Bryozoa Plioceen Estepona
Bryozoa Plioceen Estepona

hallo, dit bryozoa takje vond ik in mijn monster uit het Plioceen van Estepona(Spanje). Dit is een zeer foraminifeer rijke afzetting. het ligt ca. 80 tot 100meter boven zee niveau.
Dit takje waarvan ik de naam nog niet weet vond ik bijzonder omdat er een vergroeiing op heeft plaats gevonden het lijkt op een foraminifeer die is ingedrongen. Mijn vraag is hoe heet het takje(bryozoa)en komt dit meer voor misschien in het Krijt van Maastricht ?
groet,Ben.
0000000000
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa Plioceen Estepona

Hoi Ben,
leuk stuk. Het gaat hier inderdaad om een bryozoa-takje uit de familie Crisiidae. Vermoedelijk om het geslacht Crisia. Dit geslacht komt nog niet voor in het Krijt, omdat het jonger is.
Het is beschreven vanaf het Eoceen en komt ook recent voor.
Het blaasvormig object is een zo genaamd gonozooid, een broedkamer voor de larven van de kolonie. Maar jouw idee dat het om een "parasiet" gaat is begrijpelijk. In de literatuur uit de 19de eeuw werden gonozooiden ook als parasieten aangezien en zelfs met eigen geslachtsnamen beschreven. Eentje daarvan is Coelophyma Reuss, 18??. Von Hagenow beschreef zelfs 3 Coelophyma-soorten uit Maastricht.
Bij deze twee foto's van vergelijkbare gonozooiden uit Maastricht.
Foto 1: Osculipora truncata (Goldfuss, 1827)
Foto 2: Idmonea disticha (v. Hagenow, 1851)
Beste Groeten,
Oliver
Antw: Bryozoa Plioceen Estepona
Hallo Oliver, bedankt voor je duidelijke reactie. Een broedkamer is leuk. In al mijn gezoek heb ik dit nog maar 2 keer gezien. Dat jij je 2 foto,s kon vinden is leuk, en overtuigend. het gaat bij mij in de boeken.
Fijne feestdagen gewenst. Groet,Ben.
Fijne feestdagen gewenst. Groet,Ben.
0000000000