Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Jurassic Lars
Been thanked: 2 times
Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Bericht door Jurassic Lars » 09 mei 2018, 18:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal

Tijdens een vakantie naar de Yorkshire Jurassic Heritage Coast vond ik naast de vele ammonieten en stukken fossiel hout deze twee stukken. Eenmaal thuis eens beter bekeken en ik vraag mij af of dit bot is of ook fossiel hout?
Ben benieuwd naar jullie mening, vindplaats Port Mulgrave midden vam de baai.
Alvast bedankt
Gr
Lars
Foto's: het 1e stuk

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Jurassic Lars
Antw: Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Bericht door Jurassic Lars » 09 mei 2018, 18:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stuk 2 is wat groter en vertoont een vergelijkbare structuur. Op dit stuk zit een dun, aangekoekt laagje klei/steen maar het stuk bestaat toch volledig uit de bruine substantie.
Gr
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 09 mei 2018, 20:28

Soms is het verschil lastig te zien maar de structuur lijkt mij meer op hout.
Fossiel bot plakt vaak als het droog is en je het met een natte vinger aanraakt.

[Bewerkt door sjaak op 09-05-2018 om 19:28 NL]

Groet,

Niels

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 09 mei 2018, 20:55

Hallo, laatst getoonde stukken lijken mij bot; kan zeesaurier zijn, maar ook wordt er relatief veel bot gevonden dat wordt toegeschreven aan steur.(Gyrosteus sp.)
Het boekje "fossils of the Whitby coast" ( Dean Lomax ) toont de meest gevonden fossielen van die omgeving met een goede uitleg erbij. Aanrader...

groeten, Bert

Elbert

Jurassic Lars
Antw: Antw: Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Bericht door Jurassic Lars » 09 mei 2018, 21:13

sjaak schreef:
Soms is het verschil lastig te zien maar de structuur lijkt mij meer op hout.
Fossiel bot plakt vaak als het droog is en je het met een natte vinger aanraakt.

[Bewerkt door sjaak op 09-05-2018 om 19:28 NL]
Dankjewel voor de reactie, inderdaad, het verschil is moeilijk. Ik heb jouw tip eens geprobeerd en het spul plakt wel als ik het met een natte vinger aanraak.
Gr
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!

Jurassic Lars
Antw: Antw: Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Bericht door Jurassic Lars » 09 mei 2018, 21:25

Elbert schreef:
Hallo, laatst getoonde stukken lijken mij bot; kan zeesaurier zijn, maar ook wordt er relatief veel bot gevonden dat wordt toegeschreven aan steur.(Gyrosteus sp.)
Het boekje "fossils of the Whitby coast" ( Dean Lomax ) toont de meest gevonden fossielen van die omgeving met een goede uitleg erbij. Aanrader...

groeten, Bert
Hallo Bert ik heb toevallig dat boekje van Dean Lomax gekocht in het Whitby museum (prachtige collectie daar overigens) en het is zoals jij zegt een erg handig boekje.
Steur had ik nog niet aan gedacht maar is ook een goede kandidaat als het bot is.
Maar lijken jouw beide stukken bot of alleen het stuk in mijn 2e bericht in dit topic want dat begrijp ik niet helemaal :-D

Bedankt
Gr
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!

Elbert

Bericht door Elbert » 09 mei 2018, 22:40

Hallo Lars, de stukken in jouw bericht van 17.19u. lijken mij botmateriaal.
Het getoonde in de eerdere post lijkt mij eerder plantaardig of sedimentair van oorsprong.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 09-05-2018 om 21:43 NL]

Elbert

Jurassic Lars

Bericht door Jurassic Lars » 10 mei 2018, 21:17

Hallo Bert

Oke bedankt.

Groeten
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 88 times
Been thanked: 118 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 13 mei 2018, 16:54

Hallo Lars,

De site zelf niet kennende, maar wel veel in Lyme Regis gezocht hebbende, ben ik geneigd met Elbert mee te gaan, hoewel het inderdaad lastig is om het onderscheid tussen hout en bot te maken bij deze flink gerolde stukken. Doorgaans hebbend e stukken die ik uit Lyme Regis ken namelijk duidelijke verticale nerven als het hout betreft, en iets van een poreuze honingraatstructuur als het bot betreft.

Het stuk dat je in je eerdere bericht toont lijkt wel de calcaire opvullen te vertonen die je vaak ook wel bij bot aantreft, maar lijkt op de close-up eerder een lijn-patroon te volgen en niet zozeer een honingraatstructuur te onderkennen. Dat zou wat mij betreft inderdaad kunnen betekenen dat het hier om een stuk boomstam van een loofboom gaat, waarbij de houtvaten van de boomstam met calciet opgevuld zijn geraakt. Vergelijk dit bijvoorbeeld eens met de houtvaten van een Quercus ilex (https://nl.wikipedia.org/wiki/Houtsoort ... loseup.jpg).

Wat betreft het stuk uit je tweede bericht zijn de poren wat kleiner en minder lineair gerangschikt en doet me daarmee inderdaad meer aan bot denken, zeker zoals het op de derde foto is afgebeeld (boven de klei)... Ik heb thuis een stuk bot van het strand van Scheveningen dat ik als kind ooit gevonden heb, en dat heeft nagenoeg precies dezelfde structuur als onderdeel van de cortex van het bot.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Masterofearth

Bericht door Masterofearth » 14 mei 2018, 16:12

De comment van sjaak dat bot materiaal vaak plakt is niet waar voor het overgrote deel van het botmateriaal dat wordt gevonden over de wereld en is volledig afhankelijk van het type fossilisatie process. Het klopt wel voor de fossiele botten die vaak aan de Nederlandse kust worden gevonden maar zeer zeker niet voor veel andere locaties. Als het bot volledig fossiliseerd en de porien worden opgevuld met mineralen zoals in deze stukken het geval lijkt te zijn hoeft het fossiel niet te plakken. Ook de vele saurier en zeereptielen botten uit Amerika en de engelse kust plakken niet omdat ze vaak massief gemineraliseerd zijn.

Plaats reactie