ENCI Horizont van Lichtenberg.
- Caveman
- Has thanked: 273 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Antw: ENCI Horizont van Lichtenberg.
Het was ook maar mijn bescheiden mening.....
Het glazuur op de spits is naar mijn idee veel harder dan t been van de wortel.
Zou zo maar kunnen toch?
Het glazuur op de spits is naar mijn idee veel harder dan t been van de wortel.
Zou zo maar kunnen toch?
To share or not to share, that's the question!
Mijne heren,
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Deze gaat teboek als onvolgroeide P. bronni.
Toch weer een grappige vondst zo.
Hartelijke groet,
Dirk
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Deze gaat teboek als onvolgroeide P. bronni.
Toch weer een grappige vondst zo.
Hartelijke groet,
Dirk
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Dirk,dat zou ik ook zo doen.
Hier had ik zondag ook zo een tand uit de tweede rij,niets van breuken en zeker niet gerold,maar ja ,ze zijn er ook de tanden uit de tweede of derde rij

GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: ENCI Horizont van Lichtenberg.
Nou ...strandjutters schreef:
Hallo Dirk,dat zou ik ook zo doen.
Hier had ik zondag ook zo een tand uit de tweede rij,niets van breuken en zeker niet gerold,maar ja ,ze zijn er ook de tanden uit de tweede of derde rijal vind je ze liever uit de voorste rij
GR Pascal
Deze zou ik zeker niet laten liggen!
Mooi exemplaar!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Pascal,
heb jij misschien een verwijzing naar literatuur over "onvolgroeide wortels bij tanden uit de tweede rij"? Ik vind het heus wel interessant, vooral omdat ik vele tanden, die ik voormaals als gerold aangezien en uit gesorteert heb, nu terug in de verzameling halen zal. Alvast bedankt!
Beste Groeten,
Oliver
heb jij misschien een verwijzing naar literatuur over "onvolgroeide wortels bij tanden uit de tweede rij"? Ik vind het heus wel interessant, vooral omdat ik vele tanden, die ik voormaals als gerold aangezien en uit gesorteert heb, nu terug in de verzameling halen zal. Alvast bedankt!
Beste Groeten,
Oliver
Hallo Pascal,
Als er iemand veel haaientanden heeft dan bij jij het
, maar bij deze toch even een gedachte die bij mij op komt:
Haaien verliezen gedurende hun leven duizenden tanden en ze sterven maar 1 keer (en hebben dan enkele tientallen tanden in hun mond). Van de tanden die ze verliezen tijdens hun leven zal het grootste gedeelte eerste rij tanden betreffen. Deze staan vooraan in de mond en krijgen het meest te verduren bij het bijten. Is de kans dat dit een tand uit de tweede rij is dan niet erg klein (<1%)?
Overigens als ik naar tanden uit Balegem/Oosterzele kijk dan zie ik toch zeer regelmatig een scherpe kroon en behoorlijk verrolde/verweerde wortel. De wortel is zoals Mart al zei nou eenmaal een stuk zachter.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat dit een tand uit de tweede rij is.
Groeten!
Ko
[Bewerkt door KoH op 26-10-2017 om 16:16 NL]
Als er iemand veel haaientanden heeft dan bij jij het

Haaien verliezen gedurende hun leven duizenden tanden en ze sterven maar 1 keer (en hebben dan enkele tientallen tanden in hun mond). Van de tanden die ze verliezen tijdens hun leven zal het grootste gedeelte eerste rij tanden betreffen. Deze staan vooraan in de mond en krijgen het meest te verduren bij het bijten. Is de kans dat dit een tand uit de tweede rij is dan niet erg klein (<1%)?
Overigens als ik naar tanden uit Balegem/Oosterzele kijk dan zie ik toch zeer regelmatig een scherpe kroon en behoorlijk verrolde/verweerde wortel. De wortel is zoals Mart al zei nou eenmaal een stuk zachter.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat dit een tand uit de tweede rij is.
Groeten!
Ko
[Bewerkt door KoH op 26-10-2017 om 16:16 NL]
- strandjutters
Hallo Heren,het was wat voorbarig van mij om te spreken van tanden uit de tweede rij,het moet eerder het tweede stadium zijn 
Eerst heb je de tanden die nog onderhuids aan de groei beginnen,in het tweede stadium komen de kronen door de huid en dan groeien ze verder naar voren toe en ontwikkeld de wortel zich volledig.
Bij sommige haaien komen er een viertal rijen voor in de bek met bijna allemaal volwassen tanden ,bij deze is de tand uit de vierde rij nog in ontwikkeling wat de wortel betreft,maar sommige soorten hebben acht rijen zichtbaar,daar is rij zeven en acht nog in ontwikkeling wat de wortel betreft.
Nu ik weet dus zeer goed wat gerolde tanden zijn,ik heb er een massa gevonden op het strand in Knokke ,maar hier is duidelijk te zien bij deze tanden dat ze mat en bot zijn van te rollen ,de ene al wat meer dan de andere.
Wat het verschil betreft met de tand van Dirk is dat de wortel compleet is(Niet afgebroken maar klein)en dat de glans op de tand nog super is,en vooral er zit nog een glazige snijrand op de tand,en dat zie je nooit met een tand die gerold geeft,met ander woorden als een tand rolt dan is er schade op alle vlakken,zowel wortel als kroon als snijrand zullen daar van afgezien hebben.
De tand van Dirk is best ook wel zeldzaam om te vinden,ze komen dus minder dan 1 procent voor in een verzameling,gerolde tanden daarintegen vind je dagelijks,en zijn toch wel 300 procent vertegenwoordigt in een verzameling,of meer.
Het zit hem hier ook weer in de details dat je ziet ,maar iedereen die deze soort tandjes in zijn afvalbakje gooit ,mag ze gerust naar mij op sturen
Haaien op zich gingen niet altijd dood van ouderdom,ik denk bijna geen enkele,je zullen eerder sterven door verzwakking en slachtoffer worden van andere haaien,ook zijn er soorten die elkaar bejaagden en grotere soorten die kleinere wel een leuke hap vonden,dus tanden uit de onderste rijen kwamen ook wel vaker op de bodem terecht dat men wel zou denken .
GR Pascal

Eerst heb je de tanden die nog onderhuids aan de groei beginnen,in het tweede stadium komen de kronen door de huid en dan groeien ze verder naar voren toe en ontwikkeld de wortel zich volledig.
Bij sommige haaien komen er een viertal rijen voor in de bek met bijna allemaal volwassen tanden ,bij deze is de tand uit de vierde rij nog in ontwikkeling wat de wortel betreft,maar sommige soorten hebben acht rijen zichtbaar,daar is rij zeven en acht nog in ontwikkeling wat de wortel betreft.
Nu ik weet dus zeer goed wat gerolde tanden zijn,ik heb er een massa gevonden op het strand in Knokke ,maar hier is duidelijk te zien bij deze tanden dat ze mat en bot zijn van te rollen ,de ene al wat meer dan de andere.
Wat het verschil betreft met de tand van Dirk is dat de wortel compleet is(Niet afgebroken maar klein)en dat de glans op de tand nog super is,en vooral er zit nog een glazige snijrand op de tand,en dat zie je nooit met een tand die gerold geeft,met ander woorden als een tand rolt dan is er schade op alle vlakken,zowel wortel als kroon als snijrand zullen daar van afgezien hebben.
De tand van Dirk is best ook wel zeldzaam om te vinden,ze komen dus minder dan 1 procent voor in een verzameling,gerolde tanden daarintegen vind je dagelijks,en zijn toch wel 300 procent vertegenwoordigt in een verzameling,of meer.
Het zit hem hier ook weer in de details dat je ziet ,maar iedereen die deze soort tandjes in zijn afvalbakje gooit ,mag ze gerust naar mij op sturen

Haaien op zich gingen niet altijd dood van ouderdom,ik denk bijna geen enkele,je zullen eerder sterven door verzwakking en slachtoffer worden van andere haaien,ook zijn er soorten die elkaar bejaagden en grotere soorten die kleinere wel een leuke hap vonden,dus tanden uit de onderste rijen kwamen ook wel vaker op de bodem terecht dat men wel zou denken .
GR Pascal
strandjutters

Hallo Pascal,
De typisch gerolde tanden uit de kust gebieden zien er inderdaad anders uit en deze kom je daar inderdaad massaal tegen. (Bovenstaand een foto van zo’n tandje wat ik afgelopen weekend nog gevonden heb in Cadzand. Tja... mag niet in het licht staan van jouw getoonde vondst van afgelopen weekend, maar als voorbeeld van gerold tandje is het prima

Echter, ik ben er niet van overtuigd dat dit enige manier van “verrollen” is. Bovenstaand een foto van een greep uit de tanden die ik heb uit Oosterzele. Hier heb je duidelijk een verrolde wortel, maar een scherpe kroon. Deze tanden heb ik er behoorlijk veel uit Oosterzele/Balegem.
De manier van verweren/verrollen is volgens mij erg locatie afhankelijk.
Wat mij betreft is het dus niet onmogelijk dat het getoonde tandje een niet volgroeide tand is. Ben het natuurlijk geheel met jou eens vwb de ontwikkeling van een tand in de mond van een haain. Echter, ik zou zeker niet bij voorbaard uitsluiten dat de kleinere wortel simpelweg is ontstaan door verrollen/verwering. Dat laatste lijkt mij zelfs een stuk waarschijnlijker.
Maar zoals gezegd, verrollen/verweren van een tand is plaats afhankelijk. Misschien dat iemand die veel tanden heeft van deze locatie zijn/haar licht er eens over kan doen schijnen? Heb jij er toevallig van deze locatie, Pascal?
Groeten
Ko
- strandjutters
Hallo Ko,nee ik heb geen tanden van deze vindplaatsen.
Maar de tand linksboven is volgens mij compleet,de rest van deze tanden komt niet uit de volwassen voorste rij,je moet ook rekening houden met de snelheid dat deze tanden worden gevormd,de wortel zal er toen wel compleet hebben uitgezien maar was zeker op de buitenkant nog zacht van structuur,deze zachte structuur is niet gefossiliseerd ,enkel het harde deel van de wortel is gebleven,vandaar die kortere vorm ,maar zeker niet gerold.
Het tandje van je eerste foto is duidelijk compleet afgerold ;)Das voor het afvalbakje bij mij.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 27-10-2017 om 19:03 NL]
Maar de tand linksboven is volgens mij compleet,de rest van deze tanden komt niet uit de volwassen voorste rij,je moet ook rekening houden met de snelheid dat deze tanden worden gevormd,de wortel zal er toen wel compleet hebben uitgezien maar was zeker op de buitenkant nog zacht van structuur,deze zachte structuur is niet gefossiliseerd ,enkel het harde deel van de wortel is gebleven,vandaar die kortere vorm ,maar zeker niet gerold.
Het tandje van je eerste foto is duidelijk compleet afgerold ;)Das voor het afvalbakje bij mij.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 27-10-2017 om 19:03 NL]
strandjutters
Hallo Pascal,
Ik heb nog even wat nagekeken in de literatuur over Oosterzele tandjes (G. van den Eeckhaut & P. de Schutter, 2009). Zij omschrijven 4 type bewaringen, waarvan er 1 is omschreven als: “Teeth with a moderate to strongly reworked brown coloured root. The crowns of these are still very sharp. Most teeth recovered from the basal gravel have this preservation state…”.
Dit is de bewaring van de tanden zoals op de foto uit mijn vorige post.
Zit/zat een van hen (of allebei) niet op dit forum?
Groeten
Ko
Ps: Dat sterk gerold tandje is zeker niet de moeite waard. Afgelopen week hadden we eindelijk eens wat tijd om te gaan zoeken het Zwin, De zwarte polder, Kaloot en Antwerpen. Alleen de laatste was de moeite. Ga morgen weer even terug om flink wat gruis te halen. Ik zoek namelijk nog wat intermediaire tandjes van Vorax
.
Ik heb nog even wat nagekeken in de literatuur over Oosterzele tandjes (G. van den Eeckhaut & P. de Schutter, 2009). Zij omschrijven 4 type bewaringen, waarvan er 1 is omschreven als: “Teeth with a moderate to strongly reworked brown coloured root. The crowns of these are still very sharp. Most teeth recovered from the basal gravel have this preservation state…”.
Dit is de bewaring van de tanden zoals op de foto uit mijn vorige post.
Zit/zat een van hen (of allebei) niet op dit forum?
Groeten
Ko
Ps: Dat sterk gerold tandje is zeker niet de moeite waard. Afgelopen week hadden we eindelijk eens wat tijd om te gaan zoeken het Zwin, De zwarte polder, Kaloot en Antwerpen. Alleen de laatste was de moeite. Ga morgen weer even terug om flink wat gruis te halen. Ik zoek namelijk nog wat intermediaire tandjes van Vorax