Ursus arctos priscus
-
- Been thanked: 45 times
Ursus arctos priscus

Onze "nieuwe"beer: Ursus arctos priscus in afgelopen 23 e Grottenberen Symposium in Slowakije officieel door Adrian Marciszak gepresenteerd. De tekening is van W. Gorning. Naar ik van Adrian begreep waren er geen negatieve reacties. Het was onder een aantal wetenschappers al geruime tijd bekend dat we er mee bezig waren en een aantal hadden onze determinaties al erkend. Ik kon er helaas niet bijzijn. Kort voor het Symposium had ik mijn knieschijf gebroken. Ik hoop dat nu iedereen er van overtuigd is dat de grottenbeer in Nederland uiterst zeldzaam is en dat er alleen bruine beren waren, waarbij beide ondersoorten mogelijk gelijktijdig voorkwamen.
Charlie
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Ursus arctos priscus
Erg interessant! Wat een kolos!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Chapeau Charlie ,je had al eens verteld dat er foute aannames
genoeg waren omtrent de determinatie van beren vondsten in Nederland
goed om te horen dat er nu een duidelijk en sluitend onderzoek is uitgekomen !
gr
Huug
genoeg waren omtrent de determinatie van beren vondsten in Nederland
goed om te horen dat er nu een duidelijk en sluitend onderzoek is uitgekomen !
gr
Huug
-
-
- Been thanked: 45 times
Niet helemaal nieuw, want in 1818 heeft Goldfuss een schedel van deze beer beschreven. In de periode rond de tijd van Cuvier is er veel beschreven, waarbij diverse nieuwe soorten beschreven zijn. Langzaamaan is dat bestand opgeschoond en ook deze wat in de vergetelheid geraakt. In de praktijk lagen de resten van deze beer in de laden van musea als pathologisch grottenbeer en viel dus binnen de vorm variatie. Adrian merkte in Polen de schedels op, want in één kaak zaten kiezen van een grottenbeer en een bruine beer. DNA heeft hem geholpen om duidelijkheid te krijgen. Ik had in mijn collectie en in nog een paar collecties in Nederland beren materiaal dat niet paste. Ook hier werden ze grottenbeer genoemd, maar ze hadden te veel bruine beer eigenschappen. Uiteindelijk bracht ook hier DNA uitslag. Afgelopen jaar kregen Adrian en ik al een paar keer opmerkingen van berenkenners dat ze ze nu tussen de grottenberen zien liggen.
Charlie
-