Leonaspis en enkele vreemde structuren, Timerzit, Marokko
Leonaspis en enkele vreemde structuren, Timerzit, Marokko
Beste forum,
In april op zoektocht geweest in Marokko tezamen met enkele leden van dit forum. Op de terugweg van een kampeertrip even langs de baan gestopt in Timerzit (tussen Alnif en Erfoud). Hier hebben we gezocht in de Walliserops couche. Iets verderop (hoger) was er ook een ontsluiting in de paars/roze steen. Hieruit komen de volgende fossielen:
Foto 1 en 2: Leonaspis (positief en negatief)
Foto 3: Leonaspis (thorax en pygidium)
Foto 4: onbekend. Lijkt op een chinees hoedje. Doorsnede 6 mm.
Foto 5: onbekend. Heeft een structuur met fijne ribbeltjes. Conularia? Lengte 6 cm.
Heeft iemand een idee voor 4 en 5? Ouderdom is Devoon.
mvg.
Danny
[Bewerkt door TriloBase op 11-08-2017 om 13:10 NL]
[Bewerkt door TriloBase op 11-08-2017 om 13:53 NL]
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
Antw: Leonaspis en enkele vreemde structuren, Timerzit, Marokko
Danny,
het chinees hoedje op foto 4 lijkt nogal sterk op een discinoide brachiopode. Ik heb een gelijkaardig specimen uit het Siluur ( Homeriaan) van Wenlock. Hier is een link http://www.geology.cz/bulletin/fulltext ... 604215.pdf naar een artikel over deze brachiopoden.
Nu weet ik niet of die in het Devoon ook nog voorkomen, maar het is misschien een piste om verder te onderzoeken.
Mooie Leonaspis.
groeten
Lugo
het chinees hoedje op foto 4 lijkt nogal sterk op een discinoide brachiopode. Ik heb een gelijkaardig specimen uit het Siluur ( Homeriaan) van Wenlock. Hier is een link http://www.geology.cz/bulletin/fulltext ... 604215.pdf naar een artikel over deze brachiopoden.
Nu weet ik niet of die in het Devoon ook nog voorkomen, maar het is misschien een piste om verder te onderzoeken.
Mooie Leonaspis.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Dag Danny
Lugo zit perfect met zijn determinatie met zijn inarticulate brachiopode.
Ivo toonde me van dezelfde plek ook al enkele vreemde dingen.
mvg Stijn
Lugo zit perfect met zijn determinatie met zijn inarticulate brachiopode.
Ivo toonde me van dezelfde plek ook al enkele vreemde dingen.
mvg Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Bedankt Lugo en Stijn voor jullie input. Aan een inarticulate brachiopode had ik helemaal niet gedacht.
Wij zijn er maar een korte tijd geweest, ik zie er naar uit om deze plek langer te kunnen prospecteren. Misschien volgend jaar?
Wij zijn er maar een korte tijd geweest, ik zie er naar uit om deze plek langer te kunnen prospecteren. Misschien volgend jaar?
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------