Gastropoda (Cadzand)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Gastropoda (Cadzand)

Bericht door strandjutters » 02 okt 2017, 23:12

Hallo Dany.

Ik weet niet hoe jullie bij de naam komen van Haustator solanderi.

Vooreerst zou het Turritella (Haustator)solanderi moeten zijn.

Maar deze naam komt hier niet voor in het Eoceen- Mioceen-Plioceen- en verder.:( Zie R.Marquet ) en zeker niet de gekleurde exemplaren.

GR

strandjutters

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Antw: Gastropoda (Cadzand)

Bericht door FossilDude » 02 okt 2017, 23:35

strandjutters schreef:

Dit hangt er nogal vanaf welke literatuur je als referentie gebruikt. In Fossilworks staat Haustator solanderi overigens wel als legitiem taxon: http://fossilworks.org/?a=taxonInfo&taxon_no=101288 Overigens wil ik best akkoord gaan met de plaatsing terug onder Turritella hoor.

Welke publicatie gebruikt jij dat je zo stellig zegt dat 1) solanderi op dit moment weer onder Turritella hoort en 2) dat die soort hier niet voor komt?

Het voorkomen van Haustator solanderi, of Turritella (Haustator) solanderi (hoe je de soort ook wil indelen) in de Nederlandse/Belgische Eocene afzettingen is zeker veelvuldig genoemd in de literatuur (bijvoorbeeld al in de systematische lijst vann Janssen, 1975).

[Bewerkt door FossilDude op 02-10-2017 om 22:53 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 okt 2017, 00:07

Wel Johan,ik kan het helemaal verkeerd hebben.Maar volgens mij is Turritella de familie en solanderi de soortnaam.En sinds wanneer is Haustator een familie ?

En je moet ook rekening met de vindplaats,ik woon hier en de soort komt hier niet voor ;)

Maar je mag het beter weten ;)Maar dan moet je mij wel overtuigen,en das tot nu toe niet gelukt ;)

Ik ben in blijde verwachting als je een vondst van bij ons kan linken aan hetgeen jij nu verteld :)

De link dat je laat zien spreekt niet over deze of onze soorten die we hier vinden.

Hou er ook rekening mee dat er hier op het strand zeer zelden Eocene schelpen worden gevonden,en zeker niet gekleurd.Ik heb een mas van deze schelpen(Das de favoriet van mijn vrouw )Ik vind deze schelpen dan ook gemakkelijk terug in de literatuur die ik heb om ze te determineren,maar wat jullie hier vertellen is nieuw voor mij,en waarschijnlijk op deze vindplaats niet van toepassing.

GR

GR

[Bewerkt door strandjutters op 02-10-2017 om 23:37 NL]

strandjutters

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 03 okt 2017, 00:26

strandjutters schreef:
Wel Johan,ik kan het helemaal verkeerd hebben.Maar volgens mij is Turritella de familie en solanderi de soortnaam.En sinds wanneer is Haustator een familie ?
Ik ben bang dat je dat inderdaad verkeerd hebt, ja, solanderi is de soortnaam, maar Turritella is de genusnaam, niet de familie. En er is dus de discussie mogelijk of solanderi onder het genus Turritella, of onder het genus Haustator valt, of dat die laatste misschien, in het geval van solanderi, als een ondergenus van het genus Turritella gezien moet worden.
strandjutters schreef:

En je moet ook rekening met de vindplaats,ik woon hier en de soort komt hier niet voor ;)

Maar je mag het beter weten ;)Maar dan moet je mij wel overtuigen,en das tot nu toe niet gelukt ;)
Er zijn dus fossiele vondsten van de soort, in Nederland, beschreven, bijvoorbeeld in Janssen, 1975: Systematische lijst van Nederlandse recente en fossiele mollusken (Meded. Werkgr. Tert. Kwart. Geol. vol. 12 nr. 4 pp. 115-170), in Langeveld, 2011: Fossiele mollusken van het strand van Hoek van Holland(AFZETTINGENWTKG 32 (4), 2011); in Slupik et al., 2013: The role of a proto-Schelde River in the genesis of the
southwestern Netherlands, inferred from the Quaternary
successions and fossils in Moriaanshoofd Borehole
(Zeeland, the Netherlands) (Netherlands Journal of Geosciences — Geologie en Mijnbouw | 92 – 1 | 69-86), etc
strandjutters schreef:
De link dat je laat zien spreekt niet over deze of onze soorten die we hier vinden.
GR
Deze link ging puur over het feit dat sommige recente bronnen Haustator solanderi nogsteeds als valide taxon zien, niet over het al dan niet voorkomen van deze soort in de Nederlandse/Vlaamse ondergrond (daar hebben we de eerder genoemde referenties voor)

mussels

Bericht door mussels » 03 okt 2017, 00:34

Bij onze vereniging (Werkgroep Geologie) noemen we deze dingen altijd Haustator solanderi. Er is kennelijk geen eenduidigheid over de genusnaam, soit, de soortnaam is in ieder geval solanderi. Het is een eocene soort en je vindt 'm 'overal': Walcherse stranden, Kaloot en vooral Cadzand (Zwin). Goed herkenbaar aan o.m. de algemene vorm (slank), de vlakke windingen en de diepe overgang tussen twee windingen. In mijn verzameling heb ik ze in allerlei kleuren: wit-, bruin- en blauwachtig.
De vele Turritella's zijn zeker niet makkelijk uit elkaar te houden (voor mij niet tenminste), maar bij deze twee is het wel duidelijk. Turritella communis heeft, zoals boven al vermeld, bolle windingen. T. vanderfeeni heeft net als solanderi vlakke windingen, maar bij vanderfeeni zijn altijd nog wel de fijne spiralen te zien (is soms wel een loep bij nodig), die bij solanderi in bijna 100 procent van de gevallen zijn weggeërodeerd. Bovendien is solanderi slanker dan vanderfeeni. Als je de soorten eenmaal gevonden hebt, herken je ze meteen.

@ Pascal: de eocene fossielen van Cadzand (of Knokke) kunnen toch ook gewoon als los fossiel op het strand worden gevonden in plaats van afkomstig uit glauconietzandstenen? Vergelijk de vele eocene haaientanden die bij Cadzand gevonden worden (of werden?).

Vriendelijke groet,
Lex

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 okt 2017, 00:50

Hallo Lex,ja de haaietanden worden los gevonden,door hun hardheid op schaal van mos,geen enkele schelp overleeft dit zonder dat ze in Glauconietsteen zitten.

De meeste tanden uit Cadzand dateren trouwens niet uit het Eoceen ,maar uit het Neogeeen.In Knokke heb je eerder Eoceen,komt van een ander baggerplaats.Nederlanders hebben niet het strand in Belgie opgespoten,en Belgen hebben niet de Nederlandse kusten helpen verhogen,hou daar ook eens rekening mee,het zijn twee verschillende opspuitingen.

De opspuitingen indertijd in Belgie kwam het zand uit de vlakte van de Raan,de opspuiting indertijd in Nederland kwam uit de sluise hompels.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 02-10-2017 om 23:59 NL]

strandjutters

Dany

Bericht door Dany » 03 okt 2017, 08:44

strandjutters schreef:
Hallo Dany.

Maar deze naam komt hier niet voor in het Eoceen- Mioceen-Plioceen- en verder.:( Zie R.Marquet ) en zeker niet de gekleurde exemplaren.

GR
Dag Pascal

In mijn initiële post had ik Turritella (haustator) solanderi gebruikt. Ik heb de naam overgenomen uit het determinatiesysyteem van deze website na eerst het boek Zeeuwse strandfossielen te hebben geraadpleegd. In dit boek spreekt men trouwens van Haustator solanderi.
Jullie feedback is heel interessant om te volgen, maar we zijn er duidelijk nog niet uit om welke penhoorn het hier gaat. (-;

Groet

Dany

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 03 okt 2017, 09:35

strandjutters schreef:

De meeste tanden uit Cadzand dateren trouwens niet uit het Eoceen ,maar uit het Neogeeen.In Knokke heb je eerder Eoceen,komt van een ander baggerplaats.Nederlanders hebben niet het strand in Belgie opgespoten,en Belgen hebben niet de Nederlandse kusten helpen verhogen,hou daar ook eens rekening mee,het zijn twee verschillende opspuitingen.

