Wat was de topvondst in 2017?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: Wat was de topvondst in 2017?

Bericht door Dino15 » 02 jan 2018, 11:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn beste vondst. Een onderkaakse runderkies uit het zwin. Beste wensen allemaal!

Nick.

[Bewerkt door Dino15 op 02-01-2018 om 11:52 NL]

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 02 jan 2018, 13:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb een behoorlijk vruchtbaar jaar gehad waarvan hier enkele toppers :
Otohoplites guersanti, CBN P2, 15cm
Otohoplites auritiformis, 15cm, CBN P2
Sharpeiceras laticlavium 15 cm, onder cenomaniaan (tourtia), dit is niet echt mijn verzameldomein maar als ze zo maar los op het strand liggen raap ik ze toch wel op

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 03 jan 2018, 14:17

Afbeelding

Mijn topvondst van 2017 deed ik eind februari al, net voor we naar Marokko vertrokken. Tijdens een kort bezoekje aan de Ardennen ontdekte ik twee blokjes met daarin bijzonder goed bewaarde crinoiden met steel, kelk en armen. Heel de Marokko trip zat ik gebrand op onze terugkeer. De dag na onze terugkeer nog enkele andere blokjes kunnen veilig stellen, de week nadien werd verdorie toch wel alles weggegraven!

De preparatie was niet makkelijk, en is bovendien nog niet afgerond. Ik durfde namelijk niet zandstralen, en de eerste testen met KOH waren niet zo super. Momenteel worden enkele tests met CT-scans uitgevoerd, maar voorlopig zonder echt bevredigend resultaat.

Deze vondst zal in 2018 in een wetenschappelijk artikel gegoten worden.

Gisterenavond vond ik nog een ongeprepareerd blokje en omdat ik toch wat aan het zandstralen was, dacht ik, laten we eens testen. Voor de stelen geeft het alvast een bevredigend resultaat. Zo komt de roodpaarse kleur van de crinoiden ook beter naar voren.

Andere topvondsten waren enkele hele zeldzame goniatieten en een prachtige berberschijf Eldonia berbera.

Alvast een foto van de crinoidenstengel die gisteren gestraald werd.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 04 jan 2018, 16:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zelf gevonden in het veld. Maar wel zelf gevonden op het internet.

Alle vier stonden verkeerd geïdentificeerd. Ik heb dit jaar maar liefst 3 quadratum botten van Spinosaurus aegyptiacus op het internet gevonden die allemaal als benen stonden beschreven in plaats van schedel botten. Een van de quadratum botten zit ook een gearticuleerd stuk van de quadratojugal aan vast.

Maar vlak voor het einde van het jaar vond ik ook nog een heuse Spinosaurus hersenpan die als wervel beschreven stond. Alle vier stukken komen uit het Kem Kem gebied van Marokko. Dit is zonder enige twijfel mijn beste aankoop tot nu toe. Ook een stuk van de hersenholte is te zien.

Deze stukken horen niet bij elkaar, maar ik heb een plaatje toegevoegd om te laten zien waar de stukken zitten die ik heb.

Ik heb ook twee van de quadratum botten met fotogrammetrie gescant zodat ze in 3d te zien zijn.
https://sketchfab.com/models/40cc9a0514 ... cfc1734a9b

https://sketchfab.com/models/2729a8d2e4 ... 2875111c82

[Bewerkt door Trilobite op 04-01-2018 om 16:16 NL]

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Plaats reactie