Wervel lichaam . van ???
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Wervel lichaam . van ???

Hallo deze wervel kreeg ik deze morgen van een collega, komt van omgeving s'gravenzande.
Het is een vrij lang en robuust,
Het neurale gat aan de voorkant rond achterloopt het iets wijder uit aan de onderkant.
De kam staat ook wat meer naar achteren,ook de articulatie inkepingen , zie foto 5 aan de achterkant herken ik niet.
Ook de uitsteeksel resten lijken aan te geven dat deze vrij kort geweest zijn.
Het doet mij iets in de richting van , roofdier denken,ik moet ergens beginnen!
Voor nu denk ik aan zee zoogdier , bv hals / borst wervel walrus ???
Maar voor het zelfde geld is het bv varken , zou dus alle kanten op

Ik wacht het tijdens verder zoeken naar een mogelijk juiste determinatie af wat jullie bevindingen zijn.
Gr
Huug
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Wervel lichaam . van ???
Hij is zeker massief. Ik zie dat de achterste kleine articulatievlakjes min of meer rond zijn. In dat geval zie je, als het stuk compleet is dat de voorste vlakjes hol zijn en om de achterste van de wervel er voor zitten. Gevold is dat de lendenwervels min of meer vast zitten. Een roofdier kan zijn lendenen naar beneden en boven buigen (zoek maar een filmpje van een jachtluipaard). Daar zie je alleen vlakke articulaties.Deze wervel is dus ven een hoefdier, waarschijnlijk runderachtig.
Charlie
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

Dank voor je antwoord Charlie ,ik bedacht mij ook dat een (land) roofdier snel en soepel moet kunnen bewegen,als ik al kijk naar een kat !
Daarom dacht ik richting zee zoogdier bv walrus ,(roofdier)richting minder bewegelijk .
Maar alles was nog open !

Nu zeer waarschijnlijk rund dus.
(lende wervel )
Ook zie ik wat je bedoeld met het in haken van de wervel ,bij de bijgevoegde foto boven mijn duim is nog een deel van het holle articulatie vlak te zien.,
het is goed te zien dat ook het achterste uitstekende articulatie vlak mooi en het voorste vlak zou passen en dat de wervel dan netjes aansluit op de corospenderede wervel, dus nogmaals dank voor de heldere uitleg .
Weer wat geleerd

Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 15-11-2017 om 15:46 NL]
[Bewerkt door Optimo op 15-11-2017 om 16:00 NL]
-
- Been thanked: 45 times
Ik snap het, maar in het evolutieverhaal past het niet. De zeehonden horen in de orde van de Carnivora en is dan verwant aan de honden, beren en marters.
Van deze hoefdierwervels weet ik weinig en zijn in mijn collectie ook niet goed geordend.
Van deze hoefdierwervels weet ik weinig en zijn in mijn collectie ook niet goed geordend.
Charlie