Fossiel klein steentje
Fossiel klein steentje

Dit mini steentje gevonden op een Brabantse akker.
Het lijkt uit een onder- en bovengedeelte te bestaan. Het bovenste dopje heeft 8 puntjes. Eigenlijk lijkt het nog het meest op een fossiel lieveheersbeestje ook qua formaat.
Na enig zoekwerk vond ik een aanwijzing dat het een stukje stengel van een zeelelie zou kunnen zijn.
Hopelijk kan iemand me er iets meer over vertellen.
Ellie
Antw: Fossiel klein steentje
Hallo Ellieen 1, bijzondere vondst. het lijkt me eerder iets archeologisch om dat het steen is. Het lijkt me geen aardewerk. De putjes staan op gelijke afstand. Het zou een versiersel uit de romeinse tijd kunnen zijn of wellicht wat ouder(late ijzertijd. Het is een akkervondst en fossiel is wel uit te sluiten.
Gr.Ben
0000000000
Hallo Ben,
Het steentje komt inderdaad van een akker met vondsten vanaf de midden-steentijd. Toch heb ik in diezelfde omgeving wel meer onbekende versteende voorwerpen gevonden maar dan groter.
Als jij uitsluit dat dit steentje een fossiel is zou het misschien een gem van een ring kunnen zijn. Voor andere versiering lijkt het me te klein maar je weet maar nooit natuurlijk.
Bedankt voor je reactie!
Het steentje komt inderdaad van een akker met vondsten vanaf de midden-steentijd. Toch heb ik in diezelfde omgeving wel meer onbekende versteende voorwerpen gevonden maar dan groter.
Als jij uitsluit dat dit steentje een fossiel is zou het misschien een gem van een ring kunnen zijn. Voor andere versiering lijkt het me te klein maar je weet maar nooit natuurlijk.
Bedankt voor je reactie!
Ellie
Hoi Ellieen,
Probeer anders eens http://www.bodemvondstenwereld.nl/
Daar worden vaak zulke vondsten geplaatst.
Succes en groet,
René
Probeer anders eens http://www.bodemvondstenwereld.nl/
Daar worden vaak zulke vondsten geplaatst.
Succes en groet,
René
Verba volant, fossilis manent
Dankjewel Vincko, op amateurbasis ben ik al een klein beetje thuis op archeologisch gebied. Ik vermoed dat men mij vanuit die hoek weer naar de fossiele richting gaat verwijzen.
Vr.gr.
Ellie
Vr.gr.
Ellie
Ellie
-
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 95 times
Hoi Ellie,
Ik heb de foto'gisteren aan een van mijn collega's van de afdeling archeologie laten zien. Daar werd eigenlijk direct gem geopperd maar wel met duidelijke vraagtekens, omdat het steentje nou niet bepaald mooi/bijzonder is.
Groeten, Jeroen
Ik heb de foto'gisteren aan een van mijn collega's van de afdeling archeologie laten zien. Daar werd eigenlijk direct gem geopperd maar wel met duidelijke vraagtekens, omdat het steentje nou niet bepaald mooi/bijzonder is.
Groeten, Jeroen
Hoi Jeroen, bedankt voor de genomen moeite!
Dan lijkt me vanwege de afmeting een gem ook de enige verklaring.
Dezelfde dag vond ik op diezelfde akker ook een stukje la tène glas dus oorsprong IJzertijd ligt misschien meest voor de hand.
De Romeinen beschikten al over veel mooier materiaal voor gemmen.
Groetjes,
Ellie
Dan lijkt me vanwege de afmeting een gem ook de enige verklaring.
Dezelfde dag vond ik op diezelfde akker ook een stukje la tène glas dus oorsprong IJzertijd ligt misschien meest voor de hand.
De Romeinen beschikten al over veel mooier materiaal voor gemmen.
Groetjes,
Ellie
Ellie
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 112 times
Hoi Ellie,
Laat ik me bij de rest voegen door te benadrukken dat dit inderdaad geen fossiel is, maar een archeologische vondst. Hoewel ik het niet met Ben eens ben dat je op een akker geen fossielen zou kunnen vinden, lijkt me het in dit geval ook niet waarschijnlijk, omdat de sedimenten in Brabant er simpelweg te jong voor zijn, de ijskappen nooit zover zuid gekomen zijn, en het me bovendien sterk lijkt dat er eventueel pleistoceen materiaal opgebaggerd en op het veld uitgestreken is. Desondanks kan het zelfs dan nog gebeuren dat je fossielen op een akker aantreft, want ook in het verleden oefenden fossielen al een sterke aantrekkingskracht op mensen uit en werden ze verzameld en vervolgens verloren.
Als archeoloog kan ik je overigens aanraden om bij potentieel bijzondere, maar ook onduidelijke vondsten contact met de regionale archeoloog (zo deze nu gemeentelijk, provinciaal of anders is) op te nemen. Hij/zij kan je namelijk niet alleen waarschijnlijk wel meer over je vondst vertellen. Maar mocht deze relevant zijn, staat deze bovendien geregistreerd en kan er zo nodig onderzoek naar gedaan worden of meer informatie opleveren over welke archeologische tijdperken er in een bepaald gebied teruggevonden kunnen worden. Wat weer bijdraagt aan de kennis en behoud van ons archeologisch bestand...
Hoe dan ook, een leuke vondst - en al helemaal omdat het zo klein is. Goed gespot!
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
Laat ik me bij de rest voegen door te benadrukken dat dit inderdaad geen fossiel is, maar een archeologische vondst. Hoewel ik het niet met Ben eens ben dat je op een akker geen fossielen zou kunnen vinden, lijkt me het in dit geval ook niet waarschijnlijk, omdat de sedimenten in Brabant er simpelweg te jong voor zijn, de ijskappen nooit zover zuid gekomen zijn, en het me bovendien sterk lijkt dat er eventueel pleistoceen materiaal opgebaggerd en op het veld uitgestreken is. Desondanks kan het zelfs dan nog gebeuren dat je fossielen op een akker aantreft, want ook in het verleden oefenden fossielen al een sterke aantrekkingskracht op mensen uit en werden ze verzameld en vervolgens verloren.
Als archeoloog kan ik je overigens aanraden om bij potentieel bijzondere, maar ook onduidelijke vondsten contact met de regionale archeoloog (zo deze nu gemeentelijk, provinciaal of anders is) op te nemen. Hij/zij kan je namelijk niet alleen waarschijnlijk wel meer over je vondst vertellen. Maar mocht deze relevant zijn, staat deze bovendien geregistreerd en kan er zo nodig onderzoek naar gedaan worden of meer informatie opleveren over welke archeologische tijdperken er in een bepaald gebied teruggevonden kunnen worden. Wat weer bijdraagt aan de kennis en behoud van ons archeologisch bestand...
Hoe dan ook, een leuke vondst - en al helemaal omdat het zo klein is. Goed gespot!
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
Hoi Alexander,
Ook jij bedankt voor je reactie. Ik heb nog 1 afbeelding bijgevoegd vanuit een andere hoek genomen. Hierbij zie je nogmaals hoe klein het wel is en hoe de puntjes evenredig verdeeld zijn. Ook is te zien dat er onderaan nog een soort van richeltje zit.
Binnenkort zal ik eens een foto met enkele fossiele akkervondsten plaatsen. Zelf dacht ik dat het misschien mogelijk zou zijn dat oude zijtakken van rivieren zoals voor Brabant b.v. de Maas, deze fossielen ooit hebben meegesleept en achtergelaten.
Vr.gr.
Ellie
Ellie