Pulalius vulgaris, fossiele krab

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
redmilksnake
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times
Pulalius vulgaris, fossiele krab

Bericht door redmilksnake » 09 dec 2017, 22:37

Afbeelding

Hallo allen,

Op de laatste editie van Paleotime twee concreties met krabben er in op de kop getikt. De eerste is ondertussen geprepareerd en ik zal hier het verslag geven van hoe dat in zijn werk ging. Ik begon met een open geklopt exemplaar (foto 1) wat je moet doen om te zien of er een krab in zit, hoe diep hij zit, en wat de bovenkant is, want je zou zo maar aan de onderkant beginnen. De bolle kant in dit geval is de bovenkant, de twee puntjes die ervoor de zien zijn is één van de scharen en op het derde stukje was al een stuk van een pootje te zien.

redmilksnake
Antw: Pulalius vulgaris, fossiele krab

Bericht door redmilksnake » 09 dec 2017, 22:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na voorzichtig begonnen te zijn vanaf boven, wetende hoe diep de krab zat, was er al snel een stuk van het schild te zien (foto 1) en dat werd snel groter gemaakt (foto 2) Al werd dat erg moeilijk gemaakt door de hardheid van de concretie. Deze knollen zijn enorm hard en het duurt dan ook even voor je een stukje open hebt gelegd. Na een paar uur verder gewerkt te hebben was het grootste deel van het schild en 6 van de 8 pootjes zichtbaar (foto 3)

redmilksnake

Bericht door redmilksnake » 09 dec 2017, 22:44

Afbeelding

De eerste schaar kwam tevoorschijn, tot nu toe was de bewaringstoestand redelijk tot goed, hoewel ik met de prepareernaald tot bijna op de krab moest komen om de stukjes weg te laten schieten, ging dat nog vrij goed. Wel is te zien dat ik op de linkerkant (gezien vanaf de foto) de pootjes een keer geraakt hebt, omdat 1 pootje dichter tegen de ander aanlag dan verwacht, en aan de rechterkant heb ik het achterste pootje een keer geraakt, omdat deze veel hoger lag dan verwacht.

redmilksnake

Bericht door redmilksnake » 09 dec 2017, 22:49

Afbeelding

Afbeelding

En het eindresultaat. Bij het vrijleggen van de tweede schaar kwam ook pootje 7 tevoorschijn. 7 van de 8 pootjes die bewaard zijn is uitzonderlijk veel, dus dat is natuurlijk altijd mooi. De bewaringstoestand van de tweede schaar was beduidend minder, wat het prepareren bemoeilijkte. De oorzaak is mij onbekend, maar de schaar heeft vooral minder glans. Ook was de bewaringstoestand van de segmenten het dichts bij de krab zelf ook erg slecht, waardoor het erg moeilijk was die open te leggen. Al ben ik zelf zeer tevreden met het resultaat, zeker gezien het de eerste keer was dat ik met een complete krab bezig ben geweest. Ik heb er nog 1 liggen, word moeilijk om dit resultaat te verbeteren, maar ik ga zeker mijn best doen.

Jonathan

P.S. Nog vergeten te vermelden, de krab komt uit de staat Washington, VS.

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 10 dec 2017, 10:19

Erg mooi, knap werk! Ik heb een hekel aan prepareren, dus ik veel bewondering dat je dit met zoveel geduld voor elkaar krijgt.

Uit welke periode komt de krab?

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 10 dec 2017, 12:06

Prachtig prepwerk Jonathan!
Het zou leuk zijn als jij een paar betere foto's (vooral van dichter bij) zou kunnen posten.

Veel succes voor de volgende krab!

Groeten,
Oliver

Everhardus

Bericht door Everhardus » 10 dec 2017, 14:58

Prachtig !

redmilksnake

Bericht door redmilksnake » 10 dec 2017, 16:49

Afbeelding

Afbeelding

Dank!

Ik heb geprobeerd twee betere foto's te maken, maar met het huidige daglicht en de niet al te goede camera van mijn telefoon is dat vrij lastig. Hoop dat deze beter zijn.

Met vriendelijke groet,

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 85 times
Been thanked: 112 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 10 dec 2017, 22:35

Ik kan ook alleen maar beamen: bijzonder mooi geprepareerd! En een voor mij ook zeer leerzaam verslag! Bedankt voor het delen.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 11 dec 2017, 00:37

Heb je dit zeer fraaie resultaat behaald met een luchtbijtel?

Plaats reactie