ammoniet in een ammoniet

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
galgowanda
ammoniet in een ammoniet

Bericht door galgowanda » 15 aug 2017, 17:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit ammoniet brokstuk vonden we in Redcar UK op het strand, moet van een grote geweest zijn, er zat een breuklijn in, en vandaar besloten er een klap metde hamer op te geven, waarna hij open brak en ik nog een ammoniet aantrof, iemand hier een verklaring voor? misschien in elkaar geschoven?

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: ammoniet in een ammoniet

Bericht door Elbert » 15 aug 2017, 18:53

Hallo, heeel interessante vondst!
Het is, denk ik, "gewoon" het hartje van een grote ammoniet; maar welke?
Van deze vindplaats komen maar weinig goed bewaarde ammonieten en dus is een dergelijke conservering bij voorbaat bijzonder.
Zou je een foto willen maken, van dichtbij en van de kiel van dit hartje?
Alvast dank,

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 15-08-2017 om 17:58 NL]

Elbert

galgowanda

Bericht door galgowanda » 15 aug 2017, 19:12

Dat ga ik zeker voor je doen Elbert, word alleen morgen, mijn foto toestel vind buiten en donker niet erg leuk (hihi) het beste lukken de foto`s overdag.We hebben daar op het strand een 80 jarige man ontmoet die ons meenam naar zijn huis, hij had er van die locatie verschillende complete nautilussen liggen, en een neus van een Ichthiosaurus ook daar gevonden.dit was al wel 25 jaar terug.Hij gaf ons een brok mee ook van het strand daar, wat volgens mij ook een fragment van een nautilus is, ben hem nog niet weer tegen gekomen, maar als ie weer boven water komt maak ik er een foto van.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 15 aug 2017, 19:44

galgowanda schreef:
......ben hem nog niet weer tegen gekomen, maar als ie weer boven water komt maak ik er een foto van.
Ai, ligt die arme man nog onder die berg ammonieten? :D

Time fades away (Neil Young)

galgowanda

Bericht door galgowanda » 15 aug 2017, 19:48

hihi!!

galgowanda

Bericht door galgowanda » 17 aug 2017, 12:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog een aantal foto`s hoop dat ze duidelijk genoeg zijn, (fototoestel wil niet erg best mee)

Elbert

Bericht door Elbert » 17 aug 2017, 13:21

Hallo, op basis van deze foto`s durf ik wel een determinatie te wagen hoor; Arietites pingue, voor mij het eerste exemplaar van die soort dat ik van de Yorkshire coast zie.
Die bruine ammoniet echter, daar moet ik betere foto`s van zien en dan nog kan ik niet garanderen dat ik het dan ook meteen weet, maar ik denk dan richting Kosmoceras en consorten...
Je hebt wel degelijk bijzondere dingen gevonden!

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 17-08-2017 om 12:22 NL]

Elbert

galgowanda

Bericht door galgowanda » 17 aug 2017, 14:28

Super, dank je Elbert, ik ben bezig mijn telefoon zover te krijgen dat ie foto`s plaatsen kan, dan kan ik van de bruine misschien nog wat betere foto`s maken.

galgowanda

Bericht door galgowanda » 17 aug 2017, 15:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien zijn deze foto`s wat beter, Denk dat ik nog veel van je leren kan Elbert, we gaan al 25 jaar naar Engeland, zoeken een jaar of 11 naar fossielen, en de laatste 8 jaar daarvan zitten we in de zomervakantie een week of 4 in Newholme (Whitby)op de camping.
Wie weet halen we de kennis die jij hebt ook nog eens, lees altijd met veel plezier je vakantie verslagen in het voorjaar en krijg dan spontaan heimwee! iig bedankt voor je antwoorden.

Elbert

Bericht door Elbert » 17 aug 2017, 19:49

Hallo, ben de boeken in gedoken, want de ammonieten uit de Oxford Clay zijn niet mijn forte.
Ik ben uitgekomen bij Cardioceras costacardia als mogelijke determinatie.
Ik vond ook Rasenia uit het onder Kimmeridgiaan, die lijkt er op, maar is alleen een optie als jouw vondst een `erratic`is.

groeten, Bert

Elbert

Plaats reactie