Rib fragment? Mogelijk bewerkt

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
microliet
Rib fragment? Mogelijk bewerkt

Bericht door microliet » 24 jan 2018, 20:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer iets vreemds gevonden in een zandwinning, een sterk gebogen bot dat op een rib lijkt. Het lijkt bewerkt te zijn als een soort sikkel. Het heeft een scherpe punt en op de derde foto is te zien dat het vanaf de punt mes scherp is terwijl de rest meer ovaal is... op de foto is het moeilijk te zien maar het oppervlak vertoont een soort beitel spoortjes en krasjes in dezelfde richting.

Iemand enig idee of dit een rib fragment is en van welk dier? Ik heb heel wat natuurlijk verweerde botten gezien maar dit lijkt toch een artefact...

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Rib fragment? Mogelijk bewerkt

Bericht door sjaak » 24 jan 2018, 21:36

Interessant stuk. Ook hier geldt dat het niet goed te zien is maar het lijkt wel bewerkt. Laat het aan een archeoloog zien.

Groet,

Niels

pepper
Been thanked: 1 time

Bericht door pepper » 24 jan 2018, 23:05

mijn vermoeden is dat dit rib in n grindwas installatie is gevormd tot dit vreemde artefact. ik heb dit soort slijtage door deze installaties vaker gezien.

ben benieuwd wat andere experts hiervan denken.

grt

niet gezocht is niet gevonden.

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 24 jan 2018, 23:19

Ik vind het voor een rib wel heel vreemd gevormd om dit op basis van een paar foto's meteen als iets natuurlijks of mechanisch af te serveren. Zeker met dat puntje. Plaats eens wat goede, scherpe close-ups. Als het bewerkt is moeten er sporen te zien zijn.

Groet,

Niels

microliet
Extra fotos

Bericht door microliet » 25 jan 2018, 09:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog wat fotos so.migen dubbel in wat andere belichting. Het lijken toch hak/kap en slijp sporen. Ook nog een foto van de scherpe rand. Onder de microscoop zie je ook tal van krasjes over het hele ding alsof het geschuurd is, ook zie ik bij de schrrpe rane krassen richting de snijdende rand. Ook ik blijf altijd voorzichtig, binnen kort ga ik eens bij een museum langs

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 jan 2018, 20:36

Tja.... het zijn volgens mij oude sporen gelet op de kleur. De deukjes lijken een spieraanhechting en de sporen doen meer denken aan knaagsporen. Toch heeft het bot een rare vorm. Ik denk wel dat het rib is.
Je moet deze eens aan een museum laten zien.

Groet,

Niels

Hansjorg

Bericht door Hansjorg » 25 jan 2018, 21:42

Het is makkelijk te zien dat menselijke bewerkingssporen geheel ontbreken. Knaagsporen zou nog wel kunnen. Mijn indruk is inderdaad dat er sprake is van mechanische polijsting. Het stuk zit bijvoorbeeld vast in de zuigbuis en er stroomt zand langs die het glad maakt. Totdat het zo ver is afgesleten dat het door de korf floept. Aansnijding door een snijkop kan ook. Ik heb diverse stukken in Woerden gevonden die dezelfde habitus vertonen. Overigens denk ik dat het een stuk gewei is.

fossielen hebben ook niet het eeuwige leven

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 jan 2018, 22:45

Een stuk gewei zou een hoop verklaren Hans. Ook die sporen. Ik zie het alleen nog niet voor mij.

Groet,

Niels

Plaats reactie