Groot bot Jura Boulonnais; wervel?
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Groot bot Jura Boulonnais; wervel?

Deze vond ik al een tijdje geleden in het Jura gesteente tussen Boulogne en Cap Griz Nez (Argiles de Châtillon).
Mijn eerste gedachte is een wervel van een zeereptiel, maar ik kan deze niet plaatsen. Het is in elk geval geen ichthyosaurus en krokodil lijkt het mij ook niet. Pliosaurus is een mogelijkheid, maar de "knobbel" die op bv foto 4 is te zien brengt mij in verwarring. De morfologie lijkt niet helemaal te kloppen.
Het heeft ergens ook wel iets weg van een hand/voetwortelbeen van een groot dier, bijvoorbeeld navicular. Zie: http://faopalfossils.com/Mammoth-navicular-bone-159-mm
Het is wat geërodeerd maar ik heb de indruk dat het min of meer compleet is.
Iemand een idee?
[Bewerkt door sjaak op 07-07-2018 om 11:47 NL]
Groet,
Niels
Niels
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 118 times
Antw: Groot bot Jura Boulonnais; wervel?
Hallo Niels,
Intrigerend stuk, en inderdaad wel duidelijk bot. Ik zie ook helemaal waarom je in eerste instantie aan een wervel dacht: de twee licht concave zijden doen inderdaad erg als de centra van een wervel aan. Ik denk echter niet dat dit een wervel is, omdat de "centra" zo onevenredig groot zijn: aan de ene kant stop het "centrum" voor de knobbel, aan de andere kant loopt het "centrum" over de knobbel door. Ik mis ook de overige kenmerkende elementen voor een plesiosauroide wervel, zoals aanhechtingspunten voor ribben en of processen (al zouden die goed verweerd kunnen zijn), maar ook de subsentrale fenestra ontbreken. Het stuk oogt bovendien qua dikte evenmin symmetrisch. Nu kan het natuurlijk zijn dat platische deformatie de vorm van het fossiel minder herkenbaar heeft gemaakt, maar dat lijkt me de hoge mate van asymmetriek niet verklaren.
Ik zou daarom eerder geneigd zijn met je suggestie van een carpale of tarsale mee te gaan: het kan natuurlijk goed dat het bot van een landdier de zee in is gespoeld. Maar welke is mijn kennis niet toereikend genoeg voor... Gezien de afmeting zou ik misschien sauropode willen voorstellen. Zie hier voor vergelijking: https://svpow.com/2012/05/01/sauropod-h ... saurus-sp/
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
Intrigerend stuk, en inderdaad wel duidelijk bot. Ik zie ook helemaal waarom je in eerste instantie aan een wervel dacht: de twee licht concave zijden doen inderdaad erg als de centra van een wervel aan. Ik denk echter niet dat dit een wervel is, omdat de "centra" zo onevenredig groot zijn: aan de ene kant stop het "centrum" voor de knobbel, aan de andere kant loopt het "centrum" over de knobbel door. Ik mis ook de overige kenmerkende elementen voor een plesiosauroide wervel, zoals aanhechtingspunten voor ribben en of processen (al zouden die goed verweerd kunnen zijn), maar ook de subsentrale fenestra ontbreken. Het stuk oogt bovendien qua dikte evenmin symmetrisch. Nu kan het natuurlijk zijn dat platische deformatie de vorm van het fossiel minder herkenbaar heeft gemaakt, maar dat lijkt me de hoge mate van asymmetriek niet verklaren.
Ik zou daarom eerder geneigd zijn met je suggestie van een carpale of tarsale mee te gaan: het kan natuurlijk goed dat het bot van een landdier de zee in is gespoeld. Maar welke is mijn kennis niet toereikend genoeg voor... Gezien de afmeting zou ik misschien sauropode willen voorstellen. Zie hier voor vergelijking: https://svpow.com/2012/05/01/sauropod-h ... saurus-sp/
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- sjaak
- Contacteer:
Dank voor je uitgebreide reactie, Alexander. Ik ben blij dat je mijn vermoeden onderschrijft. Het is overigens een in situ vondst, al lag deze in de klei en was deze door de zee, weer en wind reeds aangetast. De verweerde vlakken heb ik nog in poedervorm aangehecht aan de klei.....
Saurier is mogelijk, maar wel zeldzaam in die lagen. Echter, ik zie er bij nadere inspectie ook moeilijk een wervel in. Een ander probleem is dat de carpale/ tarsale bij sauriers beperkter in aantal en anders qua vorm lijken te zijn dan bij zoogdieren maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zal je link nog goed bestuderen.
Saurier is mogelijk, maar wel zeldzaam in die lagen. Echter, ik zie er bij nadere inspectie ook moeilijk een wervel in. Een ander probleem is dat de carpale/ tarsale bij sauriers beperkter in aantal en anders qua vorm lijken te zijn dan bij zoogdieren maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zal je link nog goed bestuderen.
Groet,
Niels
Niels
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Bijzondere vondst, ik zie er wel een wervel in.
Gr
Lars
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
- sjaak
- Contacteer:
misschien helpt dit filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1wrudVs ... sp=sharing
(met kat, die het ook niet wist maar er wel op is gaan liggen...)
https://drive.google.com/file/d/1wrudVs ... sp=sharing
(met kat, die het ook niet wist maar er wel op is gaan liggen...)
Groet,
Niels
Niels
- Jurassic Lars

Ik vond het bot hierop lijken een wervel van een sauropode van de Yorkshire coast maar twijfel nu ook een beetje door die knobbel maar misschien is dat een stuk van het uitsteeksel. In ieder geval ALS het een wervel zou zijn kunnen we plesiosaurus uitsluiten: de wervels van deze zeereptielen zijn compacter en hebben platte vlakken waarmee ze aan andere wervels grenzen terwijl ik hier volgensmij een holle kant zie.
Ichtyo heeft meer die zandlopervorm maar die zie ik ook niet echt.
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
- sjaak
- Contacteer:
Dank, Ichthyosaurus is het ook niet. Ik heb vele wervels ter vergelijking en deze komt totaal niet overeen.
Wat een mooie wervel trouwens. Eigen vondst of van internet?
[Bewerkt door sjaak op 13-07-2018 om 07:27 NL]
Wat een mooie wervel trouwens. Eigen vondst of van internet?
[Bewerkt door sjaak op 13-07-2018 om 07:27 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Jurassic Lars
Nee, plaatje van internet.
Ik zou het bot een keer aan een expert laten zien, die weten vast meer.
gr
Lars
Ik zou het bot een keer aan een expert laten zien, die weten vast meer.
gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
- sjaak
- Contacteer:

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan Lars. Vind maar eens een expert in Nederland die iets weet van de Franse late Jura, laat staan een die zin en tijd heeft om iets zinnigs te kunnen zeggen over een geïsoleerde en enigszins verweerde vondst. Helaas is er ook niet veel literatuur. Ik denk dat ik het in Engeland moet gaan zoeken.
Als laatste fotobijdrage nog een vergelijking met een naviculare van een mammoet om mijn gedachten aan te geven.
Groet,
Niels
Niels