Opgelost.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
scherven
Been thanked: 40 times
Opgelost.

Bericht door scherven » 16 aug 2017, 14:00

Afbeelding

Afbeelding

hallo, ik heb even een proefje genomen van o.a. forams en bryozoen e.d. in schoonmaak azijn. Ze zijn totaal op gelost niets meer dan een bruin geel vlokjemet luchtbellen. Het vreemde is dat ik meerdere forams. uit o.a. Plio en Mioceen wel behoud als ik ze in bad leg. Ik ga Lichtenberg ook is uit proberen.
Groet,Ben

0000000000

Masterofearth
Been thanked: 1 time
Antw: Opgelost.

Bericht door Masterofearth » 16 aug 2017, 16:02

Er zijn silica foraminiferen die zouden niet oplossen, maar de meeste soorten zijn calciet of aragoniet skeletjes en zouden redelijk snel moeten oplossen. forams in een azijn bad is doorgaans een slecht idee.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 16 aug 2017, 16:53

Zoals al aangegeven door Masterofearth bestaan bryozoa en forams die niet ge-agglutineerd zijn inderdaad uit kalk, wat normaliter oplost in zuur.

De meeste forams behoren tot de niet ge-agglutineerden en zullen dus dus op deze manier verdwijnen.

groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 16 aug 2017, 19:56

Afbeelding

Toch wil ik graag enkele ervaringen delen i.v.m. het gebruik van zuren om fossielen te reinigen.
Nadat ik een paper had gelezen over het gebruik van zwavelzuur om Krijt fossielen te reinigen ( http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0829.x/pdf ) heb ik geprobeerd om bryozoa uit de Vijlen Member te reinigen met alcoholazijn ( 8% ) , zijnde de gewone keukenazijn. Omdat het microkristallijne krijt sneller reageert met het zuur dan het macrokristallijne fossiel, probeerde ik het fijne krijt uit de mondopeningen van de bryozoa te krijgen. Die mondopeningen zijn zo klein dat ik geen andere oplossing zag dan met een zuur te werken.
Ik volgde dit proces onder de bino en na een tweetal minuten was het fijne krijt opgelost en is het fossieltje niet zichtbaar aangetast.
Dan het zuur vervolgens neutraliseren en nadien spoelen met water.
Dit lijkt te werken voor deze bryozoa.( zie foto)
Ik weet wel niet wat kan bij de veel fragielere en kleinere forams

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 16 aug 2017, 21:46

Top, Lugo!

Robert Mensink

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 16 aug 2017, 21:58

Hallo Lugo, prachtige foto. Wat jij zegt ga ik ook is proberen.
Groet,Ben.

0000000000

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 16 aug 2017, 22:01

Ik heb dit vroeger met appelzuur gedaan, dat werkte perfect. Erna n tijdje in n loog, zeepwater dus laten staan om te neutraliseren.

To share or not to share, that's the question!

Dirk

Bericht door Dirk » 16 aug 2017, 22:19

Timing is het belangrijkste. Ik heb regelmatig schoonmaak azijn gebruikt om zee egeltjes van aangekoekte kalk te ontdoen. Werkt prima als je maar tijdig stopt en neutraliseert met water.
Mooi resultaat Luc!

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 16 aug 2017, 22:30

Gewoon met enkele slechtere of algemene stukjes experimenteren!

To share or not to share, that's the question!

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 17 aug 2017, 06:26

Afbeelding

Bedankt voor de reacties.
Hier is nog een voorbeeld dat met azijnzuur is gereinigd. Ik heb dit al eerder getoond in de bryozoa topic.
Het specimen komt uit de Lanaye Member van ENCI. Ook dit krijt is zeer fijnkorrelig en kleeft nog al goed. Omdat ik vermoedde dat het mosdiertje een Coscinopleura was, maar niet de typische coscinoporen kon vinden op de cellen, gelegen aan de twee randen van de kolonie, heb ik het azijnbadje gebruikt. En na 2 minuten was het krijt in de uiterst fijne poriën opgelost. Je kan ook zien dat in enkele mondopeningen de nog grotere kalk kristallen zijn blijven zitten. Dus denk ik dat dit een valabele methode is om fijn krijt op moeilijk bereikbare plaatsen te verwijderen. Maar dat het zuurbadje zeker beperkt moet worden in de tijd.
Deze kolonie is een Coscinopleura elegans (von Hagenow, 1829).

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 17-08-2017 om 10:04 NL]

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie