Wervel strand Katwijk
- JZuidewijk
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 80 times
Antw: Antw: Wervel strand Katwijk
Dan komt het in goede handen. Mooi, een van de bewoners uit de ijzertijd. In de bronstijd/ijzertijd waren duingebieden veel bewoond. Men koos voornamelijk hoger liggende zandgronden in het landschap, omdat die met de technieken van toen het beste waren om landbouw op te bedrijven. Dus er is altijd een kans dat je langs de kust vondsten doet uit die periode. De kustlijn was toen nog erg variabel, dus sommige woonplaatsen zullen de zee in verdwenen zijn, anderen liggen nu veel verder inlands.Patrick3008 schreef:
@niels
Ik heb het sowieso even bij Luc Amkreutz gemeld. Hij wil graag een kopie van het rapport.
Graag gedaan hoor!
Antw: Wervel strand Katwijk
Beste Patrick, ik las over je vondst van een borstwervel op strand van Katwijk in 2014.
Ik vond ook een menselijke borstwervel namaleijk op het strand van Bloemendaal in 2015. In 2017 kreeg ik via de Cold Case en het NFI de uitslag: de borstwervel bleek toebehoord te hebben aan een individu overleden tussen 1399 en circa 1276 voor Chr. Iets ouder dan de borstwervel uit Katwijk tussen 379 en 173 voor Chr.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de stabiele koolstof- en stikstof ratio is geweest van de borstwervel. Aan de hand daarvan kun je het dieet achterhalen van de ijzertijd man.
De bronstijdman had een mariendieet. (13C= -20,25 en 15N=13,42)
Misschien dat jij dat uit het rapport kan halen.
groet,
Layla Wijsmuller
Ik vond ook een menselijke borstwervel namaleijk op het strand van Bloemendaal in 2015. In 2017 kreeg ik via de Cold Case en het NFI de uitslag: de borstwervel bleek toebehoord te hebben aan een individu overleden tussen 1399 en circa 1276 voor Chr. Iets ouder dan de borstwervel uit Katwijk tussen 379 en 173 voor Chr.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de stabiele koolstof- en stikstof ratio is geweest van de borstwervel. Aan de hand daarvan kun je het dieet achterhalen van de ijzertijd man.
De bronstijdman had een mariendieet. (13C= -20,25 en 15N=13,42)
Misschien dat jij dat uit het rapport kan halen.
groet,
Layla Wijsmuller
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Layla,
Bedankt voor je bericht.
Ik ga voor je kijken en laat het je dan zsm even weten.
Groet,
Patrick
Bedankt voor je bericht.
Ik ga voor je kijken en laat het je dan zsm even weten.
Groet,
Patrick
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik vraag mij nog steeds af of het feit dat een (menselijk) bot lange tijd op de zeebodem heeft gelegen geen vertekend beeld geeft bij een ouderdomsdatering of isotopen analyse of dat daar rekening mee wordt gehouden. Ik bedoel er komen heel andere mineralen in het bot terecht dan in geval van een landbodemvondst.
Groet,
Niels
Niels
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Er zijn vast mensen die je vraag kunnen beantwoorden, of in ieder geval je het een en ander erover kunnen vertellen.
Wat ik je wel weet te vertellen..
Het schedelfragment dat ik op de zandmotor vond is in Groningen gedateerd, hierbij kwamen ze uit op 7175-7065 v. Chr. maar hierbij werd ook vermeld dat er vermoedelijk een eeuw of wat vanaf moet vanwege het zogenaamde ‘reservoireffect’ veroorzaakt door een visrijk dieet.
Groet,
Patrick
Wat ik je wel weet te vertellen..
Het schedelfragment dat ik op de zandmotor vond is in Groningen gedateerd, hierbij kwamen ze uit op 7175-7065 v. Chr. maar hierbij werd ook vermeld dat er vermoedelijk een eeuw of wat vanaf moet vanwege het zogenaamde ‘reservoireffect’ veroorzaakt door een visrijk dieet.
Groet,
Patrick
Beste Sjaak,
Dank voor je informatie.
Als het reservoireffect wordt meegenomen van deze gedateerde borstwervel (individu overleden tussen 1399 en 1276 v Chr.midden bronstijd) dan is dit individu op zijn laatst in de 9e eeuw voor Christus overleden. Toch nog steeds in de bronstijd, welliswaar late bronstijd. gr, Layla
Dank voor je informatie.
Als het reservoireffect wordt meegenomen van deze gedateerde borstwervel (individu overleden tussen 1399 en 1276 v Chr.midden bronstijd) dan is dit individu op zijn laatst in de 9e eeuw voor Christus overleden. Toch nog steeds in de bronstijd, welliswaar late bronstijd. gr, Layla
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Dank. Is er dan een dubbel reservoir effect door een visrijk dieet en infiltratie van zeewater of marien sediment? En zou het een invloed hebben op het ander? Ik kan er op internet niets over vinden, dus het zal wel niet echt een probleem zijn. Mooie dateringen!
Groet,
Niels
Niels