Platyscutellum Atchana, Marokko

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Platyscutellum Atchana, Marokko

Bericht door strandjutters » 16 jul 2017, 18:56

Inderdaad een prachtstuk ;)

GR

strandjutters

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 16 jul 2017, 19:13

Hallo, beestachtig mooi...schitterend!

groeten, Bert

Elbert

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2017, 20:16

Afbeelding

Bedankt voor de leuke reacties!

Een eerste opvallende zaak aan dit beestje zijn de twee pleura waarvan links een stuk ontbreekt. De breuken vertonen geen tekenen van heling. Mijn gok is dat ze post-mortem zijn gebeurd. Het lijkt niet op een typische beet of iets dergelijks. Verschillende andere pleurae aan de linkerzijde zijn ook gebarsten en verschoven. Wellicht iets dat bij de begraving of diagenese is gebeurd...

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 16 jul 2017, 21:05

Hoi Frederik,

jouw preparaties behoren tot de beste trilo-preps, die ik gezien heb. Zeer nauwkeurig werk!

Groeten,
Oliver

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2017, 21:45

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt Oliver. Zonder twijfel heb ik nog heel wat te leren hoor. Ik zie zelf nog heel wat verbeterpunten.

Ik heb nog wat detailfoto's genomen.
Hier heb je al een mooi zicht op de facetten in het oog. Maar wat met het invallend licht hier vooral opvalt, is de stekel op de as van het eerste segment. Die stekel zat nog in de afdruk, terwijl het segment zelf ontbrak. Er was dus geen basis voor de stekel. Bovendien had ik door omstandigheden een niet-vullende lijm gebruikt. Toen ik het gat ben tegengekomen dat zich onder deze 'hangende' stekel bevond, heb ik dat proberen te vullen met polyester. Ik heb vervolgens met een buigzaam plastic draadje zoveel mogelijk luchtbellen uit het gat gepeuterd, en zeker onder de stekel zelf. Tot mijn verbazing is dit gelukt, en kwam de stekel mooi op een bedje van polyester te staan. Ik zou dit kunnen kleuren, maar het heeft best wel een educatieve meerwaarde om het zo te laten.

De tweede foto toont het linker oog, en ook daar een kleine scherf die ontbreekt. Net als bij het segment is deze scherf verloren gegaan bij het open kloppen van de steen op het terrein. Let ook op de mooie terraslijnen op het pantser van deze trilobiet.

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 jul 2017, 22:59

Afbeelding

...en ook op de rachis zien we dit soort terraslijntjes terug. Ze nemen trouwens ook toe aan de rand van het cephalon.

Kijk ook eens naar die stekeltjes: erg opmerkelijk dat ze niet op alle segmenten voorkomen. De segmenten waar ze niet voorkomen, vertonen geen enkel spoor van een bobbeltje of zo, ze zijn helemaal glad.

something (TH Huxley)

Plaats reactie