Antwerpen : Alopias .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antwerpen : Alopias .
Hallo iedereen.
Op vraag van Frank plaats ik hier wat vondsten van de soort Alopias.
Dit topic gaat wel over een zelf gevonden collectie .
Eigenlijk is dit in het Vlaams de Voshaai,en typisch bij deze soort is de vreemde vorm van de staart.Sommige soorten komen nu nog recent voor.
Er is bij deze soort ook een duidelijk verschil in mannelijk en vrouwelijke exemplaren.
[Bewerkt door strandjutters op 01-12-2017 om 00:04 NL]
Op vraag van Frank plaats ik hier wat vondsten van de soort Alopias.
Dit topic gaat wel over een zelf gevonden collectie .
Eigenlijk is dit in het Vlaams de Voshaai,en typisch bij deze soort is de vreemde vorm van de staart.Sommige soorten komen nu nog recent voor.
Er is bij deze soort ook een duidelijk verschil in mannelijk en vrouwelijke exemplaren.
[Bewerkt door strandjutters op 01-12-2017 om 00:04 NL]
strandjutters
- strandjutters
Antw: Antwerpen : Alopias .

Hallo iedereen,ik begin bij deze soort.
Alopias ,sp .
Is een zeer zeldzame vondst als je er eentje vind,vandaar dat ik ook de fragmenten in mijn verzameling stop.
De soort is nog niet echt beschreven,men denk dat de soort in het mioceen bestond,maar daar heb ik sterk mijn twijfels over.
Je vind de soort niet in situ in het Mioceen.
Gezien de bewaring die niet echt goed is ,en de andere soorten die je soms samen vind,denk ik dat het een soort moet zijn uit het Oligoceen.( Verspoeld )
Het zijn vrij grote tanden voor wat Alopias betreft,enkel de grandis is groter.
[Bewerkt door strandjutters op 30-11-2017 om 19:01 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo,de tweede soort is de Alopias grandis.
Dit is de grootste soort die je hier kunt vinden,maar tevens ook de zeldzaamste soort,eigenlijk zou hij uit het midden Mioceen afkomstig zijn,maar ik heb hier ook twijfels over.
Ik vind deze soort op de vindplaats enkel in het bruine zand (Plioceen)En nooit in het zwarte zand (Mioceen).
Deze tanden lijken zeer goed op een benedenii,maar ze zijn wat platter,en hebben ook de typische kroon,al is dit niet gemakkelijk om dit uit te leggen als je niet alle tandpositie,s in je verzameling hebt.
Dit is de grootste soort die je hier kunt vinden,maar tevens ook de zeldzaamste soort,eigenlijk zou hij uit het midden Mioceen afkomstig zijn,maar ik heb hier ook twijfels over.
Ik vind deze soort op de vindplaats enkel in het bruine zand (Plioceen)En nooit in het zwarte zand (Mioceen).
Deze tanden lijken zeer goed op een benedenii,maar ze zijn wat platter,en hebben ook de typische kroon,al is dit niet gemakkelijk om dit uit te leggen als je niet alle tandpositie,s in je verzameling hebt.
strandjutters
- strandjutters

Hallo hier wat tandjes van deze grandis soort,ik bewaar hier ook de fragmenten,gezien hun zeldzaamheid.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo,dan heb ik hier nog twee potjes met de meer voorkomende Alopias soorten,met name exigua-latidens en superciliosus.
Al zijn dit toch ook geen alledaagse vondsten,je vind er eentje in een paar keer gaan zoeken,en je vind ze ook vaak in het gruis gezien hun kleine afmetingen,maar morgen daar wat meer over.
GR
strandjutters
- Everhardus
Mooi spul Pascal. Inhoudelijk hou ik maar eens netjes mijn mond, te weinig kijk op. Maar zeer mooie vondsten !
-
Hi Pascal,
Interessant object met labridae-achtige tandjes toon je linksonder de eerste foto. Kun je daar wat meer afbeeldingen van laten zien?
Heb je soms meer materiaal met dit soort tandjes?
groet,
Interessant object met labridae-achtige tandjes toon je linksonder de eerste foto. Kun je daar wat meer afbeeldingen van laten zien?
Heb je soms meer materiaal met dit soort tandjes?
groet,
Wilson
- strandjutters
Hallo Bedankt Marcel 
Hallo Wilson,ik maak zondag wat betere foto,s,ik heb die tandjes wel los gevonden maar maar een keer in dit kaakgedeelte.
Zondag doe ik verder met het topic,ben nu te moe
GR

Hallo Wilson,ik maak zondag wat betere foto,s,ik heb die tandjes wel los gevonden maar maar een keer in dit kaakgedeelte.
Zondag doe ik verder met het topic,ben nu te moe

GR
strandjutters
zo Pascal,
ik had even geen tijd om te reageren,
maar ik ben er,
mooi diversiteit,
toppie,
veel mooie hele gave tanden zie ik.
superssssss
ik had even geen tijd om te reageren,
maar ik ben er,
mooi diversiteit,
toppie,
veel mooie hele gave tanden zie ik.
superssssss
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- strandjutters

Hallo iedereen,hier een paar uit mijn verzameling (Alopias cf superciliosus )
Dit is de meest voorkomende soort in Antwerpen.
De tandjes meten tussen de 12 en 15 mm.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 03-12-2017 om 23:40 NL]
strandjutters