 mm in diameter.
Er bestaat nog een variant met aperturae van ongeveer 1.0 mm. Deze soort heeft de voor de hand liggende naam A. ringens major.
Al schrijft von Hagenow (1851) dat deze soort regelmatig voorkomt op de Sint Pietersberg in Maastricht, is dit toch het eerste exemplaar wat ik herkend heb in mijn gruis uit die groeve.
Deze soort vormt autozooecia, die sterk gelijken op Onychocella pyriformis. Maar zij hebben een klein rond tot driehoekig avicularium aan de distale zijde van de meeste cellen.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hoi Luc,
de details van dit specimen zijn helaas niet goed te zien vanwegens de kalkbrokjes die in de cellen zitten.
Zie ik het goed dat de meeste cellen van binnen die hoefijzervormige beugel tonen, die wij van Hagenowinella kennen?
Voor Amphiblestrella ringens vind ik de aperturae ook te rond en te groot.
Wat mij laat twijfelen aan mijn idee zijn de ?avicularia of ?ovicellen boven de zooecia. Kun jij deze misschien nog een beetje in de focus zetten?
Bij deze drie foto's:
- nummer 1: een A. ringens op een Onychocella piriformis
- nummer twee + drie: Hagenowinella vaginata
Misschien vind jij op basis van deze foto's de relevante details op jouw specimen terug?!
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
de hoefijzervormige beugels zitten er niet in de cellen. Wel tamelijk wat kleine gruiskorreltjes, die het moeilijker maken om een goed zicht te vormen.
Aan de proximale zijde van de cellen is wel goed de druppelvormig uitlopende cryptocyste te zien zoals bij O. pyriformis.
Ik denk ook niet dat het ovicellen zijn boven de zooecia.
Volgens mij komt dit specimen zeer goed overeen met de afbeelding tafel 13, fig. 8 van Voigt, 1930.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
geen beugels?? Het lijkt er toch wel erg op.
Groeten,
Oliver

Hoi Oliver,
ik heb geprobeerd om een duidelijkere foto te maken doorheen mijn bino, maar dat lukt niet zo goed.
Maar met een X40 vergroting is duidelijk te zien dat er geen beugels in de celholtes zitten, maar wel klein gruis dat tegen de wanden klit.
Ik kan op foto de pyriforme sculptuur ook niet duidelijk weergeven. Daarom heb ik er een drietal gemarkeerd met een pen.
Ik zal het specimen meebrengen volgende week, dan kan je het life onder de bino zien. Dat is altijd beter dan een foto

Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Hoi Luc,
is goed. Het stuk live te kunnen zien is in ieder geval beter.
Bij deze een kolonie-fragment dat ik niet op naam kan brengen.
Het lijkt een Onychocella-achtige te zijn, maar toont vier tot fijf spinale bases boven de mondopening. Van O. propinqua is bekent dat zij spinae vormde, maar dan meestal twee en niet vier of fijf.
De autozooecia zijn ongeveer 0,6–0,7 mm hoog.
Het avicularium (links aan de kant) is vrij klein (ca. 0,3 mm).
Iedere hulp is welkom!
Alvast bedankt en groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 22-06-2017 om 11:54 NL]
Hoi Oliver,
dit is een heel apart specimen.Ik heb al enkele werken geraadpleegd, maar ik vind geen aanknopingspunten. Op het eerste zicht zou Onychella- achtige kunnen kloppen, al lijkt mij dat de randen van de cellen toch wat anders gevormd zijn. En de 4 tot 5 spinae zijn wel heel uitzonderlijk, maar misschien zijn deze nooit opgemerkt door vroegere onderzoekers.
Ik blijf verder zoeken.
Beste groeten
Lugo
dit is een heel apart specimen.Ik heb al enkele werken geraadpleegd, maar ik vind geen aanknopingspunten. Op het eerste zicht zou Onychella- achtige kunnen kloppen, al lijkt mij dat de randen van de cellen toch wat anders gevormd zijn. En de 4 tot 5 spinae zijn wel heel uitzonderlijk, maar misschien zijn deze nooit opgemerkt door vroegere onderzoekers.
Ik blijf verder zoeken.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Bij deze nog een mosdiertje uit de Meerssen Member van ENCI.
Heel opvallend zijn de buisvormige avicularia (of vibracula), die steeds aan de proximale zijde van de autozooecia zitten.
Ik meen ook hier en daar een opengebroken eicel te zien aan de distale zijde van enkele cellen. Verder zijn de cellen omringd door een duidelijke rand, die scherp afhelt naar binnen toe. De aperturae zijn het breedst aan de proximale zijde en worden smaller naar de distale kant.
Op basis van hogergenoemde karakteristieken ga ik er van uit dat we hier te doen hebben met een fragment van Callopora invigilata (Brydone, 1910).
Deze soort werd wel niet beschreven uit het Limburgse Krijt, maar wel van enkele andere locaties uit de UK, Denemarken en Duitsland.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68

Hoi Luc,
ik zou zeggen dat jij dit fragment juist gedetermineerd hebt.
Bij deze twee foto's van vergelijkbare stukken uit Maastricht.
Groeten,
Oliver

Eerder deze week hadden Oliver en ik nogmaals de gelegenheid om een aantal van onze Bryozoa onder de electronenmicroscoop te laten scannen aan de KUL, waarvoor van harte dank aan Johan (Fossildude) en Arne.
Met deze fotoreeks wil ik laten zien dat de SEM techniek toch een prachtig hulpmiddel is om deze kleine diertjes beter in beeld te brengen en alzo te determineren.
Het afgebeelde specimen is het enige exemplaar van deze soort, dat ik tot nu toe gevonden heb en ben ik in de literatuur voorlopig nog niet tegen gekomen.
De macro opnames tonen het boven aanzicht en de onderzijde met het aanhechtingspunt. Op de twee volgende SEM foto's zijn duidelijk meer details zichtbaar. Hopelijk maakt dit het mogelijk het specimen alsnog op naam te brengen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites