Kan een ammoniet zo plat zijn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
janne
Kan een ammoniet zo plat zijn?

Bericht door janne » 10 aug 2017, 00:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met mijn zoontje ging ik ammonieten zoeken op de beschreven vindplaats bij Millau...maar door onze onervarenheid konden we waarschijnlijk niets vinden behalve dit hele platte schijfje van een ammoniet? Ik dacht eerst dat het een afdruk was, maar hij is aan twee kanten " bedrukt" zou het toch een deel van een ammoniet kunnen zijn? hij is maar twee millimeter dik.

Marianne

Masterofearth
Been thanked: 1 time
Antw: Kan een ammoniet zo plat zijn?

Bericht door Masterofearth » 10 aug 2017, 09:41

Hoi Marianne,

Fossielen zijn vaak begraven geweest en daardoor plat gedrukt onder honderden tot duizenden meters sediment en daarnaast ook nog samengedrukt door tektonische krachten. het is veel voorkomend dat ammonieten zijn platgedrukt tot enkele millimeters. Dit is zeker een stukje ammoniet.

Groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 10-08-2017 om 08:41 NL]

janne

Bericht door janne » 10 aug 2017, 11:54

Hoi Pim,
Bedankt voor jouw reactie, leuk om te horen dat het ons toch gelukt is oom een stukje ammoniet te vinden! Ik had al veel foto's gezien van ammonieten, maar nog geen platte. Misschien moeten we nog eens terug gaan en verder zoeken, groetjes van Marianne.

Marianne

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 10 aug 2017, 13:35

Hallo, dit ziet er, qua conservering, uit als een ammoniet uit het boven Toarciaan.
Lager in diezelfde etage vind je mooi 3d bewaarde exemplaren.
Waar bij Millau heb je gezocht?

groeten, Bert

Elbert

Plaats reactie