Isurolamna vandenbroecki ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Supergraver
Isurolamna vandenbroecki ?

Bericht door Supergraver » 03 sep 2006, 15:47

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen of dit een I. vandenbroecki is? Zo niet wat dan?

Bedankt,

Martijn

Morpheus
Contacteer:
Antw: Isurolamna vandenbroecki ?

Bericht door Morpheus » 03 sep 2006, 17:46

Supergraver schreef:
Kan iemand mij vertellen of dit een I. vandenbroecki is? Zo niet wat dan?
Hi, neen geen vandenbroecki maar een Lamna nasus waar de bijspitsen van verdwenen zijn :(

Erik
Antw: Antw: Isurolamna vandenbroecki ?

Bericht door Erik » 03 sep 2006, 19:26

morpheus schreef:
neen geen vandenbroecki maar een Lamna nasus
Hoi Martijn,

Dergelijke tandjes zijn al eens eerder besproken. Het is geen Lamna nasus, maar een andere soort. Ik zou \'m gewoon Lamna sp. noemen. Het zal mogelijk iets nieuws zijn, maar voor zover ik weet is er geen recente review van Miocene/Pliocene Lamna tanden.

Zie ook hier voor toelichting:

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 1759#18139

(Ik ga er voor het gemak even van uit dat het een tandje uit Langenboom is. De Lamna\'s daar hebben vrijwel altijd een dergelijke bewaartoestand.)

groeten, Erik

[Bewerkt door Erik op 03-09-2006 om 18:29 NL]

[Bewerkt door webmaster op 19-10-2006 om 10:08 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 03 sep 2006, 20:43

Hoi Erik,

Ehh sorry vergeten, de vindplaats is Doel.
Maar er is geen enkel spoor van bijspitsen.
En ik weet dat grotte niet echt bepalend is, maar ik vindt hem wat aan de grote kant voor een Lamna nasus.

Gr

Martijn

Erik
Antw: Antw: Isurolamna vandenbroecki ?

Bericht door Erik » 03 sep 2006, 22:10

Supergraver schreef:
Hoi Erik,

Ehh sorry vergeten, de vindplaats is Doel.
Maar er is geen enkel spoor van bijspitsen.
En ik weet dat grotte niet echt bepalend is, maar ik vindt hem wat aan de grote kant voor een Lamna nasus.

Gr

Martijn
Hoi Martijn,

Op de wortel onder de kroon zit -aan de labiale zijde- een vrij typische dikke richel. Dat is zeer typisch voor Lamna. De grootte sluit Lamna zeker niet uit. Als dit Lamna is -wat ik denk- dan zijn de bijspitsen eraf. De staat waarin de tand verkeert doet dat ook vermoeden.

De de aan de basis smalle kroon is typisch voor Lamna tanden uit langenboom, en blijkbaar komen ze ook in Doel zo voor.

Wanneer ik op Elasmo bij Lamna nasus (extant dentitions) kijk, zie ik dat de tanden van L. nasus steeds een brede kroonbasis hebben. Vandaar dat ik (nog steeds) denk dat het goed is deze tand niet als Lamna nasus te benoemen, hoewel er in Doel ook meer \"typische\" Lamna nasus tanden met brede kroonbasis worden gevonden.

groetjes, Erik

groeten, Erik

Supergraver

Bericht door Supergraver » 03 sep 2006, 22:45

Oke Erik Bedankt!

Somniosus
Contacteer:
Antw: Lamna nasus

Bericht door Somniosus » 12 sep 2006, 12:20

Afbeelding

Ik heb even Jim Bourdon gecontacteerd ivm het Lamna nasus specimen bij de slide show op Elasmo.com.
Zijn antwoord is dat, net zoals bij andere lamnids, de breedte van de kroon zeer sterk kan verschillen, dit zowel tussen dieren onderling als in éénzelfde gebit.
Op de foto wordt deze variabiliteit geillustreerd. De tanden kunnen zelfs nog een wijdere kroonbasis hebben dan de afgebeelde exemplaren en zelfs nog lichtjes smaller.

Ik stel dus voor het bij Lamna nasus te houden tot het tegendeel is bewezen; er zijn al soorten genoeg.

[Even Jim’s originele tekst: “Like other lamnids, tooth width can be variable, both between individuals and within the same dentition. The attached image provides a couple examples of that variability. Teeth can also be found with wider crowns than depicted and even slightly narrower.”]

This picture is reproduced with permission of elasmo.com and may not be used on the net for other purposes. These specimens are from the collection of Gordon Hubbell.

Erik
Antw: Antw: Lamna nasus

Bericht door Erik » 12 sep 2006, 13:11

somniosus schreef:
Ik heb even Jim Bourdon gecontacteerd ivm het Lamna nasus specimen bij de slide show op Elasmo.com.
Zijn antwoord is dat, net zoals bij andere lamnids, de breedte van de kroon zeer sterk kan verschillen, dit zowel tussen dieren onderling als in éénzelfde gebit.
Op de foto wordt deze variabiliteit geillustreerd. De tanden kunnen zelfs nog een wijdere kroonbasis hebben dan de afgebeelde exemplaren en zelfs nog lichtjes smaller.

Ik stel dus voor het bij Lamna nasus te houden tot het tegendeel is bewezen; er zijn al soorten genoeg.

[Even Jim’s originele tekst: “Like other lamnids, tooth width can be variable, both between individuals and within the same dentition. The attached image provides a couple examples of that variability. Teeth can also be found with wider crowns than depicted and even slightly narrower.”]

This picture is reproduced with permission of elasmo.com and may not be used on the net for other purposes. These specimens are from the collection of Gordon Hubbell.

Hoi Somniosus,

Naast de (volgens mij vrij constant) smalle kroonbasis (moet ik eens nakijken) hebben de tanden uit Mill sterk naar distaal gerichte tanden. Dat vind ik een nog belangrijker argument voor het niet toeschrijven aan de recente Lamna nasus.

Zie de afbeelding in deze topic:

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1746

Wat mij betreft is de zaak derhalve nog zeker niet gesloten ;)

groeten, Erik

[Bewerkt door webmaster op 19-10-2006 om 10:08 NL]

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 12 sep 2006, 13:14

Ik zal je dan zo ook nog een paar recente voorbeelden zoeken... ;)

Morpheus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Isurolamna vandenbroecki ?

Bericht door Morpheus » 13 sep 2006, 15:51

erik schreef:

De de aan de basis smalle kroon is typisch voor Lamna tanden uit langenboom, en blijkbaar komen ze ook in Doel zo voor.

hoewel er in Doel ook meer \"typische\" Lamna nasus tanden met brede kroonbasis worden gevonden.

Naast de (volgens mij vrij constant) smalle kroonbasis (moet ik eens nakijken) hebben de tanden uit Mill sterk naar distaal gerichte tanden. Dat vind ik een nog belangrijker argument voor het niet toeschrijven aan de recente Lamna nasus.
groeten, Erik
Ik heb hier toch sterk mijn twijfels over, alle kenmerken die je aanhaalt voor je zogenaamde Lamna sp. komen ook in Doel voor, het merendeel van de nasus tanden in Doel hebben een licht tot sterk naar distaal
gerichte tanden, ook smalle en brede kroonbasis is aanwezig, ik vraag mij dan toch af op welk referentie matriaal je je baseerd?

Ik heb enkele tandjes gefotografeerd....

Gesloten