gevonden in Cadzand, zou dit ook een fossiel zijn?
gevonden in Cadzand, zou dit ook een fossiel zijn?

De twee rechtse vondsten zijn duidelijk voor mij.
Maar de twee linkse vind ik wel vaker, en ben ik nog nergens tegengekomen. Ik heb op deze website op locatie (Cadzand) gezocht, maar daar niets vergelijkbaars teruggevonden.
Toch heb ik een vermoeden dat dit geen afgebroken stukjes schelp zijn. Ik ben meermaals dezelfde types gevonden, met telkens dezelfde kenmerken:
-tandvormig, driehoekig
- 1 zijde volledig geribbeld
- 1 zijde glad, met aan twee zijden van de driehoek een plooivorm / geultje
Het doet denken aan een neusbeentje, maar ik heb er hoegenaamd geen idee van wat dit zou kunnen zijn. Niet verwonderlijk voor een amateur - graver zoals ik. Daarom hoopte ik dat iemand op dit forum mij wijzer kon maken?
Alvast bedankt!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: gevonden in Cadzand, zou dit ook een fossiel zijn?
Hallo Tomr,kijk eens bij zeepokken.
GR
GR
strandjutters

Voor de duidelijkheid: fotos voor en achter.
Nog niets specifiek gevonden bij zeepokken dat mij iets wijzer maakt of in de buurt komt...
Is die haaietand gekarteld?
Dan zou het een otodus auriculatis zijn.
Toch behoorlijk zeldzaam in cadzand.
Dan zou het een otodus auriculatis zijn.
Toch behoorlijk zeldzaam in cadzand.
groeten van de brabantse bende
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Dit zijn zeer zeker onderdelen van zeepokken. Het scutum om precies te zijn. Dat zijn de afsluit-plaatjes van de zeepok. De exacte soort kan ik je niet meteen mee helpen. Waarschijnlijk Balanus balanus of Balanus crenatus.
Goed opgemerkt! Dit zijn dingetjes die de meeste mensen laten liggen, omdat ze inderdaad denken dat het fragmenten van schelpen zijn.
Als je er meer over wil weten kan je bijvoorbeeld kijken naar Collins et al, 2014 (An illustrated guide to the fossil barnacles (Cirripedia) from Crags (Plio-Pleistocene) of East Anglia) - Proceedings of the Geologists' Association 125 (215-226). Als je m niet kan vinden moet je me maar even een mailtje sturen.
Groet,
Johan
Goed opgemerkt! Dit zijn dingetjes die de meeste mensen laten liggen, omdat ze inderdaad denken dat het fragmenten van schelpen zijn.
Als je er meer over wil weten kan je bijvoorbeeld kijken naar Collins et al, 2014 (An illustrated guide to the fossil barnacles (Cirripedia) from Crags (Plio-Pleistocene) of East Anglia) - Proceedings of the Geologists' Association 125 (215-226). Als je m niet kan vinden moet je me maar even een mailtje sturen.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Bedankt Johan!
Erg fijn dat ik hier nu wat wijzer in ben geworden. Ik ga op zoek naar dat boek.
Groeten!
Erg fijn dat ik hier nu wat wijzer in ben geworden. Ik ga op zoek naar dat boek.
Groeten!
De haaientand is overigens geen Otodus. Daar is deze te klein voor. De "vertanding" ontstaat denk ik door de kwaliteit van de foto 

Dat dacht ik al.
groeten van de brabantse bende