O
Oöliet steentjes ?

hallo, ik zoek een bevestiging voor deze steentjes. De eerste drie foto,s zijn van een monster kalksteen uit Marokko (Ben Guerir),afzetting Maastrichtien. De andere drie foto,s zijn uit mijn woonplaats Lochem, afkomstig uit een boring ca. 45m -maaiveld, hier bevind zich de Formatie van Oosterhout. Het zwarte steentje is hard(verkiezeld) Wat weten jullie van deze steentjes.
Groet,Ben
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Oöliet steentjes ?
Ja kiezeloölietjes; erg interessant Ben. Ik heb er inmiddels een bakje vol van, maar ben er nooit verder mee gekomen dan wellicht Malm/ Boven-Jurassisch....https://d-nb.info/105928362X/34 (doorscrollen naar p. 66).
Soms vind je ze met schelpdoorsneden of zelfs zoals in het 3e plaatje met een slakje. Ook mooi is te zien dat de oorspronkelijke kleur bruinig is en dat de chemische verwering de buitenranden van dergelijke zwerfsteentjes heeft gebleekt.
Time fades away (Neil Young)
Antw: Oöliet steentjes ?
Hallo, leuk dat je reageerd. Bedankt voor de link, je ziet ze in allerlei materialen. Die met een slakje en dergelijke zijn natuurlijk mooi. Het is tenslotte zeebodem die later is afgedekt en verkiezeld(versteend) dus kan er van alles in zitten.
Bedankt, groet,Ben.
Bedankt, groet,Ben.
0000000000