De opspuitingen indertijd in Belgie kwam het zand uit de vlakte van de Raan,de opspuiting indertijd in Nederland kwam uit de sluise hompels.
Hoi Strandjutters,

Volgens mij haal je hier 2 dingen door elkaar: de zandsuppleties vanaf de Sluisse Hompels, dat gaat hoofdzakelijk om het strand van Nieuwvliet-Bad, wat daardoor inderdaad erg rijk was aan Neogene fossielen. Bij Cadzand-Bad daarentegen, komen veel Eocene fossielen voor. De zogenaamde 'Zwinkokkel' (=Venericor planicosta) wordt niet voor niks zo genoemd. Dat is een Eocene soort. Ik zou zeggen dat dat op dit moment de meest voorkomende fossielen bij Cadzand-Bad zijn. Dat heeft niks met zandsuppleties vanaf de Sluisse Hompels te maken.

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 03-10-2017 om 11:08 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 okt 2017, 19:32

Hallo Johan.Ik haal zeker geen twee dingen door elkaar.

Ik was er bij vanaf het eerste moment ;)

In de jaren zeventig werd er eerst opgespoten in Knokke,ik was toen 15-16 jaar,toen kon je veel Eocene tandjes vinden in dit opgespoten zand,maar de zwinkokkel was daar niet bij,die lag hier namelijk al veelvuldig omdat deze zeer vaak voor komt in de Zanden van Aalter,en die zanden komen hier in het zwin al sinds mensenheugenis aan de oppervlakte,Deze opgespoten zanden kwamen toen van de Vlakte van de Raan.

Later in de jaren tachtig werd er met de deltawerken in Nederland ook opgespoten,doordat Cadzand nogal toeristisch was in die tijd werd er gekozen voor het zelfde mooi zand uit de Vlakte van de Raan,maar eenmaal voorbij Cadzand ( Zwarte polder ) werd er gekozen om het zand van veel dichterbij uit de zee te halen,de optie was de Sluise Hompels,dit was maar varen tot net over de vaargeul,maar dit zand was niet zo zuiver, er stak veel rommel in (Fossielen)Dit tot grote vreugde van ons,mannen die zot waren van grote haaietanden ;)

In tussen tijd (2017) is er al meermaals opnieuw opgespoten ,dus met deze opspuitingen werden de vroegere lagen uit de Sluise Hompels opnieuw overdekt met ditmaal mooier en zuiverder zand,de toeristen vonden de vuile boel maar niets op het strand van Nieuwvliet die intussen ook vrij toeristisch werd.

Dat je nu nog de lagen vind uit die tijd in het Zwin en Nieuwvliet Bad komt omdat er in de jaren tachtig werd beslist dat er nooit meer mag opgespoten worden in en terhoogte van natuurreservaten,dit omdat de wilde fauna er geen voedsel meer kon vinden en massaal wegtrokken naar andere oorden.

Dus als je nu gaat zoeken aan onze stranden moet je terhoogte van de natuurreservaten zijn.Baai van Heist- Het Zwin-En het stukje in Nieuwvliet Bad,dit is ook natuurreservaat maar ik weet niet direct hoe dit noemt.Daar vind je nog de oude leuke fossiele lagen,wel ook min of meer overspoelt door opgespoten en weggedreven los zand.

GR Pascal

strandjutters

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 03 okt 2017, 21:49

strandjutters schreef:
In de jaren zeventig werd er eerst opgespoten in Knokke,ik was toen 15-16 jaar,toen kon je veel Eocene tandjes vinden in dit opgespoten zand,maar de zwinkokkel was daar niet bij,die lag hier namelijk al veelvuldig omdat deze zeer vaak voor komt in de Zanden van Aalter,en die zanden komen hier in het zwin al sinds mensenheugenis aan de oppervlakte,
Hoi Strandjutters,

je zegt het hier zelf: de zwinkokkel (een Eocene schelp) komt al 'sinds mensenheugenis' voor in het Zwin! En voor de goede orde: Het Zwin ligt naast Cadzand-Bad (dit is geografische de plaats die het dichtst bij het Zwin ligt).

Je haalt dus wel degelijk dingen door de war: namelijk Cadzand-Bad en Nieuwvliet-Bad. De moraal van het verhaal: niet bij Nieuwvliet-Bad, maar mij Cadzand-Bad komen Eocene fossielen voor, namelijk in het Zwin. En daar ging het dus om. Er komen Eocene fossielen voor bij Cadzand-Bad, waaronder Turritella (Haustator) solanderi.

Plaats reactie