Brachiopoden en ? Bivaal ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Brachiopoden en ? Bivaal ?

Bericht door leclused » 19 aug 2006, 17:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier enkele foto\'s van een steen met heel wat brachiopoden maar is die andere schelp in het centrale deel van steen een bivaal ?

Oh ja vindplaats is Sinsin (10km van Marche en Famenne) en ik denk dat ik deze steen vorig jaar of het jaar daarvoor heb gevonden op een weg die net verstevigd was met aangevoerde schist. Maar waarschijnlijk kwamen de stenen wel van een of andere lokale bouwwerf.

Foto 1 : totaalbeeld
Foto 2 & 3 : details boven en onder
Foto 4 : bovenste deel anders belicht (Led)

Groeten

Dagobert

Dagobert L'Ecluse

SebastiaanVR
Antw: Brachiopoden en ? Bivaal ?

Bericht door SebastiaanVR » 06 sep 2006, 22:56

Hallo Dagobert,

het is inderdaad een bivaal.
kijk anders even voor de zekerheid in een fossielen encyclopedie.

gr,

Sebastiaan

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 07 sep 2006, 20:55

Deze fossiele brachiopoden zijn inderdaad zeer kenmerken voor de fossiele brachiopodenfauna ten zuiden van Marche en Famenne (doet mij zelfs sterk denken aan Grimbiemont)

Hoedanook je hebt er een mooie afdruk van een wier op het laatste fossiel zitten weinig mensen zien ze omdat ze niet echt goed afsteken op de matris maar de wieren zijn echt veel voorkomend in de streek van Marche (ik ken geen andere plaats in het belgisch devoon waar ze met deze hoeveelheid voorkomen)
deze soort wieren worden gekenmerkt door het karakteristieke puntje in het midden (zie bewerkte foto)

in de literatuur ben ik ze nog niet vaak tegen gekomen (behalve in de boekjes van de B.V.P.: geschiedenis van het Leven over het Devoon \"Geys\")

Groeten Anthonie

* Scientia et Miratio *

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 07 sep 2006, 20:56

Afbeelding

een redelijk groot stuk wier zit nog in het moedergesteente

* Scientia et Miratio *

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Bericht door leclused » 08 sep 2006, 13:59

Dag Anthonie,

Bedankt voor je reactie, mijn vraag ging dus wel degelijk over het stuk dat jij hebt aangeduid. Ik twijfelde of het een bivaal kon zijn of iets anders. Maar jij zal het wel bij het rechte eind hebben. Ik zal de steen eens zeer goed bekijken als ik terug in Sinsin ben. Want de steen ligt nog in het chalet van mijn ouders.

Alvast Bedankt

Dagobert

Ps Sinsin ligt echter niet ten zuiden van Marche eerder 10 km ten noordoorsten van Marche. Sinsin ligt op de grens van de Calestienne en de schist zones van de Famenne. Een zeer interessante plaats hoor, in de kalk vind je daar dikwijls koralen en en 100 m verder in de schist vind je dan weer heel veel brachiopoden.

Dagobert L'Ecluse

Gesloten