Fossielen en vindplaatsen Istri
Fossielen en vindplaatsen Istrië (Kroatië)

Hoi,
Zoals al in de vindplaatsen rubriek te lezen was, was ik opzoek naar een geschikte vindplaats in Kroatië. Voor mijn poging te wagen in de groeve bij Pazin, heb ik ook in de buurt van het resort waar ik met mijn familie zit (Banjole, zuid Istrië) even rond gekeken op zoek naar fossielen.
Uit het nodige rondzoeken in literatuur over de mogelijkheden van vindplaatsen in deze omgeving, kwam ik er al gauw achter dat er verschillende interessante vindplaatsen zijn in deze omgeving. Zo staat bijvoorbeeld het schiereiland Kamenjak bekend om Rudisten, oesters, ammonieten en dinosaurussporen. Dit is helaas een beschermd gebied waar ik dan ook verder niet zou verzamelen. Ook zijn op enkele eilanden en in een steengroeve bij Vinkuran fossielen waaronder rudisten en graafgangen gevonden (hierover later meer).
Door rond te kijken op een blog over fossielen uit Bosnië-Herzegovina, waar vergelijkbare fossielen gevonden worden als op Istrië, was ik instaat de bovenstaande fossielen te herkennen. Dit zijn vermoedelijk doorsneden van rudisten die te zien waren in een rotswand bij een parkeerplaats. Ik heb er ook enkele meegenomen in brokken die wat los in de wand zaten. Ook zijn er andere schelpfragmenten zichtbaar. Het ouderdom van deze fossielen is krijt, welke etage weet ik niet.
In de omgeving zijn op veel meer plekken (mooiere) rudisten te vinden, maar ik heb ook al een vermoedelijke brok van de eocene foraminiferen die het krijt gesteente op sommige locaties overdekt gevonden. Hier zal ik ook in het verloop van de week meer over plaatsen.
Morgen ook naar Pazin, kijken of ik daar nog wat moois uit de kalk kan trekken

Mvg,
Marijn
Vondsten Pazin Kroatië
Dan nu beter laat dan nooit de fossielen die wat mooier zijn voor het oog. Donderdag ben ik in Pazin geweest in de oude steengroeve die hier op de vindplaatsen pagina staat. In vrij korte tijd heb ik redelijk wat rudisten gevonden. Het grootste deel op het oog, een enkel exemplaar door het open kappen van gesteente waar al schelpresten in zichtbaar waren. De conservering is geweldig, alle details zijn aanwezig op de verse exemplaren. Ook zijn in de groeve mooie kristallen te vinden.
Op de foto's alvast enkele vondsten, er is meer. Ik zal me binnenkort aan verdere preparatie en het determineren wagen.