Enorm grote foraminifeer

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 40 times
Enorm grote foraminifeer

Bericht door scherven » 05 jul 2017, 12:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, deze kei kwam ik tegen bij het vml. huis van mijn dochter in de plaats Alcalali in de Jalon vallei in Spanje. De foram zou een Lepidocyclina zijn, het is bekent dat er exmpl. zijn die wel 8-9cm groot kunnen worden. De kei zelf zou Krijt-Trias kunnen zijn, althans het gebied bestaat hier uit. Wat de witte lijnen zijn komt mij niet bekent voor maar zal vast wel fossiel zijn . Als er iemand is die mijn kan bevestigen of de naam van de foram. juist is, graag.
Het witte in en op de kei verneem ik ook graag indien mogelijk.
Groet, Ben.

0000000000

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Enorm grote foraminifeer

Bericht door FossilDude » 05 jul 2017, 12:48

Hoi Ben,

Ik ben bang dat deze foto's niet voldoende zijn voor een sluitende determinatie.

Wat bedoel je trouwens met "Krijt-Trias"? Van het Trias tot en met het Krijt omvat het hele Mesozoïcum. Dat is nogal een groot tijdsvlak?

groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

scherven

Bericht door scherven » 05 jul 2017, 13:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo Johan, daar bedoel ik mee dat de afzettingen beide voorkomen op deze lokatie. Aangezien de blokken er zijn gedeponeerd weet ik het niet zeker. Op internet heb ik de form. opgezocht en kom tot die naam zonder zekerheid. Kom niet verder terug als Oligoceen. Heb 2 foto,s bijgesloten van het gebied en afbeeldingen van de Lepidocyclina. Helaas kan ik er geen foto,s meer van maken.
Bedankt voor je reactie, groet,Ben

0000000000

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 05 jul 2017, 13:19

Hoi Ben,

Ik snap waarom je aan een groot-foraminifeer denkt. Zoals gezegd, op basis van deze foto's gaan we denk ik niet tot een sluitende determinatie komen.

Maar, als we er even vanuit gaan dat het op een foram zou gaan, kunnen we wel wat conclusies trekken. Ik ben niet bekend met Trias forams die zó groot kunnen worden, of deze vorm kunnen aannemen. Dus als de keuze Trias of Krijt is, zou ik er vanuit gaan dat deze keien ergens uit het Krijt komen.

Gezien dit tijdsinterval kunnen we Lepidocyclina iig ook uitsluiten.

Qua platte groot-forams uit het Krijt kom je waarschijnlijk uit bij een Orbitoides-achtige vorm. Er zijn verschillende grote groepen met gelijkende vormen, dus een determinatie van de familie zal wellicht lastig worden. Iets in de Orbitoidoidea of Alveolinoidea. Tegelijkertijd, ook in het Krijt zal je maar zeer zelden groot-forams van boven de 1 cm vinden. Dus, hoewel de vorm wellicht lijkt op iets van Orbitoides, maakt het formaat dit wel lastig.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

scherven

Bericht door scherven » 05 jul 2017, 14:44

Hallo Johan, bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik weet dat het een moeilijke materie is . Alveolina en Orbitoides was ook al een gedachte. In de franse Pyryneen werden ze ook gevonden onder de naam Lepidocyclina en Orbitoides maar er word geen grote aangegeven alleen,, large,,.
Ik geef hem wel een naam. Bedankt voor je moeite.
groet,Ben.

0000000000

Plaats reactie