Pila sp. Cap Blanc Nez

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Slownick
Pila sp. Cap Blanc Nez

Bericht door Slownick » 18 aug 2017, 18:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het stevige onweer van dinsdagmorgen 15/08 aan de Noord-Franse kust, heb ik toch een gezellige middag gehad met het zeven naar gepyritiseerde ammonietjes in een getijdepoel. Dit omdat de platen vrijwel volledig bedekt lagen met zand... Tot er een vreemde eend in de bijt zat! Eerste WW2 vondst van mij in Cap Blanc Nez, en mag zeker deel uitmaken van mijn CBN verzameling.

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Antw: Pila sp. Cap Blanc Nez

Bericht door KoenJ » 18 aug 2017, 21:18

Hahaha...Je zou bijna zeggen dat ze elkaar toen met belemnieten bestookten!

Groeten,
Koen

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 aug 2017, 00:13

Er ligt bij CBN, CGN, Wimereux etc. nog heel veel WO2 munitie. Van kogels tot granaten. Ik laat deze altijd liggen. Sommigen zijn namelijk nog scherp en gevaarlijk. Zie bv: http://www.omroepbrabant.nl/?news/26446 ... +huis.aspx

Ik heb hier geen verstand van maar sluit niet uit dat die van jou ook nog scherp is. Je kan dat zien aan het slaghoedje aan de onderkant.

Ik weet niet hoe je die uit de roest hebt gehaald maar het is nogal riskant op mogelijk scherpe munitie te hakken....

Even oppassen dus.....

[Bewerkt door sjaak op 18-08-2017 om 23:18 NL]

Groet,

Niels

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 19 aug 2017, 00:31

Hallo Niels.

Dit is enkel de punt van de kogel,een punt 7.64.Wordt nu nog steeds gebruikt in het leger met de FAL en als jachtkogel op grof wild.

Sinds enkele jaren mag er niet meer met deze punt gejaagd worden,deze kogel heeft nu een softpoint,(een loden topje)

Het is dat stukje dat je in je lijf krijgt.

De huls en het slaghoedje bevinden zich op een andere plaats ;)

GR Pascal

strandjutters

Slownick

Bericht door Slownick » 19 aug 2017, 09:19

Scherpe munitie zal ik ook laten liggen en betreffende instanties erover verwittigen, dus maak je geen zorgen.

Voor degenen die regelmatig daar in de buurt gaan zoeken en toevallig scherpe munitie vinden, kan je best volgende telefoonnummers in je gsm opslaan:
- SIDPC (ontmijningsdienst) +33 (0)3 21 21 20 55 tijdens werkuren, +33 (0)3 21 21 20 00 na 18.00u
- Politie +33 (0)3 21 19 13 17

Deze zat in een stukje zandsteen, en was makkelijk te verwijderen met de Dremel Engraver die ik heb, 10sec werk :p

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 aug 2017, 10:42

Gelukkig maar en dank voor de tel nrs. Ik snap alleen niet goed hoe je zeker was dat de slaghoed ontbrak terwijl het in de roestklomp zat. Ik zou toch niet snel een kogel met een Dremel te lijf gaan....

Groet,

Niels

Slownick

Bericht door Slownick » 19 aug 2017, 11:36

Omdat je dan de huls nog zou zien uitsteken aan de andere kant van het brokje steen. Het brokje is maar 5mm langer dan de kogelpunt. Inclusief huls zou de kogel een 7cm lang zijn.
Zowiezo is voorzichtigheid geboden, en ik begrijp je ongerustheid volkomen sjaak. Vertrouw je het niet, laat het dan zeker liggen waar het ligt.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 19 aug 2017, 23:30

Hallo Niels,ik begrijp je onrust ;)

Maar een kenner ziet natuurlijk dat dit een punt is van een kogel,

De punt 7.64 staat voor 7cm lang en een kogelpunt van 6,4 mm breed.

Deze vondst is dus geen 7 cm lang.

Eigenlijk moet je niet melden als je enkel maar een kogel vind,ze zouden hier in de westhoek nogal werk hebben ;) Ze hebben het al druk met vliegtuigbommen .

Als je zo iets vind moet je natuurlijk voorzichtig zijn,ben je niet zeker laat het dan liggen of graaf het wat dieper,het enige dat je nooit mag doen is een slag geven op het slaghoedje ;)

Een paar jaar terug kwam mijn vrouw met een complete punt 50 af op de Kaloot,deze kogel was compleet en is 10 keer zo groot als deze hier,maar ik ben daar niet bang van,heb ooit deze kogels verschoten in het leger,in Lombardsijde hier aan de Belgische kust.

Maar zowiezo altijd voorzichtig zijn met kogels,als je er geen ervaring mee hebt,best laten liggen,ze vergaan toch een keer.

GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 19 aug 2017, 23:47

Afbeelding
strandjutters schreef:
het enige dat je nooit mag doen is een slag geven op het slaghoedje
:D
Ik heb nog een slaghoedje (volgens mij) in m'n weggeefdoos.....voor de liefhebber.

Time fades away (Neil Young)

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 aug 2017, 23:54

Afbeelding

Afbeelding

ik zie dat niet....
ik vond dit jaar wel deze, heb deze ergens diep in de grond gedeponeerd...
ik heb wel meer van dat soort munitiefoto's van CBN en CGN e.o.
vroeger bij HvH vond ik ook nog wel eens kogels en hulzen, maar het blijft gevaarlijk naar mijn mening...

Groet,

Niels

Plaats reactie