Kleintjes uit Kunrade
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Kleintjes uit Kunrade
De auteur deelde zeker jouw sentiment toen hij die soort beschreef.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Bij deze nog een prachtstuk: de dorsale klep van een brachiopode (Lacazella vermicularis?) met bijna compleet bewaard armskelet. Heerlijk om te zien dat deze fragiele structuren over de jaarmilljoenen bewaard gebleven zijn.
Veel kijkplezier,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 17-11-2017 om 22:46 NL]
Mooi en inderdaad nagenoeg perfect bewaard.
Heb ook nog een kleintje in het Kunrader gruis gevonden, maar kan het niet onmiddellijk determineren. De onderzijde van dit dunne fragmentje ( ongeveer 1 mm dik) vertoont hetzelfde patroon als de getoonde bovenzijde.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
Dit is de foraminifeer Lepidorbitoides minor.
@Koen: ik gebruik een kleine pocket camera (Canon PowerShot SX600 Hs) en een oude Leitz microscoop.
Groeten,
Oliver
Dit is de foraminifeer Lepidorbitoides minor.
@Koen: ik gebruik een kleine pocket camera (Canon PowerShot SX600 Hs) en een oude Leitz microscoop.
Groeten,
Oliver
Bedankt voor de tip, Oliver.
Jij hebt ook een mailtje.
Hierbij ook nog een mosdiertje uit dit Kunrader gruis.
Volgens mij heeft dit fragment alle kenmerken van een Beisselina boryana (von Hagenow, 1851) met de fors uitgebouwde peristomen, die aan de proximale zijde sterker verkalkt zijn en naar voren springen. Schuin boven de peristomen ( distaal) zit telkens een groot avicularium, terwijl verder vooral aan de onderzijde van de mondopeningen kleinere ascoporen aanwezig zijn. Deze soort komt regelmatig voor in Kunrader materiaal, maar wordt bij mijn weten niet aangetroffen in de ENCI groeve.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
En hier nog eentje, dat ik deze namiddag vond in dat Kunrader materiaal. Het is een Truncatulipora filix (von Hagenow, 1851).
Deze soort was ik al eerder in de Meerssen Member van ENCI tegen gekomen. Maar dit is het eerste exemplaar uit het oudere Kunrader gruis.
Op de eerste foto is een bovenaanzicht te zien van dit mosdiertje, dat met een voetje vastzit op een substraat. Foto 2 toont de onderzijde van dit voetje, waaruit een centrale tak groeit. Hieruit groeien gebundelde cellen zijdelings verder om zo nieuwe zijtakjes te vormen. Foto 3 is een zijaanzicht van het specimen dat 7 mm lang is.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
die Beisselina-achtige soorten zijn vaak erg moeielijk uit elkaar te Ik ben niet zeker of het om een Beisselina gaat. Hoe ziet de dwarsdoorsnede er uit? En zijn er avicularia op de laterale randen aanwezig? Deze infos zouden uitsluitsel kunnen geven.
De T. filix is zeer mooi bewaard voor Kunrade. Heb ik zo in Kunrader materiaal nog niet gevonden. Proficiat!
Groeten,
Oliver
die Beisselina-achtige soorten zijn vaak erg moeielijk uit elkaar te Ik ben niet zeker of het om een Beisselina gaat. Hoe ziet de dwarsdoorsnede er uit? En zijn er avicularia op de laterale randen aanwezig? Deze infos zouden uitsluitsel kunnen geven.
De T. filix is zeer mooi bewaard voor Kunrade. Heb ik zo in Kunrader materiaal nog niet gevonden. Proficiat!
Groeten,
Oliver
Bedankt Tom,
ik maak mijn foto's zonder stacking ( vind ik te moeilijk). Maar ik gebruik wel 3 extensieringen ( 13 mm + 21 mm +31 mm) en een EF 50 mm 1 : 1.8 lens ( canon). Om vlakke structuren te fotograferen gebruik ik f= 8 en ga soms tot f= 16 voor meer geaccidenteerde oppervlakken.
Oliver,
op de dwarsdoorsnede is duidelijk te zien dat de twee lamellen rug tegen rug liggen met een duidelijke scheidingslijn daartussen.
Op de laterale randen zitten relatief kleine avicularia.
Op basis van de beschrijvingen van Wiesemann ( 1963) ga ik ervan uit dat dit een B. boryana is. Maar jij hebt gelijk dat het een moeilijke determinatie blijft en dus hoor ik graag jouw opinie en argumenten om mijn mening bij te sturen.
De T. filix is inderdaad uitzonderlijk goed bewaard voor Kunrade materiaal.
beste groeten
Lugo
ik maak mijn foto's zonder stacking ( vind ik te moeilijk). Maar ik gebruik wel 3 extensieringen ( 13 mm + 21 mm +31 mm) en een EF 50 mm 1 : 1.8 lens ( canon). Om vlakke structuren te fotograferen gebruik ik f= 8 en ga soms tot f= 16 voor meer geaccidenteerde oppervlakken.
Oliver,
op de dwarsdoorsnede is duidelijk te zien dat de twee lamellen rug tegen rug liggen met een duidelijke scheidingslijn daartussen.
Op de laterale randen zitten relatief kleine avicularia.
Op basis van de beschrijvingen van Wiesemann ( 1963) ga ik ervan uit dat dit een B. boryana is. Maar jij hebt gelijk dat het een moeilijke determinatie blijft en dus hoor ik graag jouw opinie en argumenten om mijn mening bij te sturen.
De T. filix is inderdaad uitzonderlijk goed bewaard voor Kunrade materiaal.
beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites