Gastropoda (Cadzand)
Gastropoda (Cadzand)

Hallo iedereen
Zouden deze slakkenhuisjes toebehoren aan Turritella (haustator) solanderi?
bedankt
groet
dany
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Gastropoda (Cadzand)
Hoi Dany,
Die eerste gastropode zeker niet. Die is mijns inziens waarschijnlijk zelfs niet fossiel.
De andere twee zijn denk ik wel Haustator solanderi.
groet,
Johan
Die eerste gastropode zeker niet. Die is mijns inziens waarschijnlijk zelfs niet fossiel.
De andere twee zijn denk ik wel Haustator solanderi.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Beste Dany.
Ik denk zelf aan een plioceene penhoren.
n.l turritella cumminis of misscchien
turritella vanderfeeni.
Ik denk dat de eerste het is.
Misschien kan Mussels van het forum je
meer vertellen.
Vriendelijke groeten Aad.
Ik denk zelf aan een plioceene penhoren.
n.l turritella cumminis of misscchien
turritella vanderfeeni.
Ik denk dat de eerste het is.
Misschien kan Mussels van het forum je
meer vertellen.
Vriendelijke groeten Aad.
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Hoi Aad,
Turritella communis heeft toch beduidend meer bolle windingen?
Deze exemplaren wijken in dat opzicht toch zeker af. De windingen zijn minder rond, en meer hoekig, 'rhomboidaal'. Daarom vind ik solanderi ieder geval meer waarschijnlijk dan communis
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 02-10-2017 om 16:39 NL]
Turritella communis heeft toch beduidend meer bolle windingen?
Deze exemplaren wijken in dat opzicht toch zeker af. De windingen zijn minder rond, en meer hoekig, 'rhomboidaal'. Daarom vind ik solanderi ieder geval meer waarschijnlijk dan communis
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 02-10-2017 om 16:39 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Johan.
Je hebt gelijk,de eerste slak is de Cochlicella acuta (Slanke duinhoorn )
Deze soort leeft op het land in de duinen.
GR
Je hebt gelijk,de eerste slak is de Cochlicella acuta (Slanke duinhoorn )
Deze soort leeft op het land in de duinen.
GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Johan,volgens mij zijn deze penhorens (Turritella communis).
De reden dat ik daar aan denk is omdat ze niet wit zijn zoals de Pliocene en Miocene schelpen.
Deze gekleurde exemplaren kom je hier vaak tegen op het strand en zijn Holoceen van leeftijd.
GR
De reden dat ik daar aan denk is omdat ze niet wit zijn zoals de Pliocene en Miocene schelpen.
Deze gekleurde exemplaren kom je hier vaak tegen op het strand en zijn Holoceen van leeftijd.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Johan,dit vind ik terug in mijn boekje over deze soort gekleurde penhorens.
GR
strandjutters
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Gastropoda (Cadzand)
Hoi strandjutters,strandjutters schreef:
Hallo Johan,volgens mij zijn deze penhorens (Turritella communis).
GR
maar áls dit inderdaad Haustator solanderi zou zijn, dan zou het dus geen Pliocene of Miocene soort zijn, maar een Eocene soort. De Eocene soorten, bijvoorbeeld uit de glauconitische zandstenen, kunnen ook andere kleuren hebben. Bijvoorbeeld: http://www.werkgroepgeologie.nl/afbeeld ... en/014.jpg
Ik weet dus niet in hoeverre kleur in dit geval een goed determinatie-kenmerk is.
Groet,
Johan
- strandjutters
Hallo Johan.
De schelpen die hier op het strand worden gevonden komen zeker niet uit Eocene glauconitstenen,Ze kunnen er niet uitvallen en de slak is nog altijd zachter dan de steen.
Indien het zo zou zijn kunnen dus alle gekleurde slakken uit deze stenen komen,en dat is zeker niet het geval.
De stenen die hier op het strand worden gevonden stammen inderdaad uit het Eoceen,maar ze zijn wel zeldzaam,en ook alle schelpen in deze stenen zijn wit of beige ,maar niet gekleurd.
Dus het zou toeval zijn dat Dany er net twee vind uit het Eoceen.
GR
De schelpen die hier op het strand worden gevonden komen zeker niet uit Eocene glauconitstenen,Ze kunnen er niet uitvallen en de slak is nog altijd zachter dan de steen.
Indien het zo zou zijn kunnen dus alle gekleurde slakken uit deze stenen komen,en dat is zeker niet het geval.
De stenen die hier op het strand worden gevonden stammen inderdaad uit het Eoceen,maar ze zijn wel zeldzaam,en ook alle schelpen in deze stenen zijn wit of beige ,maar niet gekleurd.
Dus het zou toeval zijn dat Dany er net twee vind uit het Eoceen.
GR
strandjutters
Hallo iedereen
In mijn poging tot determinatie had ik op fossiel.net en in het Zeeuwse strandfossielen boekje zitten neuzen om tot Haustator solanderi te komen. Ik dacht dat het hier voor jullie snel uitgemaakte zaak zou worden, maar niks blijkt minder dan waar...
Begrijp ik het goed dat een datering uit het eoceen eerder ongewoon is? Ook niet als geremanieerde objecten?
Heb vorige week het boekje "Schelpen aan de Belgische kust" van Koen Fraussen & Stefaan Wera in de bibliotheek ontleend. Leuk boekje, jammer genoeg niet meer verkrijgbaar in de boekhandel...
Groet
Dany
In mijn poging tot determinatie had ik op fossiel.net en in het Zeeuwse strandfossielen boekje zitten neuzen om tot Haustator solanderi te komen. Ik dacht dat het hier voor jullie snel uitgemaakte zaak zou worden, maar niks blijkt minder dan waar...
Begrijp ik het goed dat een datering uit het eoceen eerder ongewoon is? Ook niet als geremanieerde objecten?
Heb vorige week het boekje "Schelpen aan de Belgische kust" van Koen Fraussen & Stefaan Wera in de bibliotheek ontleend. Leuk boekje, jammer genoeg niet meer verkrijgbaar in de boekhandel...
Groet
Dany