Twee kleine ammonieten (CBN)
Twee kleine ammonieten (CBN)

Hallo iedereen.
Deze twee kleine ammonieten heb ik gevonden in CBN. Ik vermoed dat deze uit pyriet (met al wat roest?) zijn en hebben al een ammoniak-badje gekregen. Valt hier ook nog een soort te bepalen, of tonen ze daarvoor te weinig detail?
Dankje
dany
Antw: Twee kleine ammonieten (CBN)
een pyriet-badje helpt niet; je hebt ammoniak-dampen nodig. doe in een gesloten pot (ik gebruik een steriliseer bokaal) een cm ammoniak is genoeg, maak daar met een steen een eilandje en leg het fossiel er enkele uren er op. de ammoniakdampen vervangen de zwavel door zuurstof waardoor je een roestig fossiel krijgt maar wel stabiel. ik doe dit op het moment dat de eerste tekenen van verbloeien zichtbaar zijn.
waarschijnlijk Anahoplites, Dimorphoplites of Metaclavites, die zien er bij dit formaat allemaal het zelfde uit.
waarschijnlijk Anahoplites, Dimorphoplites of Metaclavites, die zien er bij dit formaat allemaal het zelfde uit.
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 116 times
Re: Antw: Twee kleine ammonieten (CBN)
Hoi @phil,phil schreef: ↑11 aug 2017, 15:08 een pyriet-badje helpt niet; je hebt ammoniak-dampen nodig. doe in een gesloten pot (ik gebruik een steriliseer bokaal) een cm ammoniak is genoeg, maak daar met een steen een eilandje en leg het fossiel er enkele uren er op. de ammoniakdampen vervangen de zwavel door zuurstof waardoor je een roestig fossiel krijgt maar wel stabiel. ik doe dit op het moment dat de eerste tekenen van verbloeien zichtbaar zijn.
Gebruik je bij deze methode dan ook echte ammoniak, of eerder een ammonia-oplossing (dus ammoniak opgelost in water). Hoe lang laat je dit staan? En kan dit zonder gebruik van een zuurkast - hoe kwalijk zijn de gassen? Alvast bedankt voor de toelichting!
Groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett