Brachiopoden en ? Bivaal ?
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Brachiopoden en ? Bivaal ?
Hier enkele foto\'s van een steen met heel wat brachiopoden maar is die andere schelp in het centrale deel van steen een bivaal ?
Oh ja vindplaats is Sinsin (10km van Marche en Famenne) en ik denk dat ik deze steen vorig jaar of het jaar daarvoor heb gevonden op een weg die net verstevigd was met aangevoerde schist. Maar waarschijnlijk kwamen de stenen wel van een of andere lokale bouwwerf.
Foto 1 : totaalbeeld
Foto 2 & 3 : details boven en onder
Foto 4 : bovenste deel anders belicht (Led)
Groeten
Dagobert
Dagobert L'Ecluse
- SebastiaanVR
Antw: Brachiopoden en ? Bivaal ?
Hallo Dagobert,
het is inderdaad een bivaal.
kijk anders even voor de zekerheid in een fossielen encyclopedie.
gr,
Sebastiaan
het is inderdaad een bivaal.
kijk anders even voor de zekerheid in een fossielen encyclopedie.
gr,
Sebastiaan
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Deze fossiele brachiopoden zijn inderdaad zeer kenmerken voor de fossiele brachiopodenfauna ten zuiden van Marche en Famenne (doet mij zelfs sterk denken aan Grimbiemont)
Hoedanook je hebt er een mooie afdruk van een wier op het laatste fossiel zitten weinig mensen zien ze omdat ze niet echt goed afsteken op de matris maar de wieren zijn echt veel voorkomend in de streek van Marche (ik ken geen andere plaats in het belgisch devoon waar ze met deze hoeveelheid voorkomen)
deze soort wieren worden gekenmerkt door het karakteristieke puntje in het midden (zie bewerkte foto)
in de literatuur ben ik ze nog niet vaak tegen gekomen (behalve in de boekjes van de B.V.P.: geschiedenis van het Leven over het Devoon \"Geys\")
Groeten Anthonie
Hoedanook je hebt er een mooie afdruk van een wier op het laatste fossiel zitten weinig mensen zien ze omdat ze niet echt goed afsteken op de matris maar de wieren zijn echt veel voorkomend in de streek van Marche (ik ken geen andere plaats in het belgisch devoon waar ze met deze hoeveelheid voorkomen)
deze soort wieren worden gekenmerkt door het karakteristieke puntje in het midden (zie bewerkte foto)
in de literatuur ben ik ze nog niet vaak tegen gekomen (behalve in de boekjes van de B.V.P.: geschiedenis van het Leven over het Devoon \"Geys\")
Groeten Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
een redelijk groot stuk wier zit nog in het moedergesteente
* Scientia et Miratio *
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Dag Anthonie,
Bedankt voor je reactie, mijn vraag ging dus wel degelijk over het stuk dat jij hebt aangeduid. Ik twijfelde of het een bivaal kon zijn of iets anders. Maar jij zal het wel bij het rechte eind hebben. Ik zal de steen eens zeer goed bekijken als ik terug in Sinsin ben. Want de steen ligt nog in het chalet van mijn ouders.
Alvast Bedankt
Dagobert
Ps Sinsin ligt echter niet ten zuiden van Marche eerder 10 km ten noordoorsten van Marche. Sinsin ligt op de grens van de Calestienne en de schist zones van de Famenne. Een zeer interessante plaats hoor, in de kalk vind je daar dikwijls koralen en en 100 m verder in de schist vind je dan weer heel veel brachiopoden.
Bedankt voor je reactie, mijn vraag ging dus wel degelijk over het stuk dat jij hebt aangeduid. Ik twijfelde of het een bivaal kon zijn of iets anders. Maar jij zal het wel bij het rechte eind hebben. Ik zal de steen eens zeer goed bekijken als ik terug in Sinsin ben. Want de steen ligt nog in het chalet van mijn ouders.
Alvast Bedankt
Dagobert
Ps Sinsin ligt echter niet ten zuiden van Marche eerder 10 km ten noordoorsten van Marche. Sinsin ligt op de grens van de Calestienne en de schist zones van de Famenne. Een zeer interessante plaats hoor, in de kalk vind je daar dikwijls koralen en en 100 m verder in de schist vind je dan weer heel veel brachiopoden.
Dagobert L'Ecluse