Fossieltrip Yorkshire coast 2018
Antw: Fossieltrip Yorkshire coast 2018
Wat heerlijk om van thuis deze fantastische verzamelverhalen te volgen. De dode aalscholver uit een aantal posts eerder is overigens een Kuifaalscholver.
-> vervolg:
Ik denk een Androgynoceras sp. die lag daar zomaar!
Leuk begin van de dag, natuurlijk even rond gekeken, maar ik kon er niet meer vinden.
En dit plaatje golfribbels was net te zwaar; max tuinde er niet in...
Dus heb ik koers gezet naar White stones, het strand onder Boulby Head.
Kwam onderweg dit tegen; Dead men`s hands(1), heet, dacht ik, bij ons net zo: Dodemans vingers, een zacht koraal dat ook wel in de oosterschelde voorkomt.(Alcyonia sp.)
Onderweg langs een cut-off point(2); hier moet ik, op de terugweg voorbij voordat het water het weer bereikt en beperkt de zoektijd aanzienlijk.
Eindelijk kwam White stones in beeld, nog even...(3)
Eenmaal daar gearriveerd, werden mijn hoge verwachtingen niet verwerkelijkt; integendeel: er lag bijzonder weinig en een zoektocht verderop leverde alleen gebakken ammonieten op; deze fossielen of eigenlijk de knollen waar ze in zitten, zijn meegegaan in het proces van alum maken en dus op grote stapels verbrand.
Dat maakt de ammonieten niet mooier, het laat ze scheuren en heel breekbaar zijn.
Zoals deze Hildoceras (4), wel zijn de suturen mooi zichtbaar...)
Van de goede knollen die ik wel vond, braken de meeste verkeerd en toen ik ook nog mijn beiteltje verloor, was het, ondanks het prachtige weer, wel gedaan met de goede zin...
Even gezeten, wat gegeten en gedronken en besloten om het boven Lias materiaal te laten voor wat het is en inplaats daarvan te gaan zoeken op het abrasievlak van onder Lias, ongeveer Uptonia jamesoni zone.
Inmiddels was de eb voorbij en begon het water weer te vloeden.
Een gedeeltelijke Acanthopleuroceras(5), deze Uptonia(6) en een fragment Amaltheus stokesi(7) uit de midden Lias waren de magere ammonietenvondsten.
wordt vervolgd ->
[Bewerkt door Elbert op 02-05-2018 om 09:03 NL]
Elbert
-> vervolg
En toen ik even later een Pinna sp. (bivalve) wilde bergen, een twintigtal meter van de waterlijn, werd ik verrast door een plotselinge golf en realiseerde me dat het water er veel sneller dan gewoon in kwam, een gevolg van de noordenwind.
Daarop besloten om direct te starten met de terugtocht; geen zin in verrast te worden door het water.
Terug bij de trap zat het water me al op de hielen en toen ik de trap weer beklommen had, stond het abrasievlak alweer ruim onder water(1); ik had misschien nog een half uur kunnen dralen, maar bij langer blijven zou ik de pineut geweest zijn...
Tijdens de klim naar de auto heb ik uitgeblazen op de bankjes en genoten van de zon en het uitzicht; de kwaaie zin alweer lang verdwenen.
Nog even boodschappen gehaald en Mike opgezocht in zijn werkplaats, die was doende met dit stuk krokodil(2+3), dat er zo goed uit ziet dat je bij het omdraaien "made in China" verwacht,
maar het is echt 185 miljoen jaar oud!
Afgesproken dat Mike en ik zaterdag naar Hawsker gaan, morgen, vrijdag, ga ik met Malcolm naar Kettleness.
Eenmaal weer terug; de oogst van de dag(4)
Tot morgen weer,
groeten, Bert
Elbert
Weer zeer leuke avonturen om te lezen!
En prachtige vondsten zo te zien.
Dat koraal heet bij ons dodemansduim geloof ik. Dat lijkt wel wat op vingers.
Hidde
En prachtige vondsten zo te zien.
Dat koraal heet bij ons dodemansduim geloof ik. Dat lijkt wel wat op vingers.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
Hallo, @ Hidde: ik denk dat je gelijk hebt; na wat Googelen leerde ik dat dodemansvingers een giftige plant is...
