Lijkt op kristalvorming.
Lijkt op kristalvorming.
Hallo, dit is een stukje Meersen kalksteen. Ik heb het in schoonmaak azijn gelegd en laten uitdrogen. Deze bloemetje kom dan aan de oppervlakte. De steen valt niet uit elkaar.
Gr.Ben
0000000000
Antw: Lijkt op kristalvorming.
Hoi Niels, ik heb er even van geproefd maar geen zout. Het bijt wat op de tong. Het zal wel een chemische reactie zijn bij het ontkalken. Het is wel een leuk gezicht. Kijken wat er gebeurt als het droogt.
Groet,Ben.
Groet,Ben.
0000000000
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Hoi Ben,
Hopelijk leef je nog na het proeven
Ik ken het, gebeurt als je de steen na het azijnbad onvoldoende uitspoelt in water. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het kalk is.
Hopelijk leef je nog na het proeven

Groeten,
Koen
Koen
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Het zijn calcium acetaat kristallen die vormen en ze zijn meestal erg breekbaar.
calciet (calcium carbonaat) met een zuur als azijn geeft:
CaCO3 + 2CH3COOH -> Ca(CH3COO)2 + CO2 + H2O
als het water verdampt wordt de oplossing super verzadigd met calciumacetaat en de calciumacetaat zal dan neerslaan als kristallen beginnend op het gesteente.
Groet,
Pim
calciet (calcium carbonaat) met een zuur als azijn geeft:
CaCO3 + 2CH3COOH -> Ca(CH3COO)2 + CO2 + H2O
als het water verdampt wordt de oplossing super verzadigd met calciumacetaat en de calciumacetaat zal dan neerslaan als kristallen beginnend op het gesteente.
Groet,
Pim
Hallo, dank voor je uitleg. Maar heb je ook al gehoord dat veel fossielen uit de Meersen Member omgezet zijn naar calciet. Ik denk dat het daar door komt dat de forams weg zijn . Dus gebruik ik het niet meer onverdund.
Gr.Ben
0000000000
Hoi Koen, ik heb een brok van jou verkregen materaal in de azijn gelegd. Het vreemde is dat er niets oplost terwijl er genoeg micro materiaal in zit. Het bruist als een gek. Ik heb enkele kleine dingen in een klein bakje gelegd en weg was alles geen foram. meer te zien. Ga toch is andere materialen proberen hoe die reageren.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Lijkt op kristalvorming.
Hoi Ben,scherven schreef:
Maar heb je ook al gehoord dat veel fossielen uit de Meersen Member omgezet zijn naar calciet. Ik denk dat het daar door komt dat de forams weg zijn . Dus gebruik ik het niet meer onverdund.
Gr.Ben
Als er forams zijn omgezet, is dit van aragoniet naar calciet. Beiden zijn vormen van kalk, die dus oplossen in zuur. Omgezet of niet, alle kalkige microfossielen zullen verdwijnen als je ze lang genoeg in sterk genoeg zuur legt.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Lijkt op kristalvorming.
Hoi Ben,scherven schreef:
Hoi Koen, ik heb een brok van jou verkregen materaal in de azijn gelegd. Het vreemde is dat er niets oplost terwijl er genoeg micro materiaal in zit. Het bruist als een gek. Ik heb enkele kleine dingen in een klein bakje gelegd en weg was alles geen foram. meer te zien. Ga toch is andere materialen proberen hoe die reageren.
Gr.Ben
Als het bruist als een gek betekend dit dat je wel degelijk kalk aan het oplossen bent. Ik denk alleen dat je zó veel kalk probeert op te lossen dat je zuur is uitgewerkt voor dat alles is opgelost... Maar forams uitpreppen met zuur is eigenlijk nooit aan te raden.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Hallo Johan. Ik gebruik wel vaker schoonmaakazijn. Alles wat ik heb gehaald uit het Maastrichtien van Orcheta-Spanje heb ik behandeld met het spul. De forams en Bryozoen waren voortreffelijk . Het is nu de eerste keer dat ik spul ben kwijt geraakt. Dus ga ik weer aan het expirimenteren met ander krijt materiaal. Bedankt voor je reactie.
Groet,Ben
Groet,Ben
0000000000