kies
-
kies

deze kies lijkt qua vorm eerder op een oerrund/steppebison dan op huisrund vind ik. Een probleem het is veel te klein. is dit een melkkies? Ik heb het vergeleken met de kiezen op de site van Naturalis en de vorm is toch echt veel puntiger als huisrund ook al is dat natuurlijk wel het meest waarschijnlijk (denk ik dan).
Ik hoop dat iemand me kan helpen met de determinatie van deze kies.
alvast bedankt en groet koen vogelzang.
Antw: kies

Beste Koen,
Mooie bovenkaakse kies laat je hier zien. Ook van het schelpenpad?
Runderkiezen zijn erg lastig in de determinatie. Ik denk zelf dat "puntigheid" niet een heel sterk criterium is om hem oeros of steppen wisent te noemen.. Daarbij is hij ook niet zo groot.
Het puntiger kauwvlak zal afnemen naar mate de kies meer gebruikt is, dus het lijkt me een weinig gebruikte kies.
Hierbij wat kiezen die ik zelf onlangs vond. Enkele zijn wel behoorlijk groot, maar het betreft nog steeds huisrund naar alle waarschijnlijkheid. Op de vindplaats stond een slachthuis. Dit was nabij een rivier. De zwarte kiezen lagen in een gebied dichtbij de rivier in een klei-achtige grond. De lichte kiezen bevonden zich juist een stuk van de rivier verwijderd in klei-arme bodem. Hierbij vond ik het kleur verschil opvallend.
Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat je kies een ijstijd koe betreft, maar dat is wel lastig te bewijzen.
Hidde
[Bewerkt door Hidde op 27-05-2018 om 17:02 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
-
- Been thanked: 45 times
Ik ben het Hidde eens. De vorm van de bovenkant is afhankelijk van de slijtage, o.a. simpele dingen als onder- of overbeet. Deze kan bovendien nog een externe factor als bijv. een steentje hebben.
Charlie
-
bedankt voor de reacties.
gewoon een koe dus, mogelijk wel oud maar niet fossiel.
ik moet eens naar de Maasvlakte of een van die andere vindplaatsen dan is er waarschijnlijk meer kans fossiele zoogdieren dan op het schelpenpad denk ik.
groeten koen
gewoon een koe dus, mogelijk wel oud maar niet fossiel.
ik moet eens naar de Maasvlakte of een van die andere vindplaatsen dan is er waarschijnlijk meer kans fossiele zoogdieren dan op het schelpenpad denk ik.
groeten koen
-
- Been thanked: 45 times
Dat ben ik met je eens. Ik heb op de schelpenpaden ook wel Pleistoceen materiaal gevonden, maar de meerderheid was Holoceen. Op de Maasvlakte heb je meer kans op Pleistoceen materiaal.
Charlie