Staringgroeve Losser 8 juli 2017
Staringgroeve Losser 8 juli 2017

Zaterdag 8 juli ben ik met een aantal kinderen fossielen gaan zoeken in de Staringgroeve in Losser. Ik mocht de afgelopen tijd een gaaf Natuur Educatie project draaien voor mijn werk. Zie https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 2767&site= voor informatie en foto's.
Tijdens de activiteiten heb ik de meest enthousiaste kids uit groep 6, 7 en 8, onthouden en hen meegevraagd. En zo zijn we zaterdagmorgen met een stuk of 10 kinderen in 3 auto's naar de kleine en overzichtelijke Staringgroeve gegaan. En ik heb genoten van het ontstellend fanatieke enthousiasme van de kinderen (en stiekem ook van mijzelf).
Gezien het feit dat ik nog maar een half jaartje me echt aan het verdiepen ben in deze fascinerende hobby, voelde ik me ook een soort kind

Er is veel gevonden door de kinderen, waaronder de grootste gastropode die ooit in deze groeve gevonden is. Deze is gedoneerd aan het museum in Losser met vermelding van de naam van de trotse, jonge vinder.
Ik post zo ook wat vondsten met (hopelijk correcte) determinatie. Al met al experiment geslaagd en voor herhaling vatbaar.
Vriendelijke groet,
wim
[Bewerkt door Wim op 18-07-2017 om 07:35 NL]
Antw: Staringgroeve Losser 8 juli 2017

Foto 1 en 2: cercomya gurgitis? vooral het slotje zat er nog zo mooi aan!
Foto 3: en het negatief.
Foto 4 & 5: belemniet wordt niet gevonden, de afdruk wel.
Foto 6 & 7: simbirskites sp; ammoniet die alleen gemangeld en gefragmenteerd wordt gevonden. Wellicht vertellen de vele graafgangen van kreeften en krabben in dezelfde lagen zo hun verhaal?
Foto 8: voorbeeld van een van de vele gevonden schelpjes en hun afdruk.
Foto 9: versteend hout, conifeer?
Foto 10: mooi voorbeeld van graafgang van een kreeft.
Andere inbreng bij het zien van deze vondsten of aanvullingen zijn zeker welkom. Bij veel discussie over een foto maak ik een topic aan in determinatie.
Staat deze locatie trouwens bewust niet vermeld op deze site? Hij is beperkt toegankelijk en alleen in het bijzijn van een gids. En er wordt vooral gericht op educatie en voorlichting door de stichting die de Staringgroeve beheert. Wel een mooi verhaal en een kleine groeve met 100 % vindgarantie.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Wim, hij staat erin onder 'geologische excursiepunten', gezien toch de nadruk op het educatieve ligt: https://www.fossiel.net/sites/geology_s ... ?plaats=18
Mooi verslag!
Mooi verslag!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Bedankt voor het tonenvan jullie vondsten.
@Frederik: in de tekst over dit excursiepunt staat geschreven dat het een zandsteengroeve is. Ik ga ervan uit dat het om kalksteen gaat, of niet?!
Groeten,
Oliver
@Frederik: in de tekst over dit excursiepunt staat geschreven dat het een zandsteengroeve is. Ik ga ervan uit dat het om kalksteen gaat, of niet?!
Groeten,
Oliver
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
@Olivier Het is de Losserse Zandsteen en deze bevat zeker wel veel kalk maar is wel degelijk een Zandsteen.
Ook mariene facies (afzettingsmilieus) kunnen zandstenen voortbrengen vooral als deze zich dicht bij de kust bevinden. Hierdoor is in de Losserse zandsteen ook hout te vinden wat van het land af komt en de nabijheid van de kust aangeeft. Denk aan onze Noordzee kust (maar dan tropischer), veel zand maar ook veel schelpen en ander materiaal zoals drijfhout en dergelijken.
Groet,
Pim
Ook mariene facies (afzettingsmilieus) kunnen zandstenen voortbrengen vooral als deze zich dicht bij de kust bevinden. Hierdoor is in de Losserse zandsteen ook hout te vinden wat van het land af komt en de nabijheid van de kust aangeeft. Denk aan onze Noordzee kust (maar dan tropischer), veel zand maar ook veel schelpen en ander materiaal zoals drijfhout en dergelijken.
Groet,
Pim
Hallo,leuk dat de Staring groeve eens belicht wordt. In het boek ,,In de bodem van Twente en Salland,, uitgave Lingula Terra , 1993. staat over deze groeve. De Gildehauser Zandsteen, fijn korrelig en rijk aan sponsnaalden, belemnieten, ammonieten, oesters en kokerwormen. Vroeger werdt er over Mergel gesproken. Lossers zandsteen is bedacht omdat dat goed uitkomt.Er zijn onder ons mensen die het precies kunnen vertellen.
Groet,Ben.
Groet,Ben.
0000000000
Nog even dit. Ik was er in ca. 1975 eens in ge groeve, hij was net geopend door Anderson. Ik weet dat het bestond uit een kuil van ca. 15m bij 20m en vrij ondiep. Als ik de foto,s van nu bekijk is dat aardig uitgebreid en verdiept. Dus word er nog aardig in gegraven.
gr.Ben
gr.Ben
0000000000
Dat de kuil in 40 jaar tijd groter en dieper is klopt. De stichting die de groeve beheert is erg druk met educatie en projecten met scholen etc. Maar er wordt ook regelmatig gericht gezocht door ervaren mensen. Er is dus zeker veel gezocht maar er is ook erg veel te vinden. Wanneer je alleen al de losgehakte stenen gaat bekijken of kleiner maken, vind je enorm veel.
De stichting heeft zelf wat boekjes gepubliceerd rondom vondsten etc. Wat je veel vindt zijn diverse soorten bivalven, graafgangen van kreeften en wormen, oesters en andere schelpen, hout (drijfhout of conifeer) en af en toe kreeft of krab en ammoniet. Belemniet zelf vind je daar trouwens niet, alleen de afdruk ervan. Iemand enig idee hoe dat ontstaat? Waarom is de belemniet verdwenen terwijl de schelpen blijkbaar overleven?
Inderdaad is het een zandsteengroeve (bevat zeker kalk), wat het zoeken voor kinderen weer uitermate geschikt maakt omdat het niet spijkerhard is.
@ Frederik: bedankt, mooi dat de groeve wel vermeld staat op deze site, alleen niet waar ik zocht!
De stichting heeft zelf wat boekjes gepubliceerd rondom vondsten etc. Wat je veel vindt zijn diverse soorten bivalven, graafgangen van kreeften en wormen, oesters en andere schelpen, hout (drijfhout of conifeer) en af en toe kreeft of krab en ammoniet. Belemniet zelf vind je daar trouwens niet, alleen de afdruk ervan. Iemand enig idee hoe dat ontstaat? Waarom is de belemniet verdwenen terwijl de schelpen blijkbaar overleven?
Inderdaad is het een zandsteengroeve (bevat zeker kalk), wat het zoeken voor kinderen weer uitermate geschikt maakt omdat het niet spijkerhard is.
@ Frederik: bedankt, mooi dat de groeve wel vermeld staat op deze site, alleen niet waar ik zocht!