Vis (Eosemionotus) en Coracoid
Vis (Eosemionotus) en Coracoid

Hallo,
In april 2017 mochten wij sinds ongeveer anderhalf jaar eindelijk de groeve van Winterswijk weer in

Eerst was het zoeken naar een juiste plek. Na een plekje gekozen te hebben begon het schoonmaakwerk. Daarna kon er gehakt worden.
Bij het eerste of tweede stuk gesteente dat ik lost sloeg zag ik gelijk een doorsnede van een bot (zie eerste foto). Toen moest de rest nog uit de wand gehaald worden. Na ruim om het resterende bot stuk gehakt te hebben had ik dit stuk er ook uit. Toen ik het stuk omdraaide zag ik een stukje van een vis (afb. 2).
Thuis gekomen ben ik begonnen met het bot. Helaas is deze tijdens de preparatie nog tweemaal gebroken. Het bleek iig om een Coracoid te gaan (Nothosaurus??). Zie foto 3.
Toen ben ik begonnen met de vis. Ik had al diverse keren gehoord dat het erg moeilijk is een vis te prepareren. Ik ben toch maar zeer voorzichtig begonnen.
Er kwam steeds meer te voorschijn

Na deze vondst geplaatst te hebben op de groepsemail van de WMW kreeg ik een reactie dat het heel misschien wel om een nieuw ondersoort te gaan. Het blijkt diverse bijzondere kenmerken te hebben (o.a. 14 staartvinstralen waar normaliter de Eosemionotus Vogeli (wat het zou kunnen zijn) 12 staartvinstralen heeft). Zie foto 5 voor meer detail van de staart.
De vis zou in eerste instantie dan ook onderzocht worden. Helaas is dit onderzoek door omstandigheden afgebroken

Op de laatste foto een totaalplaatje van de vis samen met de coracoid. De vis is ongeveer 4,7cm lang en de coracoid 5,7 cm.
Dit is toch wel mijn topvondst van 2017

Mvg
Rolf
't geet zo als 't geet!
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Vis (Eosemionotus) en Coracoid
Geweldige vondsten! Ik ben oprecht onder de indruk!
Groet,
Johan
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Vis (Eosemionotus) en Coracoid
Wat een prachtige vondsten. Goed te horen dat Winterswijk ook weer toegankelijk is voor zoekers, ook al is het beperkt.
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times