Halve spitshak?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Halve spitshak?

Bericht door andersschinkel » 17 mei 2017, 16:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit stuk bot heb ik een tijdje geleden al weer op de ZM gevonden. Ik heb het idee dat het wel eens de helft van een spitshak zou kunnen zijn. Ik denk dat het om een stuk van een metapode van een paard gaat (vanwege de structuur en grootte van het bot en de vorm van de mergholte). De vorm, met de afkantingen en de punt waar het stuk in uitmondt, alsmede krasjes die mij aan snijsporen doen denken, gaven me het idee dat het een spitshak zou kunnen zijn. Wat denken jullie?

HG, Anders

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Halve spitshak?

Bericht door sjaak » 17 mei 2017, 22:00

Als je geen snijsporen ziet blijft het twijfelachtig, is mijn stelregel. Moeder natuur kan namelijk ook dat soort vormen uitslijpen.

De krasjes doen inderdaad denken aan snijsporen maar ik ben niet 100% overtuigd. Ze lijken namelijk ook dat op de barsten elders in het bot.

[Bewerkt door sjaak op 17-05-2017 om 21:04 NL]

Groet,

Niels

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 mei 2017, 08:12

Ik snap het, Niels. Ik heb het idee dat er krasjes in zitten die zich duidelijk onderscheiden van de barstjes in het bot, maar van een foto is dat sowieso lastig te beoordelen. Ik zal hem een keer aan een archeoloog laten zien.

Groet, Anders

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 18 mei 2017, 09:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Anders, een leuke vondst hoor en werpt wel vragen op. Ik heb even wat gezocht in een oud boek ,,De mensch in den IJstijd in Europa,, van Dr. L.Reinhardt. Hier in staan enkele afbeeldingen welke op jou vondst kunnen duiden. De 3e foto is een hak maar dan in totale vorm. Die van jou is een fragment. De botsoort is rendier of hert dat is het hardst. Laat hem maar is zien aan een kenner.
Groet,Ben

0000000000

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 24 mei 2017, 11:33

Dank je, Ben, ga ik doen.

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 sep 2017, 17:12

Hoi, even een korte follow-up: vandaag met zoöarcheoloog Jorn Zeiler afgesproken ivm het Noordzeeproject. Daarbij ook dit stuk laten zien. Het lijkt hem zeer waarschijnlijk dat het om een werktuig gaat, omdat de slijtage zeer lokaal is (op de afgeschuinde stukjes), anders dan bij afgerolde stukken (waarvan ik er ook wat bij me had), d.w.z. bedriegertjes. Dus het stuk is gefotografeerd en gemeten. Mocht er op een gegeven moment meer geld beschikbaar komen, dan kan met de elektronenmicroscoop naar gebruikssporen gezocht worden (en dan weten we het pas echt zeker).

HG, Anders

Plaats reactie