Lamnidae, uit Cadzand
Lamnidae, uit Cadzand
Hallo Allemaal,
In mijn verzameling uit Cadzand kom ik maar weinig tandjes met deze bewaar toestand.
Mijn vraag is zouden deze allemaal uit dezelfde weg geerodeerde afzetting komen? en ten tweede, kan iemand zeggen om welke soorten het gaat.
Heb zelf wel een idee, maar zou graag jullie mening horen.
Hans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Lamnidae, uit Cadzand
Ik doe een Gokje Hans.
1 oxy
2 Retro
3 Retro
4 oxy
5 hast
6 oxy lateraal onderkaaks.
Maar jij weet ook wel dat je meerdere foto,s van een tand nodig heb om ze te determineren
GR
1 oxy
2 Retro
3 Retro
4 oxy
5 hast
6 oxy lateraal onderkaaks.
Maar jij weet ook wel dat je meerdere foto,s van een tand nodig heb om ze te determineren

GR
strandjutters
Hallo Pascal,
Ik zou nr. 3 liever in dit kaakje plaatsen.
Dit kaakje komt uit het laat mioceen van Mill.
Dit is volgens mij de vroegste vorm van Isurus paucus.
Van laat miocene afzettingen zijn niet veel resten in het basisgrind van de sluise hompels, die begin jaren 90 van de vorige eeuw zijn opgespoten bij de radar toren over gebleven.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,werd deze soort vroeger niet vaak Isurus desori genoemd ?
Een platte foto van deze tand moet duidelijk aantonen of het al dan niet een Retro is.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 27-12-2017 om 22:47 NL]
Een platte foto van deze tand moet duidelijk aantonen of het al dan niet een Retro is.
GR
strandjutters
Antw: Antw: Lamnidae, uit Cadzand
Als ik een platte foto maak, wat geeft dan aan of het een retro is of niet?strandjutters schreef:
Hallo Hans,werd deze soort vroeger niet vaak Isurus desori genoemd ?
GR
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Pascal,
Eerste foto links Isurus retroflexus uit Antwerpen. Midden mioceen.
Rechts Isurus Paucus uit Cadzand Buiten Mill Die uit het laat mioceen komen een zeldzame verschijning.
Tweede foto. Links I. retroflexus, rechts I. paucus.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans,volgens mij zij dit twee Retro,s.
Bij mijn weten komt paucus bij ons hier totaal niet voor.
Wat retroflexus betreft,je heb twee vormen,de kleine uit het Mioceen en de grote vorm uit het Plioceen.
Gr Pascal
Bij mijn weten komt paucus bij ons hier totaal niet voor.
Wat retroflexus betreft,je heb twee vormen,de kleine uit het Mioceen en de grote vorm uit het Plioceen.
Gr Pascal
strandjutters
Hallo Pascal,
Dat jij denkt dat het twee retro's zijn is voor mij niet zo verwonderlijk.
Van Isurus paucus wordt aangenomen dat zijn voorloper Isurus retroflexus is.
In Mill komen alleen tanden voor uit het tortonien en messinien (beide laat mioceen) die herwerkt zijn in het basisgrind aan de basis van het plioceen en die rust op het vroeg tortonien.
Hierin zitten de Isurus tanden die ik paucus noem.
Boven dit basisgrind zit 4 m. vroeg plioceen met daarbovenop een schelpenbank (hierin opgenomen de haaientanden van het laatste deel van het vroeg plioceen en het eerste deel van het laat plioceen.
In deze laag ben ik geen brede retroflexus tegen gekomen.
Trouwens in de gehele fauna van Mill ben ik nog geen een brede retroflexus tegen gekomen, en met zo'n 50000 tanden van Mill heb ik toch wel een redelijk totaalbeeld van de fauna daar.
In tegenstelling met het midden mioceen van Antwerpen waar Isurus oxyrinchus massaal voorkomt is Isurus oxyrinchus in het laat mioceen van Mill vrijwel geheel verdwenen. (heb er maar 15 in mijn verzameling van Mill.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 28-12-2017 om 23:24 NL]
[Bewerkt door stiek op 28-12-2017 om 23:26 NL]
Dat jij denkt dat het twee retro's zijn is voor mij niet zo verwonderlijk.
Van Isurus paucus wordt aangenomen dat zijn voorloper Isurus retroflexus is.
In Mill komen alleen tanden voor uit het tortonien en messinien (beide laat mioceen) die herwerkt zijn in het basisgrind aan de basis van het plioceen en die rust op het vroeg tortonien.
Hierin zitten de Isurus tanden die ik paucus noem.
Boven dit basisgrind zit 4 m. vroeg plioceen met daarbovenop een schelpenbank (hierin opgenomen de haaientanden van het laatste deel van het vroeg plioceen en het eerste deel van het laat plioceen.
In deze laag ben ik geen brede retroflexus tegen gekomen.
Trouwens in de gehele fauna van Mill ben ik nog geen een brede retroflexus tegen gekomen, en met zo'n 50000 tanden van Mill heb ik toch wel een redelijk totaalbeeld van de fauna daar.
In tegenstelling met het midden mioceen van Antwerpen waar Isurus oxyrinchus massaal voorkomt is Isurus oxyrinchus in het laat mioceen van Mill vrijwel geheel verdwenen. (heb er maar 15 in mijn verzameling van Mill.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 28-12-2017 om 23:24 NL]
[Bewerkt door stiek op 28-12-2017 om 23:26 NL]
Hans