There's gold in them thar hills!
There's gold in them thar hills!

Ik kijk altijd met veel plezier naar programma's als Gold Rush, Yukon Gold, de Australische variant Aussie Gold Hunters en mijn favoriet Fool's Gold. Een tijdje geleden had ik het geluk om een in gebruik zijnde wasinstallatie te bezoeken zoals ze ook in deze programma's gebruiken. Na een drie kwartier rijden door de Australische bush kwamen we uit bij een oude goudmijn. Deze mijn was in productie van 1934 tot 1944 en sloot uiteindelijk zijn deuren door een personeelstekort als gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Met behulp van een graafmachine graaft men de oude storthopen nu af. Via een transportband komt het materiaal in een ronddraaiende trommel terecht (foto 1). In deze trommel wordt met behulp van water het materiaal gewassen en de afgespoelde stenen komen er aan de andere kant schoon uit (foto 2). Het modderige water met daarin het goud komt via een buizensysteem in een sluisbak (sluice box) terecht (foto 3). Hier zakt het veel zwaardere goud naar de bodem en zet zich uiteindelijk af in een soort raster en matten welke zich in deze bak bevinden (foto 4). In de linker bovenhoek van de laatste foto kun je het goud zien zitten achter één van de richels.
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Antw: There's gold in them thar hills!
Hoi Camiel!
Fijn om weer eens van je te horen (en zien).
Ziet er weer erg interessant uit wat je laat zien.
Ben je op dit moment 'Down Under' ?
Of zit je nu met een bak goud in Limburg?
Mvg, Tom
Fijn om weer eens van je te horen (en zien).
Ziet er weer erg interessant uit wat je laat zien.
Ben je op dit moment 'Down Under' ?
Of zit je nu met een bak goud in Limburg?
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
-
- Been thanked: 45 times
Antw: There's gold in them thar hills!
In 2003 was ik in Canada / Alaska. Het was nog te vroeg voor het mijnen met machines, maar de mijn eigenaren waren al aanwezig en hebben we uitleg gehad. In die tijd waren ze nog aan het experimenteren met de machines. De permafrost werd nog weggespoten met hogedruk kanonnen. Ook waren we bij iemand die aan het pannen was en heel kleinschalig werkte. Toen viel me de ontspannen sfeer en hartelijkheid op. Enkele hoog opgeleide mensen die de drukte van het westen wilden ontlopen. Als je nu Discovery kijkt zie je vooral stress en hard werken. Hoe is dat in Australië?
Charlie