Dank je!
groeten, Bert
Dank je!
groeten, Bert
Elbert

7e dag, vrijdag 6 april:
Hallo, Malc pikte me vanmorgen op met zijn Transit van en na een tiental minuten konden we de afdaling naar het strand beginnen.
Het eerste deel is een makkie, maar het tweede, met het touw, is een pittige afdaling en nu zeker; alles is nat en glad.
Om een idee te krijgen heb ik een foto van het touw traject afgebeeld en daarnaast nog een keer en dan bewerkt: groen is easy, oranje moeilijk en rood is echt link...(1+2)
De rating is subjectief; genoeg mensen zouden ws. easy ook al link vinden...
We kwamen glijdend maar veilig beneden en hebben even gezocht onder het pad, waar regelmatig knollen landen die uit de wand erachter zijn losgekomen en gevallen.
Daarna zijn we, al kletsend, langs de kliff naar de punt gelopen, af en toe een onder Toarcien knol oprapend met D. tenuicostatum of D. semicelatum.
En als de een wat vond, gaf de ander schamper commentaar en op zo`n manier dat we daar beiden om kunnen lachen; Malc is een droogkloot; da `s een beetje de volksaard hier.
Verder mijn best gedaan om hem bij te praten over de stratigrafie; Malc is net een spons; hij wil het allemaal weten en begrijpen.
In de grey shales mooie vondsten: cluster D. clevelandicum (3)en D. crosbyi(4)
Eenmaal rond de punt, voorbij de Golden sceptre een mooie voorbeeld van bed 32 , topbed van de grey shales met een mass mortalitybed met Tiltoniceras antiquum(5+6).
wordt vervolgd ->
[Bewerkt door Elbert op 07-04-2018 om 08:24 NL]
[Bewerkt door Elbert op 17-11-2018 om 11:36 NL]
Elbert
vervolg ->
Maar verreweg het meeste materiaal vonden we aan de voet van een slip van het midden en boven Toarciaan(1), op de foto is dat ontsloten onder de gele zandsteen van de Dogger met daarboven Scarborough formatie.
Na een heerlijke middag zoeken en vinden kwam Max zowel bij mij als bij Malc melden dat het wel weer mooi geweest was en bovendien kwam het water al weer, gelukkig nu niet zo snel als gister.(2)
Wel nog even een flinke scare gehad toen er plots een forse hoeveelheid Alum shale met veel geweld omlaag kwam denderen, maar het spul sloeg aan gruis op het abrasievlak en bevatte dus geen knollen, want die gaan stuiteren en kunnen zo heel ver komen en zijn dan bijzonder gevaarlijk voor ieder die er maar enigszins in de buurt is.
Alsof dat een signaal was, hebben we kort daarna de slip verlaten en zijn, al zoekend, verder gelopen naar het punt waar we veilig zijn voor het opkomende water.
Op de favoriete zandsteentafel mijn vondsten uitgestald (3) en, waar nodig, geklopt(4) en gesorteerd, ook nog wat mooie belemnieten met phragmocone kunnen bergen in de semicelatum subzone van de Grey shales, alsmede een mooie Eleganticeras elegans(5) afkomstig uit de Jetrock (nu Mulgrave shale member).
Eenmaal alles uitgezocht en ingepakt, zijn we terug de kliff op geklommen en omdat de tunnel afgesloten is, het "pad" ernaast gebruikt om boven te komen waarna we, toen we onze adem weer terug hadden,windje mee en op het gemak (kon ook niet anders...) terug gelopen naar de bus.
Mooie middag geweest...
Morgen Hawsker met Mike,
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 17-11-2018 om 11:38 NL]
Elbert
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Het weer is al beter. We lezen mee! Zo’n knol heb ik ook meegenomen. Ik had de hoop dat ze van binnen ook zo mooi waren, helaas!
Groeten Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 08-04-2018 om 11:04 NL]
Het weer is al beter. We lezen mee! Zo’n knol heb ik ook meegenomen. Ik had de hoop dat ze van binnen ook zo mooi waren, helaas!
Groeten Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 08-04-2018 om 11:04 NL]
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:

Hoi,
Hier een foto van de knol gezaagd.
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein