Fossiele wervel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
FamilieParmentier
Contacteer:
Fossiele wervel?

Bericht door FamilieParmentier » 22 mar 2018, 10:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag mensen,
Gevonden op het strand te Zeebrugge.
Kan iemand mij meer vertellen over dit stuk?

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Fossiele wervel?

Bericht door Schouwenburg » 24 mar 2018, 19:02

De foto's zijn net niet scherp genoeg. Ik kan niet zien of het bot is. Als het bot is, is het helaas niet te determineren.

Charlie

vmaren

Bericht door vmaren » 25 mar 2018, 21:58

Hij doet me wel meteen denken aan een fragment van een rolbeen (rund wellicht). Hij is wel erg gerold ook.

Groeten,

Sibo

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 88 times
Been thanked: 118 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 03 apr 2018, 10:22

Hoi Bjorn,

Als Charlie zegt dat het niet te determineren is heb ik inmiddels wel geleerd dat dit waarschijnlijk inderdaad niet het geval zal zijn. Maar ik begrijp wel waar de verwarring vandaan komt. De foto's lijken namelijk wel degelijk de voor fossiel bot gebruikelijke honingraatstructuur te vertonen, al verwacht je die eerder bij een (oorspronkelijk) uit matrix afkomstig bot dan een Kwartaire strandvondst. Ook Sibo's suggestie van een astragalus-botje vind ik begrijpelijk, maar ook daar ben ik zelf niet zo zeker van. Want in dat geval zou je verwachten dat de articulatievlakken (op de foto's vóór en achter) een wat meer golvend van vorm zouden zijn. Sluit niet uit dat dit nog steeds wel mogelijk is. Maar wat mij betreft zou het ook een extreem gerolde pathologisch vervormde wervel kunnen zijn...

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 03 apr 2018, 12:52

Op foto 1 lijkt vaag een stukje,niet verrolde buitenste botstructuur zichtbaar, maar ik ben het eens dat de foto’s niet scherp genoeg zijn voor een goede determinatie.

Groet,

Niels

Plaats reactie