ENCI-excursie 15 juli 2017
Antw: enci 15/07 Enchodus?
Tony,
volgens mij zit je helemaal juist: de voorste tand ( fang) met een stukje kaak ( palatine)
Mooie vondst.
Lugo
volgens mij zit je helemaal juist: de voorste tand ( fang) met een stukje kaak ( palatine)
Mooie vondst.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
ENCI-excursie 15 juli 2017

Geachte dames en heren,
bij deze open ik een nieuwe topic, waar jullie de vondsten kunnen tonen, die tijdens de ENCI-excursie op 15 juli 2017 gedaan werden. Misschien kan iemand van de beheerders de topic van krotbiker hier integreren??
Zoals jullie weten, ga ik tijdens de excursies altijd op zoek naar mosdiertjes. Omdat de Meerssen member en delen van de Nekum member niet meer bereikbaar zijn in de groeve, is het moeielijker geworden, om goed bewaarde mosdiertjes te vinden.
De beste kansen heeft men echter als men op zoek gaat naar de substraten die de diertjes als ondergrond gekozen hebben. En dit zijn vooral schelpen, zeegels en belemnieten. Dit maakte het zoeken al iets eenvoudiger (omdat de substraten groter en beter te identificeren zijn in de kalkstenen).
Ik ging dus op zoek naar schelpen (met voorkeur oesters) en zeeegel-fragmenten. Deze komen plaatselijk algemeen tot masaal voor, bvb. ook in de Emael member. Ik spendeerde dus de meeste tijd aan het onderzoek van twee dunne oester- en egellaagjes in de "Emael".
De buit viel eerst tegen. Ik had wel een paar bryozoa (mosdiertjes) op oesterfragmenten (Acutostrea) gevonden, maar de bewaartoestand was eerder slecht en vond ik ook geen speciale soorten.
Maar na de twintigste(?) oester en uurtje zoeken had ik op eens de vondst van de dag gedaan (foto 1). Meer hierover verklap ik echter in de "bryozoa-topic (deel 2)".
Een tweede sjieke "bijvondst" is een Mosatand (foto 2), die al klaar geprepareert een half uurtje voor mijn voeten lag aan de plek waar ik naar mosdiertjes gezocht had. Ik zag hem pas als ik stukken van die oesterlaag los sloeg en die verder beneden op de grond lagen. Ik heb geen ervaring met Mosatanden, maar ik denk dat het om een Prognathodon zou kunnen gaan. Advies is zeer welkom!
Ben benieuwt op de vondsten van de andere NGV- en fossiel.net leden. Ik heb terplekke enkele leuke stukken gezien, die hier een zeker een goede plaats vinden (of niet, Lars?).
Beste Groeten,
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb beide discussies samengevoegd. Leek me inderdaad een goed idee, zeker gezien de Enchodus nu gedetermineerd is.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Mooie vondsten weer zeg!
Hier een paar foto's van enkele vondsten van afgelopen zaterdag.
Foto 2 en 3: een intacte kleine zee egel die ik in de horizont van Lichtenberg heb gevonden. De foto's krijg ik op dit moment helaas niet scherper.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Niels,
de tand is een Pseudocorax affinis, de egel lijkt sterk op een Oolopygus pyriformis.
Groeten,
Oliver
de tand is een Pseudocorax affinis, de egel lijkt sterk op een Oolopygus pyriformis.
Groeten,
Oliver
Hallo Niels,
mooie vondsten en volledig eens met de determinatie van Oliver.
groeten
Lugo
mooie vondsten en volledig eens met de determinatie van Oliver.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Hallo Oliver en Lugo,
Super, dank jullie wel voor de reactie en determinatie.
Groeten,
Niels
Super, dank jullie wel voor de reactie en determinatie.
Groeten,
Niels