Prepareren fossielen met pyrieten laag
Prepareren fossielen met pyrieten laag

Ik ben vorige zomer naar de zuidkust van Engeland geweest (charmouth, jurassic coast).
Ik heb een aantal ammonieten die in een pyrieten "schaal" zitten
Weet iemand hoe je die eraf kunt halen zonder de ammoniet kapot te maken?
Alvast bedankt

[Bewerkt door LucasEns op 14-01-2018 om 08:55 NL]
[Bewerkt door LucasEns op 14-01-2018 om 11:05 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Prepareren fossielen met pyrieten laag
Hallo Lucas,
Eigenlijk is de ammoniet al kapot. Totaal omgezet in pyriet.
Pyriet dat al in een vergevorderd stadium van vergaan verkeert. Ik zou zeggen: weg ermee!
Pyriet dat al in een vergevorderd stadium van vergaan verkeert. Ik zou zeggen: weg ermee!
Time fades away (Neil Young)
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Prepareren fossielen met pyrieten laag
Hoi,Spongebob schreef:
ik ben het met Spongebob eens dat het niet mogelijk zou zijn, de ammoniet uit zijn kleding uit Pyriet te halen.
Maar zo ver ik het op de fotos kan zien ben ik niet zeker dat de ammo al aan het vergaan is. Als je eraan ruikt en hij naar ijzer en zwafel stinkt is hij wel aan het vergaan en dan moet je hem werkelijk weggooien. Maar als hij niet stinkt, kun je hem volgens mij wel bewaren, als je wil, het best apart.
Op mijn navolgend Foto zie je een mooie Pleuroceras spinatum in Pyriet, afkomstig uit Buttenheim/Franken/Duitsland. Van de Pyrietfossielen van deze vindplaats heb ik nog nooit gehoord dat ze vergaan.
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 14-01-2018 om 15:46 NL]
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Antw: Prepareren fossielen met pyrieten laag
Hoi,
Prepareren zal hem niet worden. Ik heb ook 'Verwunschlingen' uit Buttenheim. Pleuroceraten met een pyrietkorst. Bij mij zijn ze nu al jaren stsbiel en ik heb niet de indruk dat er veel mee gaat gebeuren.
Ik heb echter ook al eens ammonieten gezien met een pyrietkorst die uit de buurt van Charmouth kwamen die redelijk veel pyrietrot lieten zien. Bijna alle ammonieten vielen daar uit elkaar.
Hou ze in de gaten. Vaak begint het met een soort witte uitslag. Je pyriet vervalt langzaam in Melanteriet en daar komt ook zwavelzuur vrij. Uiteindelijk hou je er alleen een hoopje poeder aan over. Als je Memanteriet en pyriet op Google opzoekt vind je vanzelf hoe werkt.
En gooi ze op tijd weg, ze zijn toch niet meer te redden.
gr Walter
Prepareren zal hem niet worden. Ik heb ook 'Verwunschlingen' uit Buttenheim. Pleuroceraten met een pyrietkorst. Bij mij zijn ze nu al jaren stsbiel en ik heb niet de indruk dat er veel mee gaat gebeuren.
Ik heb echter ook al eens ammonieten gezien met een pyrietkorst die uit de buurt van Charmouth kwamen die redelijk veel pyrietrot lieten zien. Bijna alle ammonieten vielen daar uit elkaar.
Hou ze in de gaten. Vaak begint het met een soort witte uitslag. Je pyriet vervalt langzaam in Melanteriet en daar komt ook zwavelzuur vrij. Uiteindelijk hou je er alleen een hoopje poeder aan over. Als je Memanteriet en pyriet op Google opzoekt vind je vanzelf hoe werkt.
En gooi ze op tijd weg, ze zijn toch niet meer te redden.
gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein